Current issues in special education: literature mapping
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622 |
Resumo: | The article presents a survey of the current issues of Special Education, which focuses on the inclusion and recognition of the specificities of students with disabilities, in order to develop strategies so that they can succeed in their studies. Our survey aims to find out what is being worked on to improve the teaching and learning of students with disabilities, based on Capes and Anped 2016-2020 publications, and using Bardin's Content Analysis. From the analysis, the articles were grouped into three nuclei: Special Education and Inclusion, highlighting the inclusion in all types of education and measures of access and permanence of students. Special Education and Policies, focusing on policies that guide the rights of the disabled. Special Education and Educational Practices, which report on curricular adaptations, use of assistive technologies and AEE work in teaching-learning processes. |
id |
UNESP-28_ce7d9d53eceeaa99192d5f2b131517bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13622 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Current issues in special education: literature mappingQuestões atuais da educação especial: mapeamento de literaturaSpecial EducationInclusioneducational policiesEducational PracticesEducação EspecialInclusãoPolíticasPráticas EducativasThe article presents a survey of the current issues of Special Education, which focuses on the inclusion and recognition of the specificities of students with disabilities, in order to develop strategies so that they can succeed in their studies. Our survey aims to find out what is being worked on to improve the teaching and learning of students with disabilities, based on Capes and Anped 2016-2020 publications, and using Bardin's Content Analysis. From the analysis, the articles were grouped into three nuclei: Special Education and Inclusion, highlighting the inclusion in all types of education and measures of access and permanence of students. Special Education and Policies, focusing on policies that guide the rights of the disabled. Special Education and Educational Practices, which report on curricular adaptations, use of assistive technologies and AEE work in teaching-learning processes.O artigo apresenta um levantamento das questões atuais da Educação Especial, que foca a inclusão e o reconhecimento das especificidades dos alunos com deficiência, a fim de desenvolver estratégias para que possam obter êxito nos seus estudos. Nosso levantamento tem como objetivo de descobrir o que está sendo trabalhado para melhorar o ensino e aprendizagem dos alunos com deficiência, tendo como base as publicações da Capes e Anped 2016-2020, e utilizando a Análise de Conteúdo de Bardin. A partir da análise, foram agrupados os artigos em três núcleos: Educação Especial e Inclusão, evidenciando a inclusão em todas as modalidades de Ensino e medidas de acesso e permanência dos estudantes. Educação Especial e Políticas, com foco nas políticas norteadoras dos direitos dos deficientes. Educação Especial e Práticas Educativas, que relatam as adaptações curriculares, uso de tecnologias assistivas e trabalho do AEE nos processos de ensino- aprendizagem. Faculdade de Filosofia e Ciências2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1362210.36311/2358-8845.2023.v10n1.p187-202Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-2022764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10922https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10923Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaldissera FELCKILCKER, JuceliCeron TREVISOL, Maria Teresa2023-02-23T15:02:43Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13622Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-02-23T15:02:43Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Current issues in special education: literature mapping Questões atuais da educação especial: mapeamento de literatura |
title |
Current issues in special education: literature mapping |
spellingShingle |
Current issues in special education: literature mapping Baldissera FELCKILCKER, Juceli Special Education Inclusion educational policies Educational Practices Educação Especial Inclusão Políticas Práticas Educativas |
title_short |
Current issues in special education: literature mapping |
title_full |
Current issues in special education: literature mapping |
title_fullStr |
Current issues in special education: literature mapping |
title_full_unstemmed |
Current issues in special education: literature mapping |
title_sort |
Current issues in special education: literature mapping |
author |
Baldissera FELCKILCKER, Juceli |
author_facet |
Baldissera FELCKILCKER, Juceli Ceron TREVISOL, Maria Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Ceron TREVISOL, Maria Teresa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baldissera FELCKILCKER, Juceli Ceron TREVISOL, Maria Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special Education Inclusion educational policies Educational Practices Educação Especial Inclusão Políticas Práticas Educativas |
topic |
Special Education Inclusion educational policies Educational Practices Educação Especial Inclusão Políticas Práticas Educativas |
description |
The article presents a survey of the current issues of Special Education, which focuses on the inclusion and recognition of the specificities of students with disabilities, in order to develop strategies so that they can succeed in their studies. Our survey aims to find out what is being worked on to improve the teaching and learning of students with disabilities, based on Capes and Anped 2016-2020 publications, and using Bardin's Content Analysis. From the analysis, the articles were grouped into three nuclei: Special Education and Inclusion, highlighting the inclusion in all types of education and measures of access and permanence of students. Special Education and Policies, focusing on policies that guide the rights of the disabled. Special Education and Educational Practices, which report on curricular adaptations, use of assistive technologies and AEE work in teaching-learning processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622 10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p187-202 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p187-202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10922 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696322617344 |