Current issues in special education: literature mapping

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baldissera FELCKILCKER, Juceli
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ceron TREVISOL, Maria Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622
Resumo: The article presents a survey of the current issues of Special Education, which focuses on the inclusion and recognition of the specificities of students with disabilities, in order to develop strategies so that they can succeed in their studies. Our survey aims to find out what is being worked on to improve the teaching and learning of students with disabilities, based on Capes and Anped 2016-2020 publications, and using Bardin's Content Analysis. From the analysis, the articles were grouped into three nuclei: Special Education and Inclusion, highlighting the inclusion in all types of education and measures of access and permanence of students. Special Education and Policies, focusing on policies that guide the rights of the disabled. Special Education and Educational Practices, which report on curricular adaptations, use of assistive technologies and AEE work in teaching-learning processes.
id UNESP-28_ce7d9d53eceeaa99192d5f2b131517bb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13622
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Current issues in special education: literature mappingQuestões atuais da educação especial: mapeamento de literaturaSpecial EducationInclusioneducational policiesEducational PracticesEducação EspecialInclusãoPolíticasPráticas EducativasThe article presents a survey of the current issues of Special Education, which focuses on the inclusion and recognition of the specificities of students with disabilities, in order to develop strategies so that they can succeed in their studies. Our survey aims to find out what is being worked on to improve the teaching and learning of students with disabilities, based on Capes and Anped 2016-2020 publications, and using Bardin's Content Analysis. From the analysis, the articles were grouped into three nuclei: Special Education and Inclusion, highlighting the inclusion in all types of education and measures of access and permanence of students. Special Education and Policies, focusing on policies that guide the rights of the disabled. Special Education and Educational Practices, which report on curricular adaptations, use of assistive technologies and AEE work in teaching-learning processes.O artigo apresenta um levantamento das questões atuais da Educação Especial, que foca a inclusão e o reconhecimento das especificidades dos alunos com deficiência, a fim de desenvolver estratégias para que possam obter êxito nos seus estudos. Nosso levantamento tem como objetivo de descobrir o que está sendo trabalhado para melhorar o ensino e aprendizagem dos alunos com deficiência, tendo como base as publicações da Capes e Anped 2016-2020, e utilizando a Análise de Conteúdo de Bardin. A partir da análise, foram agrupados os artigos em três núcleos: Educação Especial e Inclusão, evidenciando a inclusão em todas as modalidades de Ensino e medidas de acesso e permanência dos estudantes. Educação Especial e Políticas, com foco nas políticas norteadoras dos direitos dos deficientes. Educação Especial e Práticas Educativas, que relatam as adaptações curriculares, uso de tecnologias assistivas e trabalho do AEE nos processos de ensino- aprendizagem.  Faculdade de Filosofia e Ciências2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1362210.36311/2358-8845.2023.v10n1.p187-202Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-2022764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10922https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10923Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaldissera FELCKILCKER, JuceliCeron TREVISOL, Maria Teresa2023-02-23T15:02:43Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13622Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-02-23T15:02:43Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Current issues in special education: literature mapping
Questões atuais da educação especial: mapeamento de literatura
title Current issues in special education: literature mapping
spellingShingle Current issues in special education: literature mapping
Baldissera FELCKILCKER, Juceli
Special Education
Inclusion
educational policies
Educational Practices
Educação Especial
Inclusão
Políticas
Práticas Educativas
title_short Current issues in special education: literature mapping
title_full Current issues in special education: literature mapping
title_fullStr Current issues in special education: literature mapping
title_full_unstemmed Current issues in special education: literature mapping
title_sort Current issues in special education: literature mapping
author Baldissera FELCKILCKER, Juceli
author_facet Baldissera FELCKILCKER, Juceli
Ceron TREVISOL, Maria Teresa
author_role author
author2 Ceron TREVISOL, Maria Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baldissera FELCKILCKER, Juceli
Ceron TREVISOL, Maria Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education
Inclusion
educational policies
Educational Practices
Educação Especial
Inclusão
Políticas
Práticas Educativas
topic Special Education
Inclusion
educational policies
Educational Practices
Educação Especial
Inclusão
Políticas
Práticas Educativas
description The article presents a survey of the current issues of Special Education, which focuses on the inclusion and recognition of the specificities of students with disabilities, in order to develop strategies so that they can succeed in their studies. Our survey aims to find out what is being worked on to improve the teaching and learning of students with disabilities, based on Capes and Anped 2016-2020 publications, and using Bardin's Content Analysis. From the analysis, the articles were grouped into three nuclei: Special Education and Inclusion, highlighting the inclusion in all types of education and measures of access and permanence of students. Special Education and Policies, focusing on policies that guide the rights of the disabled. Special Education and Educational Practices, which report on curricular adaptations, use of assistive technologies and AEE work in teaching-learning processes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622
10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p187-202
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p187-202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10922
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13622/10923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 187-202
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696322617344