Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakano, Tatiana de Cassia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9110
Resumo: The purpose of this study was to analyze the curricular guidelines of the Ministry of Education, established for undergraduate courses in Pedagogy, as well as the main normative documents of the area. Eight documents were read in full, looking for aspects related to special education, more specifically the existence of aspects focused on the subject of giftedness. The results showed that (1) special education is generally treated without specifying which type of student to attend, (2) when this statement is made explicit, it usually refers to students with deficits and disorders, (3) giftedness are practically not addressed in the documents. From the documents analyzed it was possible to identify that the conception of special education is seen in a restricted way, limiting those students that present damages in some area or if it is comprehended in an amplified form, excluding the students with high potential.
id UNESP-28_da7c020c9f1887c2e09a4877df32a17b
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9110
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftednessDiretrizes curriculares de Pedagogia para formação em educação especial e altas habilidades/superdotaçãoEducaçãoFormação de ProfessoresFormação ProfissionalTrabalho docenteeducationteacher trainingprofessional training teaching workThe purpose of this study was to analyze the curricular guidelines of the Ministry of Education, established for undergraduate courses in Pedagogy, as well as the main normative documents of the area. Eight documents were read in full, looking for aspects related to special education, more specifically the existence of aspects focused on the subject of giftedness. The results showed that (1) special education is generally treated without specifying which type of student to attend, (2) when this statement is made explicit, it usually refers to students with deficits and disorders, (3) giftedness are practically not addressed in the documents. From the documents analyzed it was possible to identify that the conception of special education is seen in a restricted way, limiting those students that present damages in some area or if it is comprehended in an amplified form, excluding the students with high potential.O presente estudo teve, como finalidade, analisar as diretrizes curriculares do Ministério da Educação, estabelecidas para os cursos de graduação em Pedagogia, bem como os principais documentos normativos da área. Oito documentos foram lidos na íntegra, procurando por aspectos relacionados à educação especial, mais especificamente a existência de aspectos voltados à temática das altas habilidades/superdotação. Foi possível concluir que (1) a educação especial é, na maior parte dos documentos, tratada de forma geral, sem especificar qual tipo de estudante ela deve atender, (2) quando essa menção é explicitada, usualmente se refere a estudantes com déficits e transtornos, (3) altas habilidades/superdotação praticamente não são abordadas nos documentos. A partir dos documentos foi possível identificar que a concepção de educação especial é vista, na maior parte dos documentos, de forma restrita, limitando-se aqueles alunos que apresentam prejuízos em alguma área, excluindo os estudantes com potencial elevado. Recebido em: 23 de julho de 2019Aceito em: 21 de novembro de 2019Faculdade de Filosofia e Ciências2021-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/911010.36311/2358-8845.2020.v7n1.p117Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 117-132Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 117-132Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 117-1322764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9110/6925Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakano, Tatiana de Cassia2021-03-16T11:39:23Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9110Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-03-16T11:39:23Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
Diretrizes curriculares de Pedagogia para formação em educação especial e altas habilidades/superdotação
title Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
spellingShingle Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
Nakano, Tatiana de Cassia
Educação
Formação de Professores
Formação Profissional
Trabalho docente
education
teacher training
professional training
teaching work
title_short Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
title_full Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
title_fullStr Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
title_full_unstemmed Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
title_sort Pedagogy’s curricular guidelines for the graduation in special education and giftedness
author Nakano, Tatiana de Cassia
author_facet Nakano, Tatiana de Cassia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakano, Tatiana de Cassia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Formação de Professores
Formação Profissional
Trabalho docente
education
teacher training
professional training
teaching work
topic Educação
Formação de Professores
Formação Profissional
Trabalho docente
education
teacher training
professional training
teaching work
description The purpose of this study was to analyze the curricular guidelines of the Ministry of Education, established for undergraduate courses in Pedagogy, as well as the main normative documents of the area. Eight documents were read in full, looking for aspects related to special education, more specifically the existence of aspects focused on the subject of giftedness. The results showed that (1) special education is generally treated without specifying which type of student to attend, (2) when this statement is made explicit, it usually refers to students with deficits and disorders, (3) giftedness are practically not addressed in the documents. From the documents analyzed it was possible to identify that the conception of special education is seen in a restricted way, limiting those students that present damages in some area or if it is comprehended in an amplified form, excluding the students with high potential.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9110
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p117
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9110
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9110/6925
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 117-132
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 117-132
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 117-132
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697596637184