Theoretical pressupositions of education: some historical reflections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Regert, Rodrigo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Paraguassú Ribeiro, Arã, Silva, Everaldo da, Haroldo Baade, Joel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542
Resumo: Education has always been a much discussed theme and continues to be so. Based on this idea, the goal of this article is to discuss the theoretical pressupositions of education, beginning with the idea itself of human intellectual development and passing through the Ancient, Medieval, Modern and Contemporary Ages. It is important to point out that the article does not have the intention of covering the whole of this theme, nor even all of the theoretical pressupositions, which would be impossible. But it intends to begin or at least continue this discussion. For this the research made use of the descriptive method and its technical procedures took place in a bibliographic way. We conclude that it is important to discuss the theoretical pressupositions of education in history since, without this, it is not even possible to understand current education.
id UNESP-15_df66932e9a59c2abccbe5e87b0d38303
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8542
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Theoretical pressupositions of education: some historical reflectionsPresupuestos teóricos da la educación: algunas reflexiones históricasPressupostos teóricos da educação: algumas reflexões históricasTheoretical pressupositions. Reflections. Education. History.Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia.Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História.Education has always been a much discussed theme and continues to be so. Based on this idea, the goal of this article is to discuss the theoretical pressupositions of education, beginning with the idea itself of human intellectual development and passing through the Ancient, Medieval, Modern and Contemporary Ages. It is important to point out that the article does not have the intention of covering the whole of this theme, nor even all of the theoretical pressupositions, which would be impossible. But it intends to begin or at least continue this discussion. For this the research made use of the descriptive method and its technical procedures took place in a bibliographic way. We conclude that it is important to discuss the theoretical pressupositions of education in history since, without this, it is not even possible to understand current education.La educación siempre fue tema de mucha discusión y todavía sigue siendo. Basado en esa idea, el presente artículo tiene por objetivo discutir los presupuestos teóricos de la educación, empezando con la propia idea del desarrollo intelectual humano y pasando por la Edad Antigua, Media, Moderna y Contemporánea. Es importante resaltar que el artículo no tiene la pretensión de agotar toda esa temática, tampoco abordar todos los presupuestos teóricos, lo que de hecho sería imposible, pero se propone a empezar o mismo dar continuidad a esa discusión. Para eso la búsqueda se utilizó del método descriptivo y su procedimiento técnico se dio de forma bibliográfica. Se concluye que es importante discutir sobre los presupuestos teóricos de la educación en la historia, pues sin eso tampoco es posible comprender la educación actual.A educação sempre foi tema de muita discussão e ainda continua sendo. Baseado nessa ideia, o presente artigo tem como objetivo discutir os pressupostos teóricos da educação, iniciando com a própria ideia do desenvolvimento intelectual humano e passando pela Idade Antiga, Média, Moderna e Contemporânea. É importante ressaltar que o artigo não tem a pretensão de esgotar toda essa temática, nem mesmo de abordar todos os pressupostos teóricos, o que de fato seria impossível, porém propõe-se a iniciar ou até mesmo continuar essa discussão. Para isso a pesquisa, utilizou-se do método descritivo e o seu procedimento técnico se deu de forma bibliográfica. Conclui-se que é importante discutir sobre os pressupostos teóricos da educação na história, pois sem isso tampouco é possível entender a educação atual.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/854210.21723/riaee.v12.n.3.2017.8542Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-1773Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-17731982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542/6760Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRegert, RodrigoParaguassú Ribeiro, ArãSilva, Everaldo daHaroldo Baade, Joel2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8542Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
Presupuestos teóricos da la educación: algunas reflexiones históricas
Pressupostos teóricos da educação: algumas reflexões históricas
title Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
spellingShingle Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
Regert, Rodrigo
Theoretical pressupositions. Reflections. Education. History.
Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia.
Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História.
title_short Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
title_full Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
title_fullStr Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
title_full_unstemmed Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
title_sort Theoretical pressupositions of education: some historical reflections
author Regert, Rodrigo
author_facet Regert, Rodrigo
Paraguassú Ribeiro, Arã
Silva, Everaldo da
Haroldo Baade, Joel
author_role author
author2 Paraguassú Ribeiro, Arã
Silva, Everaldo da
Haroldo Baade, Joel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Regert, Rodrigo
Paraguassú Ribeiro, Arã
Silva, Everaldo da
Haroldo Baade, Joel
dc.subject.por.fl_str_mv Theoretical pressupositions. Reflections. Education. History.
Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia.
Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História.
topic Theoretical pressupositions. Reflections. Education. History.
Presupuestos teóricos. Reflexiones. Educación. Historia.
Pressupostos teóricos. Reflexões. Educação. História.
description Education has always been a much discussed theme and continues to be so. Based on this idea, the goal of this article is to discuss the theoretical pressupositions of education, beginning with the idea itself of human intellectual development and passing through the Ancient, Medieval, Modern and Contemporary Ages. It is important to point out that the article does not have the intention of covering the whole of this theme, nor even all of the theoretical pressupositions, which would be impossible. But it intends to begin or at least continue this discussion. For this the research made use of the descriptive method and its technical procedures took place in a bibliographic way. We conclude that it is important to discuss the theoretical pressupositions of education in history since, without this, it is not even possible to understand current education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8542
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8542
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8542/6760
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-1773
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1756-1773
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854833467392