Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Chaiane de Medeiros
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Milani, Eder Angelo, Santos, Fabiano Fortunato Teixeira dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012
Resumo: The aim of this study is to analyze when the students who joined the bachelor's degree in Statistics from the Federal University of Goiás (UFG) graduated from 2009 to 2012. For this purpose, documentary research is carried out, in consultation with documents of the Ministry of Education, and, in particular, data from the Brazilian Higher Education Census, published by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, in the period from 2009 to 2017. In addition, the study is anchored in bibliographic research, based on authors who discuss mainly the themes of evasion and stay in higher education. As a result, this study shows that: the highest absolute evasion of the course takes place in the first year, and the highest chance of evasion is from the fourth to the fifth year of the course; few can form; of those who form, most take more than the regular period, which is nine semesters; and the percentage of those who transfer to other courses at the same university is significant. 
id UNESP-15_ecfd1059ce706fb8994480209db40960
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13012
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?Abandono en el curso de estadística de la Universidad Federal de Goiás: ¿cuándo los estudiantes abandonan?O abandono no curso de estatística da Universidade Federal de Goiás: quando os alunos desistem?Higher educationEvasionPermanenceStatistics.Educación superiorEvasiónPermanenciaEstadísticas.Educação superiorEvasãoPermanênciaEstatística.The aim of this study is to analyze when the students who joined the bachelor's degree in Statistics from the Federal University of Goiás (UFG) graduated from 2009 to 2012. For this purpose, documentary research is carried out, in consultation with documents of the Ministry of Education, and, in particular, data from the Brazilian Higher Education Census, published by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, in the period from 2009 to 2017. In addition, the study is anchored in bibliographic research, based on authors who discuss mainly the themes of evasion and stay in higher education. As a result, this study shows that: the highest absolute evasion of the course takes place in the first year, and the highest chance of evasion is from the fourth to the fifth year of the course; few can form; of those who form, most take more than the regular period, which is nine semesters; and the percentage of those who transfer to other courses at the same university is significant. El objetivo de este estudio es analizar cuándo los estudiantes que se incorporaron al bachillerato en Estadística de la Universidad Federal de Goiás (UFG) se graduaron de 2009 a 2012. Para ello, se llevan a cabo investigaciones documentales, en consulta con documentos del Ministerio de Educación, y, en particular, datos del Censo Brasileño de Educación Superior, publicados por el Instituto Nacional de Estudios Educativos e Investigación Anísio Teixeira, en el período de 2009 a 2017. Además, el estudio está anclado en la investigación bibliográfica, basada en autores que discuten principalmente los temas de evasión y quedarse en la educación superior. Como resultado, este estudio muestra que: la mayor evasión absoluta del curso tiene lugar en el primer año, y la mayor probabilidad de evasión es del cuarto al quinto año del curso; pocos pueden formarse; de los que se forman, la mayoría toma más que el período regular, que es nueve semestres; y el porcentaje de los que se transfieren a otros cursos en la misma universidad es significativo.O objetivo deste estudo é analisar quando ocorre a desistência dos alunos que ingressaram no curso de bacharelado em Estatística da Universidade Federal de Goiás (UFG) no período de 2009 a 2012. Para tanto, é feita pesquisa documental, em consulta a documentos do Ministério da Educação, e, particularmente, a dados do Censo da Educação Superior Brasileira, divulgados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, no período de 2009 a 2017. Além disso, o estudo está ancorado em pesquisa bibliográfica, fundamentada em autores que discutem principalmente os temas da evasão e permanência na educação superior. Como resultado, este estudo mostra que: a maior evasão absoluta do curso acontece já no primeiro ano, e a maior chance de evasão é do quarto para o quinto ano do curso; poucos conseguem se formar; dos que se formam, a maioria leva mais que o período regular, que é de nove semestres; e é significativo o percentual dos que transferem para outros cursos da mesma universidade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documental; Pesquisa bibliográficaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1301210.21723/riaee.v15i2.13012Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 597-618Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 597-6181982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012/8962https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012/10163Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Chaiane de MedeirosMilani, Eder AngeloSantos, Fabiano Fortunato Teixeira dos2021-01-14T22:40:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13012Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-14T22:40:24Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
Abandono en el curso de estadística de la Universidad Federal de Goiás: ¿cuándo los estudiantes abandonan?
O abandono no curso de estatística da Universidade Federal de Goiás: quando os alunos desistem?
title Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
spellingShingle Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
Rosa, Chaiane de Medeiros
Higher education
Evasion
Permanence
Statistics.
Educación superior
Evasión
Permanencia
Estadísticas.
Educação superior
Evasão
Permanência
Estatística.
title_short Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
title_full Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
title_fullStr Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
title_full_unstemmed Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
title_sort Abandonment in the statistics course of the Federal University of Goiás: when do students drop out?
author Rosa, Chaiane de Medeiros
author_facet Rosa, Chaiane de Medeiros
Milani, Eder Angelo
Santos, Fabiano Fortunato Teixeira dos
author_role author
author2 Milani, Eder Angelo
Santos, Fabiano Fortunato Teixeira dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Chaiane de Medeiros
Milani, Eder Angelo
Santos, Fabiano Fortunato Teixeira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education
Evasion
Permanence
Statistics.
Educación superior
Evasión
Permanencia
Estadísticas.
Educação superior
Evasão
Permanência
Estatística.
topic Higher education
Evasion
Permanence
Statistics.
Educación superior
Evasión
Permanencia
Estadísticas.
Educação superior
Evasão
Permanência
Estatística.
description The aim of this study is to analyze when the students who joined the bachelor's degree in Statistics from the Federal University of Goiás (UFG) graduated from 2009 to 2012. For this purpose, documentary research is carried out, in consultation with documents of the Ministry of Education, and, in particular, data from the Brazilian Higher Education Census, published by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, in the period from 2009 to 2017. In addition, the study is anchored in bibliographic research, based on authors who discuss mainly the themes of evasion and stay in higher education. As a result, this study shows that: the highest absolute evasion of the course takes place in the first year, and the highest chance of evasion is from the fourth to the fifth year of the course; few can form; of those who form, most take more than the regular period, which is nine semesters; and the percentage of those who transfer to other courses at the same university is significant. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental; Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012
10.21723/riaee.v15i2.13012
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i2.13012
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012/8962
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13012/10163
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 597-618
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 597-618
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857811423232