Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707 |
Resumo: | Due to the importance of teachers in identifying and assisting students with giftedness (AH/SD), the current study reviewed Brazilian studies which examine the role of teachers in the field of AH/SD, seeking to identify patterns and gaps in scientific knowledge in this field. After applying inclusion and exclusion criteria to five electronic databases, 40 articles were identified, which were analyzed. It was found that there has been a predominance of empirical articles published in recent years which examine teacher training and pedagogical practices, particularly those in elementary schools, using questionnaires and interviews. Results indicate that there are a limited number of studies, as well as gaps in longitudinal studies, application and evaluation of intervention programs, and research aimed at providing initial and continuing education to this profession. |
id |
UNESP-28_5271558c9ed9eb59fc38a7c1c27462d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13707 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic reviewInvestigaciones sobre el docente en el tema de altas habilidades: una revisión sistemáticaPesquisas sobre o professor na temática das altas habilidades/superdotação: revisão sistemáticaformación docenteeducación especialeducación inclusivaEducação EspecialEducação InclusivaFormação docenteteacher's training programspecial educationinclusive educationDue to the importance of teachers in identifying and assisting students with giftedness (AH/SD), the current study reviewed Brazilian studies which examine the role of teachers in the field of AH/SD, seeking to identify patterns and gaps in scientific knowledge in this field. After applying inclusion and exclusion criteria to five electronic databases, 40 articles were identified, which were analyzed. It was found that there has been a predominance of empirical articles published in recent years which examine teacher training and pedagogical practices, particularly those in elementary schools, using questionnaires and interviews. Results indicate that there are a limited number of studies, as well as gaps in longitudinal studies, application and evaluation of intervention programs, and research aimed at providing initial and continuing education to this profession.Considerando la importancia del docente en la identificación y asistencia de alumnos con altas capacidades/superdotación (HA/DS), el presente estudio tuvo como objetivo revisar estudios brasileños que se centran en el papel del docente en el tema de las HA/DS, buscando identificar tendencias y lagunas en el conocimiento científico. La búsqueda en cinco bases de datos electrónicas indicó, luego de aplicar criterios de inclusión y exclusión, la existencia de 40 artículos, los cuales fueron analizados. Los resultados indicaron un predominio de artículos publicados en los últimos años, empíricos y dirigidos a investigar la formación docente y las prácticas pedagógicas, especialmente en la escuela primaria, utilizando cuestionarios y entrevistas. Los resultados apuntan para un número aún pequeño de estudios, así como vacíos relacionados con estudios longitudinales, aplicación y evaluación de programas de intervención, así como investigaciones dirigidas a la formación inicial y continua de este profesional.Considerando a importância do professor na identificação e atendimento dos estudantes com altas habilidades/superdotação (AH/SD), o presente estudo teve, como objetivo, revisar os estudos brasileiros que enfocam o papel do professor na temática das AH/SD, buscando identificar tendências e lacunas no conhecimento científico. A busca em cinco bases de dados eletrônicas indicou, após a aplicação de critérios de inclusão e exclusão, a existência de 40 artigos, os quais foram analisados. Os resultados indicaram predominância de artigos publicados nos últimos anos, empíricos e voltados à investigação da formação do professor e suas práticas pedagógicas, especialmente no ensino fundamental, usando-se questionários e entrevista. Os resultados apontam para um número ainda reduzido de estudos, bem como lacunas relacionadas a estudos longitudinais, aplicação e avaliação de programas de intervenção, bem como pesquisas voltadas à formação, inicial e continuada, desse profissional.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1370710.36311/2358-8845.2023.v10n1.p91-106Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-1062764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10910https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10911Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNAKANO, Tatiana de CassiaRovina BATAGIN, LaísFUSARO, Luana Hilary2023-02-23T15:02:36Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13707Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-02-23T15:02:36Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review Investigaciones sobre el docente en el tema de altas habilidades: una revisión sistemática Pesquisas sobre o professor na temática das altas habilidades/superdotação: revisão sistemática |
title |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review |
spellingShingle |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review NAKANO, Tatiana de Cassia formación docente educación especial educación inclusiva Educação Especial Educação Inclusiva Formação docente teacher's training program special education inclusive education |
title_short |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review |
title_full |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review |
title_fullStr |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review |
title_sort |
Research on the subject of giftedness among teachers: a systematic review |
author |
NAKANO, Tatiana de Cassia |
author_facet |
NAKANO, Tatiana de Cassia Rovina BATAGIN, Laís FUSARO, Luana Hilary |
author_role |
author |
author2 |
Rovina BATAGIN, Laís FUSARO, Luana Hilary |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
NAKANO, Tatiana de Cassia Rovina BATAGIN, Laís FUSARO, Luana Hilary |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formación docente educación especial educación inclusiva Educação Especial Educação Inclusiva Formação docente teacher's training program special education inclusive education |
topic |
formación docente educación especial educación inclusiva Educação Especial Educação Inclusiva Formação docente teacher's training program special education inclusive education |
description |
Due to the importance of teachers in identifying and assisting students with giftedness (AH/SD), the current study reviewed Brazilian studies which examine the role of teachers in the field of AH/SD, seeking to identify patterns and gaps in scientific knowledge in this field. After applying inclusion and exclusion criteria to five electronic databases, 40 articles were identified, which were analyzed. It was found that there has been a predominance of empirical articles published in recent years which examine teacher training and pedagogical practices, particularly those in elementary schools, using questionnaires and interviews. Results indicate that there are a limited number of studies, as well as gaps in longitudinal studies, application and evaluation of intervention programs, and research aimed at providing initial and continuing education to this profession. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707 10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p91-106 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p91-106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10910 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13707/10911 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 91-106 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696324714496 |