Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
Texto Completo: | https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506 |
Resumo: | This paper presents the results of a teaching-learning experiment to optimize the process of Physics Learning, assisting in developing Industrial Engineering skills of students in southern Brazil. The experiment was elaborated by integrating the following methodological principles of the following proposals: Problem-Based Learning (PBL), Problem-Solving Learning and Discovery Learning. Prototypes of new products were obtained as results, verifying that the actual exposure of students to the activities of Physics Teaching can assist in training professional skills, aimed at the future development of technological innovations. Key-words: Problem-Solving; PBL; Learning; Teaching; Physics; Engineering. |
id |
UNESP-2_26df4a61cf3f4da1c2ebd1a728646258 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/506 |
network_acronym_str |
UNESP-2 |
network_name_str |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
repository_id_str |
|
spelling |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physicsDesenvolvimento de competências na formação do engenheiro de produção: uma contribuição a partir do ensino de física This paper presents the results of a teaching-learning experiment to optimize the process of Physics Learning, assisting in developing Industrial Engineering skills of students in southern Brazil. The experiment was elaborated by integrating the following methodological principles of the following proposals: Problem-Based Learning (PBL), Problem-Solving Learning and Discovery Learning. Prototypes of new products were obtained as results, verifying that the actual exposure of students to the activities of Physics Teaching can assist in training professional skills, aimed at the future development of technological innovations. Key-words: Problem-Solving; PBL; Learning; Teaching; Physics; Engineering. Neste artigo são apresentados os resultados de uma experiência didático-pedagógica que teve por finalidade otimizar o processo de aprendizagem de Física e auxiliar no desenvolvimento das competências dos alunos em um Curso de Engenharia de Produção da região Sul. O método da experiência foi elaborado a partir da integração dos princípios metodológicos das propostas de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), Aprendizado por Situação-Problema e Aprendizagem por Descoberta. Como resultados, foram obtidos protótipos de novos produtos, sendo verificado que a efetiva exposição dos alunos às atividades da experiência no ensino de Física pode auxiliar na formação das competências profissionais dos mesmos, visando o futuro desenvolvimento de inovações tecnológicas. Palavras-chave: Situação-Problema; ABP; Aprendizagem; Ensino; Física; Engenharia. A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/octetstreamhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/50610.15675/gepros.v4i4.506Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2008); 891984-2430reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemasinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506/201Boesing, Ivan JorgeAndré da Rosa, JarbasJung, Carlos FernandoSporket, Fredericoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-01-21T17:06:43Zoai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/506Revistahttps://revista.feb.unesp.br/geprosPUBhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/oaigepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br1984-24301809-614Xopendoar:2010-01-21T17:06:43GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics Desenvolvimento de competências na formação do engenheiro de produção: uma contribuição a partir do ensino de física |
title |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics |
spellingShingle |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics Boesing, Ivan Jorge |
title_short |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics |
title_full |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics |
title_fullStr |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics |
title_full_unstemmed |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics |
title_sort |
Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics |
author |
Boesing, Ivan Jorge |
author_facet |
Boesing, Ivan Jorge André da Rosa, Jarbas Jung, Carlos Fernando Sporket, Frederico |
author_role |
author |
author2 |
André da Rosa, Jarbas Jung, Carlos Fernando Sporket, Frederico |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boesing, Ivan Jorge André da Rosa, Jarbas Jung, Carlos Fernando Sporket, Frederico |
description |
This paper presents the results of a teaching-learning experiment to optimize the process of Physics Learning, assisting in developing Industrial Engineering skills of students in southern Brazil. The experiment was elaborated by integrating the following methodological principles of the following proposals: Problem-Based Learning (PBL), Problem-Solving Learning and Discovery Learning. Prototypes of new products were obtained as results, verifying that the actual exposure of students to the activities of Physics Teaching can assist in training professional skills, aimed at the future development of technological innovations. Key-words: Problem-Solving; PBL; Learning; Teaching; Physics; Engineering. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506 10.15675/gepros.v4i4.506 |
url |
https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506 |
identifier_str_mv |
10.15675/gepros.v4i4.506 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506/201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/octetstream |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB) |
publisher.none.fl_str_mv |
A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2008); 89 1984-2430 reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
collection |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
repository.name.fl_str_mv |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
gepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br |
_version_ |
1800215695493955584 |