High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856 |
Resumo: | The objective of this paper is to question the relation between high abilities/giftedness and the intersection among gender, race and social class. The method was documental through content analysis of the work Quarto de Despejo (1960) written by Carolina Maria de Jesus. Results were the content of extreme poverty, negligence of fundamental rights, violence committed by men, women and children, alcoholism, the presence of reading and writing and Carolina’s perceptions regarding her life and social milieu. We consider that social markers as gender, race and social class have a main role in marginalization and consequent lackof development of abilities and potentials. All society takes advantage giving opportunities to the development of gifted people’s potential because benefits of inclusion are for everybody. Besides, it is necessary to consider Brazilian social and historical reality in identification, evaluation and educational service of giftedness. |
id |
UNESP-28_cac5ee7d9a8ad46257b421909b97061f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9856 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioningAltas Habilidades/Superdotação e Interseccionalidade entre gênero, raça e classe social: uma problematização inicial Altas Habilidades/SuperdotaçãoGêneroRaçaClasse socialEducaçãoHigh abilities/giftednessGenderRaceSocial classEducationThe objective of this paper is to question the relation between high abilities/giftedness and the intersection among gender, race and social class. The method was documental through content analysis of the work Quarto de Despejo (1960) written by Carolina Maria de Jesus. Results were the content of extreme poverty, negligence of fundamental rights, violence committed by men, women and children, alcoholism, the presence of reading and writing and Carolina’s perceptions regarding her life and social milieu. We consider that social markers as gender, race and social class have a main role in marginalization and consequent lackof development of abilities and potentials. All society takes advantage giving opportunities to the development of gifted people’s potential because benefits of inclusion are for everybody. Besides, it is necessary to consider Brazilian social and historical reality in identification, evaluation and educational service of giftedness.O objetivo deste artigo é problematizar a relação entre altas habilidades/superdotação e a intersecção entre gênero, raça e classe social. O método foi documental por meio de análise de conteúdo da obra Quarto de Despejo (1960), escrito por Carolina Maria de Jesus. Os resultados mostram o conteúdo de extrema pobreza, negligência de direitos fundamentais, violências perpetradas por homens, mulheres e crianças, alcoolismo, a presença da leitura e escrita e percepções de Carolina da própria vida e do meio social. Considera-se que os marcadores sociais de gênero, raça e classe social têm papel central na marginalização e consequente não desenvolvimento de habilidades e potenciais. Ao oportunizar chances para o desenvolvimento dos potenciais das pessoas com AH/SD, toda a sociedade se beneficia, pois os ganhos da inclusão são para todas e todos. Além disso, é necessário considerar a realidade sócio-histórica do Brasil na identificação, na avaliação e no atendimento educacional das AH/SD.Faculdade de Filosofia e Ciências2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/985610.36311/2358-8845.2020.v7n1.p37Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 37-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 37-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 37-522764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856/6920Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeumann, PatríciaRibeiro, Débora2021-03-26T18:23:11Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9856Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-03-26T18:23:11Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning Altas Habilidades/Superdotação e Interseccionalidade entre gênero, raça e classe social: uma problematização inicial |
title |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning |
spellingShingle |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning Neumann, Patrícia Altas Habilidades/Superdotação Gênero Raça Classe social Educação High abilities/giftedness Gender Race Social class Education |
title_short |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning |
title_full |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning |
title_fullStr |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning |
title_full_unstemmed |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning |
title_sort |
High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning |
author |
Neumann, Patrícia |
author_facet |
Neumann, Patrícia Ribeiro, Débora |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Débora |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neumann, Patrícia Ribeiro, Débora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Altas Habilidades/Superdotação Gênero Raça Classe social Educação High abilities/giftedness Gender Race Social class Education |
topic |
Altas Habilidades/Superdotação Gênero Raça Classe social Educação High abilities/giftedness Gender Race Social class Education |
description |
The objective of this paper is to question the relation between high abilities/giftedness and the intersection among gender, race and social class. The method was documental through content analysis of the work Quarto de Despejo (1960) written by Carolina Maria de Jesus. Results were the content of extreme poverty, negligence of fundamental rights, violence committed by men, women and children, alcoholism, the presence of reading and writing and Carolina’s perceptions regarding her life and social milieu. We consider that social markers as gender, race and social class have a main role in marginalization and consequent lackof development of abilities and potentials. All society takes advantage giving opportunities to the development of gifted people’s potential because benefits of inclusion are for everybody. Besides, it is necessary to consider Brazilian social and historical reality in identification, evaluation and educational service of giftedness. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p37 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p37 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856/6920 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 37-52 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 37-52 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 37-52 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041697633337344 |