School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prioste, Claudia Dias
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201
Resumo: This article aims to discuss the school failure from the reporting psychological care experience in a Basic Health Center. The discussion is based on Psychoanalysis and Critical Theory and addresses the psychologized trend of problems in school, the perpetuation of stigmas in poor families, lack of teacher autonomy in the literacy process, as well as the relevance of the media-technology apparatus contributing to lower investment of children in school activities. Thus, it is aiming to reflect on the neoliberal educational policies and the psychologist's role in mediating between school and family, proposing new hypotheses, prospects for diagnosis and interventions.
id UNESP-15_e74913213bfdd56020b3f0e50e473662
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9201
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventionsFracaso escolar y dificultades en la alfabetización: relato de experiencia de atendimiento sicológico y nuevas intervencionesFracasso escolar e dificuldades na alfabetização: relato de experiência de atendimento psicológico e novas intervençõesSchool adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance.Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo.Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo.This article aims to discuss the school failure from the reporting psychological care experience in a Basic Health Center. The discussion is based on Psychoanalysis and Critical Theory and addresses the psychologized trend of problems in school, the perpetuation of stigmas in poor families, lack of teacher autonomy in the literacy process, as well as the relevance of the media-technology apparatus contributing to lower investment of children in school activities. Thus, it is aiming to reflect on the neoliberal educational policies and the psychologist's role in mediating between school and family, proposing new hypotheses, prospects for diagnosis and interventions.Ese artículo discute el fracaso escolar a partir del relato de experiencias de atención sicológica en una Unidad Básica de Salud. La discusión, basada en el Sicoanálisis y en la Teoría Crítica, aborda la tendencia de psicopatologización de los problemas en la escuela, la perpetuación de estigmas en las familias pobres, la falta de autonomía docente en el proceso de alfabetización, así como la relevancia del aparato tecnológico-mediático, lo que contribuye para la menor inversión de los niños en actividades escolares. Se buscó, así, reflexionar sobre las políticas educacionales neoliberales y el papel del sicólogo en la mediación entre escuela y familia, proponiendo nuevas hipótesis, perspectivas de diagnóstico y de intervención.Esse artigo discute o fracasso escolar a partir do relato de experiências de atendimento psicológico em uma Unidade Básica de Saúde. A discussão, fundamentada na Psicanálise e na Teoria Crítica, aborda a tendência de psicopatologização dos problemas na escola, a perpetuação de estigmas nas famílias pobres, a falta de autonomia docente no processo de alfabetização, bem como a relevância do aparato tecnológico-midiático contribuindo para menor investimento das crianças nas atividades escolares. Procurou-se, assim, refletir sobre as políticas educacionais neoliberais e o papel do psicólogo na mediação entre escola e família, propondo novas hipóteses, perspectivas de diagnóstico e de intervenção.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/920110.21723/riaee.v11.n.esp4.9201Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-2447Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-24471982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201/6093Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrioste, Claudia Dias2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9201Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
Fracaso escolar y dificultades en la alfabetización: relato de experiencia de atendimiento sicológico y nuevas intervenciones
Fracasso escolar e dificuldades na alfabetização: relato de experiência de atendimento psicológico e novas intervenções
title School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
spellingShingle School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
Prioste, Claudia Dias
School adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance.
Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo.
Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo.
title_short School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
title_full School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
title_fullStr School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
title_full_unstemmed School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
title_sort School failure and difficulties in literacy: report of experience of psychological care and new interventions
author Prioste, Claudia Dias
author_facet Prioste, Claudia Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prioste, Claudia Dias
dc.subject.por.fl_str_mv School adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance.
Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo.
Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo.
topic School adjustment. School failure. Psychoanalysis and education. Literacy. Psychologist performance.
Ajuste escolar. Fracaso escolar. Psicoanálisis y educación. Alfabetización. Actuación del sicólogo.
Ajustamento escolar. Fracasso escolar. Psicanálise e educação. Alfabetização. Atuação do psicólogo.
description This article aims to discuss the school failure from the reporting psychological care experience in a Basic Health Center. The discussion is based on Psychoanalysis and Critical Theory and addresses the psychologized trend of problems in school, the perpetuation of stigmas in poor families, lack of teacher autonomy in the literacy process, as well as the relevance of the media-technology apparatus contributing to lower investment of children in school activities. Thus, it is aiming to reflect on the neoliberal educational policies and the psychologist's role in mediating between school and family, proposing new hypotheses, prospects for diagnosis and interventions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9201
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9201/6093
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-2447
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2430-2447
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v0i0
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855480438784