Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boesing, Ivan Jorge
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: André da Rosa, Jarbas, Jung, Carlos Fernando, Sporket, Frederico
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
Texto Completo: https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506
Resumo: This paper presents the results of a teaching-learning experiment to optimize the process of Physics Learning, assisting in developing Industrial Engineering skills of students in southern Brazil. The experiment was elaborated by integrating the following methodological principles of the following proposals: Problem-Based Learning (PBL), Problem-Solving Learning and Discovery Learning. Prototypes of new products were obtained as results, verifying that the actual exposure of students to the activities of Physics Teaching can assist in training professional skills, aimed at the future development of technological innovations. Key-words: Problem-Solving; PBL; Learning; Teaching; Physics; Engineering.
id UNESP-2_26df4a61cf3f4da1c2ebd1a728646258
oai_identifier_str oai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/506
network_acronym_str UNESP-2
network_name_str GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
repository_id_str
spelling Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physicsDesenvolvimento de competências na formação do engenheiro de produção: uma contribuição a partir do ensino de física This paper presents the results of a teaching-learning experiment to optimize the process of Physics Learning, assisting in developing Industrial Engineering skills of students in southern Brazil. The experiment was elaborated by integrating the following methodological principles of the following proposals: Problem-Based Learning (PBL), Problem-Solving Learning and Discovery Learning. Prototypes of new products were obtained as results, verifying that the actual exposure of students to the activities of Physics Teaching can assist in training professional skills, aimed at the future development of technological innovations. Key-words: Problem-Solving; PBL; Learning; Teaching; Physics; Engineering. Neste artigo são apresentados os resultados de uma experiência didático-pedagógica que teve por finalidade otimizar o processo de aprendizagem de Física e auxiliar no desenvolvimento das competências dos alunos em um Curso de Engenharia de Produção da região Sul. O método da experiência foi elaborado a partir da integração dos princípios metodológicos das propostas de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), Aprendizado por Situação-Problema e Aprendizagem por Descoberta. Como resultados, foram obtidos protótipos de novos produtos, sendo verificado que a efetiva exposição dos alunos às atividades da experiência no ensino de Física pode auxiliar na formação das competências profissionais dos mesmos, visando o futuro desenvolvimento de inovações tecnológicas. Palavras-chave: Situação-Problema; ABP; Aprendizagem; Ensino; Física; Engenharia. A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/octetstreamhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/50610.15675/gepros.v4i4.506Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2008); 891984-2430reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemasinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506/201Boesing, Ivan JorgeAndré da Rosa, JarbasJung, Carlos FernandoSporket, Fredericoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-01-21T17:06:43Zoai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/506Revistahttps://revista.feb.unesp.br/geprosPUBhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/oaigepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br1984-24301809-614Xopendoar:2010-01-21T17:06:43GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
Desenvolvimento de competências na formação do engenheiro de produção: uma contribuição a partir do ensino de física
title Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
spellingShingle Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
Boesing, Ivan Jorge
title_short Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
title_full Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
title_fullStr Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
title_full_unstemmed Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
title_sort Development of competences in the formation of production engineers: a contribution from teaching physics
author Boesing, Ivan Jorge
author_facet Boesing, Ivan Jorge
André da Rosa, Jarbas
Jung, Carlos Fernando
Sporket, Frederico
author_role author
author2 André da Rosa, Jarbas
Jung, Carlos Fernando
Sporket, Frederico
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boesing, Ivan Jorge
André da Rosa, Jarbas
Jung, Carlos Fernando
Sporket, Frederico
description This paper presents the results of a teaching-learning experiment to optimize the process of Physics Learning, assisting in developing Industrial Engineering skills of students in southern Brazil. The experiment was elaborated by integrating the following methodological principles of the following proposals: Problem-Based Learning (PBL), Problem-Solving Learning and Discovery Learning. Prototypes of new products were obtained as results, verifying that the actual exposure of students to the activities of Physics Teaching can assist in training professional skills, aimed at the future development of technological innovations. Key-words: Problem-Solving; PBL; Learning; Teaching; Physics; Engineering.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506
10.15675/gepros.v4i4.506
url https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506
identifier_str_mv 10.15675/gepros.v4i4.506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/506/201
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/octetstream
dc.publisher.none.fl_str_mv A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)
publisher.none.fl_str_mv A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2008); 89
1984-2430
reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
collection GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
repository.name.fl_str_mv GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv gepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br
_version_ 1800215695493955584