School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201 |
Resumo: | This article aims to discuss the school failure from the reporting psychological care experience in a Basic Health Center. The discussion is based on Psychoanalysis and Critical Theory and addresses the psychologized trend of problems in school, the perpetuation of stigmas in poor families, lack of teacher autonomy in the literacy process, as well as the relevance of the media-technology apparatus contributing to lower investment of children in school activities. Thus, it is aiming to reflect on the neoliberal educational policies and the psychologist's role in mediating between school and family, proposing new hypotheses, prospects for diagnosis and interventions. |
id |
UNESP-15_e74913213bfdd56020b3f0e50e473662 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9201 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventionsFracaso escolar y dificultades en la alfabetización: relato de experiencia de atendimiento sicológico y nuevas intervencionesFracasso escolar e dificuldades na alfabetização: relato de experiência de atendimento psicológico e novas intervençõesSchool adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance.Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo.Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo.This article aims to discuss the school failure from the reporting psychological care experience in a Basic Health Center. The discussion is based on Psychoanalysis and Critical Theory and addresses the psychologized trend of problems in school, the perpetuation of stigmas in poor families, lack of teacher autonomy in the literacy process, as well as the relevance of the media-technology apparatus contributing to lower investment of children in school activities. Thus, it is aiming to reflect on the neoliberal educational policies and the psychologist's role in mediating between school and family, proposing new hypotheses, prospects for diagnosis and interventions.Ese artículo discute el fracaso escolar a partir del relato de experiencias de atención sicológica en una Unidad Básica de Salud. La discusión, basada en el Sicoanálisis y en la Teoría Crítica, aborda la tendencia de psicopatologización de los problemas en la escuela, la perpetuación de estigmas en las familias pobres, la falta de autonomía docente en el proceso de alfabetización, así como la relevancia del aparato tecnológico-mediático, lo que contribuye para la menor inversión de los niños en actividades escolares. Se buscó, así, reflexionar sobre las políticas educacionales neoliberales y el papel del sicólogo en la mediación entre escuela y familia, proponiendo nuevas hipótesis, perspectivas de diagnóstico y de intervención.Esse artigo discute o fracasso escolar a partir do relato de experiências de atendimento psicológico em uma Unidade Básica de Saúde. A discussão, fundamentada na Psicanálise e na Teoria Crítica, aborda a tendência de psicopatologização dos problemas na escola, a perpetuação de estigmas nas famílias pobres, a falta de autonomia docente no processo de alfabetização, bem como a relevância do aparato tecnológico-midiático contribuindo para menor investimento das crianças nas atividades escolares. Procurou-se, assim, refletir sobre as políticas educacionais neoliberais e o papel do psicólogo na mediação entre escola e família, propondo novas hipóteses, perspectivas de diagnóstico e de intervenção.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/920110.21723/riaee.v11.n.esp4.9201Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-2447Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-24471982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201/6093Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrioste, Claudia Dias2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9201Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions Fracaso escolar y dificultades en la alfabetización: relato de experiencia de atendimiento sicológico y nuevas intervenciones Fracasso escolar e dificuldades na alfabetização: relato de experiência de atendimento psicológico e novas intervenções |
title |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions |
spellingShingle |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions Prioste, Claudia Dias School adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance. Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo. Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo. |
title_short |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions |
title_full |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions |
title_fullStr |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions |
title_full_unstemmed |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions |
title_sort |
School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions |
author |
Prioste, Claudia Dias |
author_facet |
Prioste, Claudia Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prioste, Claudia Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance. Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo. Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo. |
topic |
School adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance. Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo. Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo. |
description |
This article aims to discuss the school failure from the reporting psychological care experience in a Basic Health Center. The discussion is based on Psychoanalysis and Critical Theory and addresses the psychologized trend of problems in school, the perpetuation of stigmas in poor families, lack of teacher autonomy in the literacy process, as well as the relevance of the media-technology apparatus contributing to lower investment of children in school activities. Thus, it is aiming to reflect on the neoliberal educational policies and the psychologist's role in mediating between school and family, proposing new hypotheses, prospects for diagnosis and interventions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9201 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201/6093 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-2447 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-2447 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v0i0 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855480438784 |