Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Eduardo Pinto e
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1036
Resumo: The democratic management of educational practices is a theoretical and practical matter, which has been discussed in several institutional spheres (PARO, 2003; BORGES, GIUBILEI & OLIVEIRA, 2006). This paper deals with education management and is based on a case study about technical and professional education of agents of Municipal Guard (SILVA, 2005). This kind of education is affected by structural problems in the public institution (SANTOS, 1987) and in the macro judicial system (PINHEIRO, 1997), also being harmed by a process of social and work precariousness (ANTUNES, 1999; 2005). All these aspects represent challenges that have to be overcame. Thus, our propose of democratic professional education management (SILVA, 2005; HELOANI & SILVA, 2006) opposes the bureaucratic and alienating management. It demands listening to the collective subject and assuming a reflexive praxis about the professional activities and the socio-institutional reality. We consider that the challenge of creating a democratic professional management and a critical collective conscience, articulated with innovative actions, is part of a horizon of possibilities, even when it is mediated by institutional, organizational and cultural dimensions (SILVA JÚNIOR & FERRETTI, 2004).
id UNESP-7_0ae2993ee3fb1e8626cd1c4786af9bd9
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1036
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challengesGestão da Formação Profissional e Realidade Sócio-Institucional: problemas e desafiosformação profissionalgestãotrabalhoinstituição públicaThe democratic management of educational practices is a theoretical and practical matter, which has been discussed in several institutional spheres (PARO, 2003; BORGES, GIUBILEI & OLIVEIRA, 2006). This paper deals with education management and is based on a case study about technical and professional education of agents of Municipal Guard (SILVA, 2005). This kind of education is affected by structural problems in the public institution (SANTOS, 1987) and in the macro judicial system (PINHEIRO, 1997), also being harmed by a process of social and work precariousness (ANTUNES, 1999; 2005). All these aspects represent challenges that have to be overcame. Thus, our propose of democratic professional education management (SILVA, 2005; HELOANI & SILVA, 2006) opposes the bureaucratic and alienating management. It demands listening to the collective subject and assuming a reflexive praxis about the professional activities and the socio-institutional reality. We consider that the challenge of creating a democratic professional management and a critical collective conscience, articulated with innovative actions, is part of a horizon of possibilities, even when it is mediated by institutional, organizational and cultural dimensions (SILVA JÚNIOR & FERRETTI, 2004).A gestão democrática das práticas educativas é um problema teórico e prático discutido em diversos âmbitos institucionais (PARO, 2003; BORGES, GIUBILEI & OLIVEIRA, 2006). Neste artigo, abordamos o tema da gestão educacional a partir de um estudo de caso acerca da formação técnico-profissional de guardas municipais (SILVA, 2005). A gestão da formação profissional de guardas municipais, atravessada por problemas estruturais da instituição pública (SANTOS, 1987), do sistema macro-jurídico (PINHEIRO, 1997) e do processo de precarização social e do trabalho (ANTUNES, 1999; 2005), nos colocam diante de uma série de desafios a serem enfrentados. Nossa proposta de gestão democrática da formação profissional (SILVA, 2005; HELOANI & SILVA, 2006) opõe-se à gestão burocrática e alienante e exige a escuta do sujeito coletivo e a construção de uma prática reflexiva acerca das atividades profissionais e da realidade sócio-institucional. Consideramos que o desafio da construção de uma gestão democrática da formação profissional e da consciência crítica, coletiva, articulada ao agir inovador, fazem parte de um horizonte de possibilidades, ainda que este seja, inevitavelmente, mediado pelas dimensões do institucional, do organizacional e da cultura (SILVA JÚNIOR & FERRETTI, 2004).Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1036Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 No. 29 (2007); 71Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 Núm. 29 (2007); 71Educação: Teoria e Prática; v. 17 n. 29 (2007); 711981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1036/964Silva, Eduardo Pinto einfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:49:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1036Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:49:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
Gestão da Formação Profissional e Realidade Sócio-Institucional: problemas e desafios
title Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
spellingShingle Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
Silva, Eduardo Pinto e
formação profissional
gestão
trabalho
instituição pública
title_short Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
title_full Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
title_fullStr Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
title_full_unstemmed Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
title_sort Professional Education Management and Socio-Institutional Reality: problems and challenges
author Silva, Eduardo Pinto e
author_facet Silva, Eduardo Pinto e
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Eduardo Pinto e
dc.subject.por.fl_str_mv formação profissional
gestão
trabalho
instituição pública
topic formação profissional
gestão
trabalho
instituição pública
description The democratic management of educational practices is a theoretical and practical matter, which has been discussed in several institutional spheres (PARO, 2003; BORGES, GIUBILEI & OLIVEIRA, 2006). This paper deals with education management and is based on a case study about technical and professional education of agents of Municipal Guard (SILVA, 2005). This kind of education is affected by structural problems in the public institution (SANTOS, 1987) and in the macro judicial system (PINHEIRO, 1997), also being harmed by a process of social and work precariousness (ANTUNES, 1999; 2005). All these aspects represent challenges that have to be overcame. Thus, our propose of democratic professional education management (SILVA, 2005; HELOANI & SILVA, 2006) opposes the bureaucratic and alienating management. It demands listening to the collective subject and assuming a reflexive praxis about the professional activities and the socio-institutional reality. We consider that the challenge of creating a democratic professional management and a critical collective conscience, articulated with innovative actions, is part of a horizon of possibilities, even when it is mediated by institutional, organizational and cultural dimensions (SILVA JÚNIOR & FERRETTI, 2004).
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1036
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1036
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1036/964
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 No. 29 (2007); 71
Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 Núm. 29 (2007); 71
Educação: Teoria e Prática; v. 17 n. 29 (2007); 71
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810321416192