Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Flávia Brocchetto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rela, Eliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152
Resumo: The objective of this article is to analyze the child character in five works: Saudade, by Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, by Monteiro Lobato, A ilha perdida, by Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, by Fernanda Lopes de Almeida, and A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. The study covers the period from 1919 to 1976 and, beyond relating the character to the historical context of production of each of the narratives, it shows how childhood is presented in each story, in order to reflect on the child's journey as a character in Brazilian literature for children. Finally, it discusses the idea that children's literature as well as being an artistic text is a source for the teaching of History in Elementary School.
id UNESP-15_e433beba484e1f97377959aab032ded1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11152
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to RaquelLa infancia en la narrativa infantil brasileña: de Mario a RaquelA infância na narrativa infantil brasileira: de Mário a RaquelNarrative for childrenCharacterHistory of Brazilian literature for childrenTeaching HistoryNarrativa infantilPersonajeHistoria de la literatura infantil brasileñaEnseñanza de HistoriaNarrativa infantilPersonagemHistória da literatura infantil brasileiraEnsino de HistóriaThe objective of this article is to analyze the child character in five works: Saudade, by Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, by Monteiro Lobato, A ilha perdida, by Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, by Fernanda Lopes de Almeida, and A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. The study covers the period from 1919 to 1976 and, beyond relating the character to the historical context of production of each of the narratives, it shows how childhood is presented in each story, in order to reflect on the child's journey as a character in Brazilian literature for children. Finally, it discusses the idea that children's literature as well as being an artistic text is a source for the teaching of History in Elementary School.Analizar el personaje infantil en cinco obras – Saudade, de Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, de Monteiro Lobato, A ilha perdida, de Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, de Fernanda Lopes de Almeida, y A bolsa amarela, de Lygia Bojunga Nunes, es el objetivo de este artículo. El estudio abarca el periodo de 1919 a 1976 y, además de relacionar al personaje con el contexto histórico de producción de cada una de las narrativas, demuestra como la infancia es presentada en cada historia, a fin de reflexionar acerca del recorrido del niño como personaje en la literatura infantil brasileña. Finalmente, plantea que la literatura infantil además de ser texto artístico es fuente para la enseñanza de Historia en la Enseñanza Fundamental.Analisar a personagem infantil em cinco obras – Saudade, de Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, de Monteiro Lobato, A ilha perdida, Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, de Fernanda Lopes de Almeida, e A bolsa amarela, Lygia Bojunga Nunes, é o objetivo deste artigo. O estudo abrange o período de 1919 a 1976 e, além de relacionar a personagem ao contexto histórico de produção de cada uma das narrativas, demonstra como a infância é apresentada em cada história, a fim de refletir acerca do percurso da criança como personagem na literatura infantil brasileira. Por fim, problematiza que a literatura infantil além de ser texto artístico é fonte para o ensino da História no Ensino Fundamental.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise descritivaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1115210.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11152Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-1758Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-17581982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7688https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7689https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7755Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Flávia BrocchettoRela, Eliana2018-11-17T02:05:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11152Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
La infancia en la narrativa infantil brasileña: de Mario a Raquel
A infância na narrativa infantil brasileira: de Mário a Raquel
title Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
spellingShingle Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
Ramos, Flávia Brocchetto
Narrative for children
Character
History of Brazilian literature for children
Teaching History
Narrativa infantil
Personaje
Historia de la literatura infantil brasileña
Enseñanza de Historia
Narrativa infantil
Personagem
História da literatura infantil brasileira
Ensino de História
title_short Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
title_full Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
title_fullStr Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
title_full_unstemmed Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
title_sort Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
author Ramos, Flávia Brocchetto
author_facet Ramos, Flávia Brocchetto
Rela, Eliana
author_role author
author2 Rela, Eliana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Flávia Brocchetto
Rela, Eliana
dc.subject.por.fl_str_mv Narrative for children
Character
History of Brazilian literature for children
Teaching History
Narrativa infantil
Personaje
Historia de la literatura infantil brasileña
Enseñanza de Historia
Narrativa infantil
Personagem
História da literatura infantil brasileira
Ensino de História
topic Narrative for children
Character
History of Brazilian literature for children
Teaching History
Narrativa infantil
Personaje
Historia de la literatura infantil brasileña
Enseñanza de Historia
Narrativa infantil
Personagem
História da literatura infantil brasileira
Ensino de História
description The objective of this article is to analyze the child character in five works: Saudade, by Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, by Monteiro Lobato, A ilha perdida, by Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, by Fernanda Lopes de Almeida, and A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. The study covers the period from 1919 to 1976 and, beyond relating the character to the historical context of production of each of the narratives, it shows how childhood is presented in each story, in order to reflect on the child's journey as a character in Brazilian literature for children. Finally, it discusses the idea that children's literature as well as being an artistic text is a source for the teaching of History in Elementary School.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
análise descritiva
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11152
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11152
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7688
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7689
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7755
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-1758
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-1758
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856198713344