The motivational style of physical Education Teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Minelli, Daniela Schwabe
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Nascimento, Glauce Yara do, Vieira, Lenamar Fiorese, Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p598
Resumo: The study aimed to identify the motivational style adopted by teachers of Physical Education School, only with regard to autonomy. The research was a descriptive exploratory with the participation of 16 teachers working in public schools in Cambé, north of Paraná. Data were collected via the instrument “Problems in Schools”, composed of eight vignettes that represent common scenarios for schools followed by four statements to be assessed on a Likert scale. Each of the four-response situations corresponds to a motivational style adopted, ranging from highly controlling to highly autonomy. The results showed that the promoter highly motivational style of autonomy was the most frequently adopted by the participants and may therefore represent a teaching practice in physical education to promote effective learning and an effective change in the behavior of students.
id UNESP-17_6757c29feca5d126950b2aa6cb4e65b6
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2867
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling The motivational style of physical Education TeachersEl estilo motivacionales de profesores de educación físicaO estilo motivacional de professores de Educação Física. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p598Autonomia. Motivação. Docente. EscolaPsicologiaThe study aimed to identify the motivational style adopted by teachers of Physical Education School, only with regard to autonomy. The research was a descriptive exploratory with the participation of 16 teachers working in public schools in Cambé, north of Paraná. Data were collected via the instrument “Problems in Schools”, composed of eight vignettes that represent common scenarios for schools followed by four statements to be assessed on a Likert scale. Each of the four-response situations corresponds to a motivational style adopted, ranging from highly controlling to highly autonomy. The results showed that the promoter highly motivational style of autonomy was the most frequently adopted by the participants and may therefore represent a teaching practice in physical education to promote effective learning and an effective change in the behavior of students.El estudio tuvo como objetivo comprobar que estilo motivacional fue adaptado por los profesores de Educación Física escolar. El en estudio descriptivo participaron 16 profesores que trabajan en las escuelas municipales en el norte de Paraná. Los datos fueron recolectados a través del instrumento "Problems in schools", compuesto de ocho viñetas, seguido de cuatro situaciones de respuestas, que corresponden a los estilos motivacionales adaptados: altamente controlador de la autonomía a altamente promotor de la autonomía. Los resultados mostraron que el estilo motivacional altamente promotor de la autonomía es el más utilizado por los participantes. Isto puede representar una estrategia de la adhesión a las clases de Educación Física en la escuela.O presente estudo teve como objetivo identificar qual o estilo motivacional adotado por professores de educação física escolar, exclusivamente no que se refere à autonomia. A pesquisa de caráter descritivo-exploratório contou com a participação de 16 professores atuantes em escolas do município de Cambé, norte do Paraná. Os dados foram coletados por meio do instrumento “Problemas na escola”, composto por oito vinhetas que representam cenários comuns às escolas, seguidas de quatro afirmações que devem ser avaliada numa escala de Likert. Cada uma das quatro situações-respostas corresponde a um estilo motivacional adotado, que varia de altamente controlador até altamente promotor de autonomia. Os resultados mostraram que o estilo motivacional altamente promotor de autonomia foi o mais adotado pelos participantes da pesquisa, podendo assim, representar uma prática docente na educação física escolar que promova efetivamente a aprendizagem e, uma mudança efetiva no comportamento dos estudantesUniversidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesTipo descritivaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p59810.5016/1980-6574.2010v16n3p598Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 598-609Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 598-6091980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p598/pdf_34Minelli, Daniela SchwabeNascimento, Glauce Yara doVieira, Lenamar FioreseBarbosa-Rinaldi, Ieda Parrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-08T18:08:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2867Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-11-08T18:08:25Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The motivational style of physical Education Teachers
El estilo motivacionales de profesores de educación física
O estilo motivacional de professores de Educação Física. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p598
title The motivational style of physical Education Teachers
spellingShingle The motivational style of physical Education Teachers
Minelli, Daniela Schwabe
Autonomia. Motivação. Docente. Escola
Psicologia
title_short The motivational style of physical Education Teachers
title_full The motivational style of physical Education Teachers
title_fullStr The motivational style of physical Education Teachers
title_full_unstemmed The motivational style of physical Education Teachers
title_sort The motivational style of physical Education Teachers
author Minelli, Daniela Schwabe
author_facet Minelli, Daniela Schwabe
Nascimento, Glauce Yara do
Vieira, Lenamar Fiorese
Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra
author_role author
author2 Nascimento, Glauce Yara do
Vieira, Lenamar Fiorese
Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Minelli, Daniela Schwabe
Nascimento, Glauce Yara do
Vieira, Lenamar Fiorese
Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomia. Motivação. Docente. Escola
Psicologia
topic Autonomia. Motivação. Docente. Escola
Psicologia
description The study aimed to identify the motivational style adopted by teachers of Physical Education School, only with regard to autonomy. The research was a descriptive exploratory with the participation of 16 teachers working in public schools in Cambé, north of Paraná. Data were collected via the instrument “Problems in Schools”, composed of eight vignettes that represent common scenarios for schools followed by four statements to be assessed on a Likert scale. Each of the four-response situations corresponds to a motivational style adopted, ranging from highly controlling to highly autonomy. The results showed that the promoter highly motivational style of autonomy was the most frequently adopted by the participants and may therefore represent a teaching practice in physical education to promote effective learning and an effective change in the behavior of students.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Tipo descritiva
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p598
10.5016/1980-6574.2010v16n3p598
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p598
identifier_str_mv 10.5016/1980-6574.2010v16n3p598
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p598/pdf_34
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 598-609
Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 598-609
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215769975357440