Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze the child character in five works: Saudade, by Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, by Monteiro Lobato, A ilha perdida, by Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, by Fernanda Lopes de Almeida, and A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. The study covers the period from 1919 to 1976 and, beyond relating the character to the historical context of production of each of the narratives, it shows how childhood is presented in each story, in order to reflect on the child's journey as a character in Brazilian literature for children. Finally, it discusses the idea that children's literature as well as being an artistic text is a source for the teaching of History in Elementary School. |
id |
UNESP-15_e433beba484e1f97377959aab032ded1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11152 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to RaquelLa infancia en la narrativa infantil brasileña: de Mario a RaquelA infância na narrativa infantil brasileira: de Mário a RaquelNarrative for childrenCharacterHistory of Brazilian literature for childrenTeaching HistoryNarrativa infantilPersonajeHistoria de la literatura infantil brasileñaEnseñanza de HistoriaNarrativa infantilPersonagemHistória da literatura infantil brasileiraEnsino de HistóriaThe objective of this article is to analyze the child character in five works: Saudade, by Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, by Monteiro Lobato, A ilha perdida, by Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, by Fernanda Lopes de Almeida, and A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. The study covers the period from 1919 to 1976 and, beyond relating the character to the historical context of production of each of the narratives, it shows how childhood is presented in each story, in order to reflect on the child's journey as a character in Brazilian literature for children. Finally, it discusses the idea that children's literature as well as being an artistic text is a source for the teaching of History in Elementary School.Analizar el personaje infantil en cinco obras – Saudade, de Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, de Monteiro Lobato, A ilha perdida, de Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, de Fernanda Lopes de Almeida, y A bolsa amarela, de Lygia Bojunga Nunes, es el objetivo de este artículo. El estudio abarca el periodo de 1919 a 1976 y, además de relacionar al personaje con el contexto histórico de producción de cada una de las narrativas, demuestra como la infancia es presentada en cada historia, a fin de reflexionar acerca del recorrido del niño como personaje en la literatura infantil brasileña. Finalmente, plantea que la literatura infantil además de ser texto artístico es fuente para la enseñanza de Historia en la Enseñanza Fundamental.Analisar a personagem infantil em cinco obras – Saudade, de Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, de Monteiro Lobato, A ilha perdida, Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, de Fernanda Lopes de Almeida, e A bolsa amarela, Lygia Bojunga Nunes, é o objetivo deste artigo. O estudo abrange o período de 1919 a 1976 e, além de relacionar a personagem ao contexto histórico de produção de cada uma das narrativas, demonstra como a infância é apresentada em cada história, a fim de refletir acerca do percurso da criança como personagem na literatura infantil brasileira. Por fim, problematiza que a literatura infantil além de ser texto artístico é fonte para o ensino da História no Ensino Fundamental.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise descritivaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1115210.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11152Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-1758Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-17581982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7688https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7689https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7755Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Flávia BrocchettoRela, Eliana2018-11-17T02:05:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11152Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel La infancia en la narrativa infantil brasileña: de Mario a Raquel A infância na narrativa infantil brasileira: de Mário a Raquel |
title |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel |
spellingShingle |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel Ramos, Flávia Brocchetto Narrative for children Character History of Brazilian literature for children Teaching History Narrativa infantil Personaje Historia de la literatura infantil brasileña Enseñanza de Historia Narrativa infantil Personagem História da literatura infantil brasileira Ensino de História |
title_short |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel |
title_full |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel |
title_fullStr |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel |
title_full_unstemmed |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel |
title_sort |
Childhood in brazilian narrative for children: from Mario to Raquel |
author |
Ramos, Flávia Brocchetto |
author_facet |
Ramos, Flávia Brocchetto Rela, Eliana |
author_role |
author |
author2 |
Rela, Eliana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Flávia Brocchetto Rela, Eliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrative for children Character History of Brazilian literature for children Teaching History Narrativa infantil Personaje Historia de la literatura infantil brasileña Enseñanza de Historia Narrativa infantil Personagem História da literatura infantil brasileira Ensino de História |
topic |
Narrative for children Character History of Brazilian literature for children Teaching History Narrativa infantil Personaje Historia de la literatura infantil brasileña Enseñanza de Historia Narrativa infantil Personagem História da literatura infantil brasileira Ensino de História |
description |
The objective of this article is to analyze the child character in five works: Saudade, by Tales de Andrade, Reinações de Narizinho, by Monteiro Lobato, A ilha perdida, by Maria José Duprè, A fada que tinha idéias, by Fernanda Lopes de Almeida, and A bolsa amarela, by Lygia Bojunga Nunes. The study covers the period from 1919 to 1976 and, beyond relating the character to the historical context of production of each of the narratives, it shows how childhood is presented in each story, in order to reflect on the child's journey as a character in Brazilian literature for children. Finally, it discusses the idea that children's literature as well as being an artistic text is a source for the teaching of History in Elementary School. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion análise descritiva |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11152 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.11152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7688 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7689 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11152/7755 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-1758 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1742-1758 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856198713344 |