Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13872 |
Resumo: | This article aims to report literary literacy practices developed with visually impaired students at the Benjamin Constant Institute. The perspective of teaching literature is based on authors such as Candido (2004) for whom literature plays an important role in the process of humanization and formation of a sociopolitical consciousness, and Cosson (2018), who reflects on the school as a space for systematic appropriation of literary language. This study's methodology is action research, which concerns the resolution of a collective problem in a collaborative way between researchers and participating subjects. In this way, I seek through this discussion and the reported experiences to point out ways for a significant work from the experiences of learners both in reading and writing, as a construction and expression of thoughts and emotions, as well as in the discovery of self and the world by through the relationship with literature, contributing to the reading and citizenship formation of people with visual impairments. |
id |
UNESP-28_8ddb298dbe78d2f4674eb0f480e8d0b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13872 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visualLiterary literaciesvisual impairmentliteraturehigh schoolLetramentos literáriosDeficiência visualLiteraturaEnsino MédioThis article aims to report literary literacy practices developed with visually impaired students at the Benjamin Constant Institute. The perspective of teaching literature is based on authors such as Candido (2004) for whom literature plays an important role in the process of humanization and formation of a sociopolitical consciousness, and Cosson (2018), who reflects on the school as a space for systematic appropriation of literary language. This study's methodology is action research, which concerns the resolution of a collective problem in a collaborative way between researchers and participating subjects. In this way, I seek through this discussion and the reported experiences to point out ways for a significant work from the experiences of learners both in reading and writing, as a construction and expression of thoughts and emotions, as well as in the discovery of self and the world by through the relationship with literature, contributing to the reading and citizenship formation of people with visual impairments.O presente artigo visa a relatar práticas de letramentos literários desenvolvidas com estudantes com deficiência visual no Instituto Benjamin Constant. A perspectiva do ensino de literatura se fundamenta em autores, como Candido (2004) para o qual a literatura exerce importante papel no processo de humanização e formação de uma consciência sociopolítica, e Cosson (2018), que reflete sobre a escola enquanto espaço para a apropriação sistematizada da linguagem literária. Este estudo tem como metodologia a pesquisa-ação, que diz respeito à resolução de um problema coletivo de forma colaborativa entre pesquisadores e sujeitos participantes. Desse modo, procuro por meio desta discussão e das experiências relatadas apontar caminhos para um trabalho significativo a partir das vivências dos aprendizes tanto na leitura quanto na escritura, enquanto construção e expressão de pensamentos e emoções, assim como na descoberta de si e do mundo por meio da relação com a literatura, contribuindo para a formação leitora e cidadã de pessoas com deficiência visual.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1387210.36311/2358-8845.2022.v9n2.p99-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 99-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 99-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 99-1122764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13872/10033Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira GOMES, Marcia2022-12-01T12:28:58Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13872Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:28:58Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
title |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
spellingShingle |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual de Oliveira GOMES, Marcia Literary literacies visual impairment literature high school Letramentos literários Deficiência visual Literatura Ensino Médio |
title_short |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
title_full |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
title_fullStr |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
title_full_unstemmed |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
title_sort |
Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual |
author |
de Oliveira GOMES, Marcia |
author_facet |
de Oliveira GOMES, Marcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira GOMES, Marcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literary literacies visual impairment literature high school Letramentos literários Deficiência visual Literatura Ensino Médio |
topic |
Literary literacies visual impairment literature high school Letramentos literários Deficiência visual Literatura Ensino Médio |
description |
This article aims to report literary literacy practices developed with visually impaired students at the Benjamin Constant Institute. The perspective of teaching literature is based on authors such as Candido (2004) for whom literature plays an important role in the process of humanization and formation of a sociopolitical consciousness, and Cosson (2018), who reflects on the school as a space for systematic appropriation of literary language. This study's methodology is action research, which concerns the resolution of a collective problem in a collaborative way between researchers and participating subjects. In this way, I seek through this discussion and the reported experiences to point out ways for a significant work from the experiences of learners both in reading and writing, as a construction and expression of thoughts and emotions, as well as in the discovery of self and the world by through the relationship with literature, contributing to the reading and citizenship formation of people with visual impairments. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13872 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p99-112 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13872 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p99-112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13872/10033 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 99-112 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 99-112 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 99-112 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696353026048 |