Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542 |
Resumo: | Education has always been a much discussed theme and continues to be so. Based on this idea, the goal of this article is to discuss the theoretical pressupositions of education, beginning with the idea itself of human intellectual development and passing through the Ancient, Medieval, Modern and Contemporary Ages. It is important to point out that the article does not have the intention of covering the whole of this theme, nor even all of the theoretical pressupositions, which would be impossible. But it intends to begin or at least continue this discussion. For this the research made use of the descriptive method and its technical procedures took place in a bibliographic way. We conclude that it is important to discuss the theoretical pressupositions of education in history since, without this, it is not even possible to understand current education. |
id |
UNESP-15_df66932e9a59c2abccbe5e87b0d38303 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8542 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflectionsPresupuestos teóricos da la educación: algunas reflexiones históricasPressupostos teóricos da educação: algumas reflexões históricasTheoretical pressupositions. Reflections. Education. History.Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia.Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História.Education has always been a much discussed theme and continues to be so. Based on this idea, the goal of this article is to discuss the theoretical pressupositions of education, beginning with the idea itself of human intellectual development and passing through the Ancient, Medieval, Modern and Contemporary Ages. It is important to point out that the article does not have the intention of covering the whole of this theme, nor even all of the theoretical pressupositions, which would be impossible. But it intends to begin or at least continue this discussion. For this the research made use of the descriptive method and its technical procedures took place in a bibliographic way. We conclude that it is important to discuss the theoretical pressupositions of education in history since, without this, it is not even possible to understand current education.La educación siempre fue tema de mucha discusión y todavía sigue siendo. Basado en esa idea, el presente artículo tiene por objetivo discutir los presupuestos teóricos de la educación, empezando con la propia idea del desarrollo intelectual humano y pasando por la Edad Antigua, Media, Moderna y Contemporánea. Es importante resaltar que el artículo no tiene la pretensión de agotar toda esa temática, tampoco abordar todos los presupuestos teóricos, lo que de hecho sería imposible, pero se propone a empezar o mismo dar continuidad a esa discusión. Para eso la búsqueda se utilizó del método descriptivo y su procedimiento técnico se dio de forma bibliográfica. Se concluye que es importante discutir sobre los presupuestos teóricos de la educación en la historia, pues sin eso tampoco es posible comprender la educación actual.A educação sempre foi tema de muita discussão e ainda continua sendo. Baseado nessa ideia, o presente artigo tem como objetivo discutir os pressupostos teóricos da educação, iniciando com a própria ideia do desenvolvimento intelectual humano e passando pela Idade Antiga, Média, Moderna e Contemporânea. É importante ressaltar que o artigo não tem a pretensão de esgotar toda essa temática, nem mesmo de abordar todos os pressupostos teóricos, o que de fato seria impossível, porém propõe-se a iniciar ou até mesmo continuar essa discussão. Para isso a pesquisa, utilizou-se do método descritivo e o seu procedimento técnico se deu de forma bibliográfica. Conclui-se que é importante discutir sobre os pressupostos teóricos da educação na história, pois sem isso tampouco é possível entender a educação atual.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/854210.21723/riaee.v12.n.3.2017.8542Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-1773Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-17731982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542/6760Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRegert, RodrigoParaguassú Ribeiro, ArãSilva, Everaldo daHaroldo Baade, Joel2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8542Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections Presupuestos teóricos da la educación: algunas reflexiones históricas Pressupostos teóricos da educação: algumas reflexões históricas |
title |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections |
spellingShingle |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections Regert, Rodrigo Theoretical pressupositions. Reflections. Education. History. Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia. Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História. |
title_short |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections |
title_full |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections |
title_fullStr |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections |
title_full_unstemmed |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections |
title_sort |
Theoretical pressupositions of education: some historical reflections |
author |
Regert, Rodrigo |
author_facet |
Regert, Rodrigo Paraguassú Ribeiro, Arã Silva, Everaldo da Haroldo Baade, Joel |
author_role |
author |
author2 |
Paraguassú Ribeiro, Arã Silva, Everaldo da Haroldo Baade, Joel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Regert, Rodrigo Paraguassú Ribeiro, Arã Silva, Everaldo da Haroldo Baade, Joel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Theoretical pressupositions. Reflections. Education. History. Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia. Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História. |
topic |
Theoretical pressupositions. Reflections. Education. History. Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia. Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História. |
description |
Education has always been a much discussed theme and continues to be so. Based on this idea, the goal of this article is to discuss the theoretical pressupositions of education, beginning with the idea itself of human intellectual development and passing through the Ancient, Medieval, Modern and Contemporary Ages. It is important to point out that the article does not have the intention of covering the whole of this theme, nor even all of the theoretical pressupositions, which would be impossible. But it intends to begin or at least continue this discussion. For this the research made use of the descriptive method and its technical procedures took place in a bibliographic way. We conclude that it is important to discuss the theoretical pressupositions of education in history since, without this, it is not even possible to understand current education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8542 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8542 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542/6760 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-1773 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-1773 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854833467392 |