Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Lima, Elieuza Aparecida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215
Resumo: This article aims to discuss the organization of work teaching in classrooms of Pejão (Program of Education for Youth and Adult - Unesp - Linda) through the Work Projects, which underlie actions from the perspective of interdisciplinary Theory History-Culture. Pointing to the pedagogical implications of this conception of education, considering the formation of educating young adults and forth the use of time and space for education, production of knowledge, the procedure to information given to school subjects, the development / implementation / development / evaluation of projects of interdisciplinary work in the light of the focus vygotiskiano. Therefore, our gaze is theoretical and methodological back-up for a particular context: the classes of its shares in EJA interdisciplinary. Discuss such issues as follows: the first section, we present the general theory, discussing key concepts such as mediation, activity, learning, development, and then inserted the actions of students and educators of EJA. In a second section, we draw some lessons of that theory, to (re) present and (re) thinking projects in the EJA, resignified and resizing them by vygotiskiano bias.
id UNESP-7_2507f3721dd8cb5c0918eff048e558b4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3215
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural historyAções Interdisciplinares em Salas de EJA: os projetos de trabalho à luz do enfoque histórico-culturalInterdisciplinaridade em EJAMetodologia de ProjetosEnfoque Histórico-CulturalThis article aims to discuss the organization of work teaching in classrooms of Pejão (Program of Education for Youth and Adult - Unesp - Linda) through the Work Projects, which underlie actions from the perspective of interdisciplinary Theory History-Culture. Pointing to the pedagogical implications of this conception of education, considering the formation of educating young adults and forth the use of time and space for education, production of knowledge, the procedure to information given to school subjects, the development / implementation / development / evaluation of projects of interdisciplinary work in the light of the focus vygotiskiano. Therefore, our gaze is theoretical and methodological back-up for a particular context: the classes of its shares in EJA interdisciplinary. Discuss such issues as follows: the first section, we present the general theory, discussing key concepts such as mediation, activity, learning, development, and then inserted the actions of students and educators of EJA. In a second section, we draw some lessons of that theory, to (re) present and (re) thinking projects in the EJA, resignified and resizing them by vygotiskiano bias.Este artigo tem por finalidade discutir a organização do trabalho pedagógico nas salas de aula do PEJA (Programa de Educação de Jovens e Adultos – Unesp – Marília) por meio de Projetos de Trabalho, que subentendem ações interdisciplinares na perspectiva da Teoria Histórico-Cultual. Aponta-se para as implicações pedagógicas dessa concepção de ensino, considerando-se a formação do educando jovem e adulto diante da utilização do tempo e do espaço de ensino, da produção do conhecimento, do procedimento dado à informação, às disciplinas escolares, da elaboração/ implementação/ desenvolvimento/ avaliação dos projetos de trabalho interdisciplinarmente à luz do enfoque vygotiskiano. Portanto, nosso olhar é teórico-metodológico e volta-se para um contexto específico: as classes de EJA em suas ações interdisciplinares. Abordaremos tal temática da seguinte maneira: numa primeira parte, tentaremos apresentar os preceitos gerais da teoria, discutindo conceitos-chave como mediação, atividade, aprendizagem, desenvolvimento, estando aí inseridas as ações de educandos e de educadores de EJA. Numa segunda parte, tentaremos retirar algumas lições dessa teoria, para (re)apresentar e (re)pensar os projetos em EJA, ressignificando e redimensionando-os pelo viés vygotiskiano.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215/2677Girotto, Cyntia Graziella Guizelim SimõesLima, Elieuza Aparecida deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-02-02T11:28:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3215Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2010-02-02T11:28:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
Ações Interdisciplinares em Salas de EJA: os projetos de trabalho à luz do enfoque histórico-cultural
title Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
spellingShingle Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões
Interdisciplinaridade em EJA
Metodologia de Projetos
Enfoque Histórico-Cultural
title_short Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
title_full Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
title_fullStr Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
title_full_unstemmed Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
title_sort Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
author Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões
author_facet Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões
Lima, Elieuza Aparecida de
author_role author
author2 Lima, Elieuza Aparecida de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões
Lima, Elieuza Aparecida de
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinaridade em EJA
Metodologia de Projetos
Enfoque Histórico-Cultural
topic Interdisciplinaridade em EJA
Metodologia de Projetos
Enfoque Histórico-Cultural
description This article aims to discuss the organization of work teaching in classrooms of Pejão (Program of Education for Youth and Adult - Unesp - Linda) through the Work Projects, which underlie actions from the perspective of interdisciplinary Theory History-Culture. Pointing to the pedagogical implications of this conception of education, considering the formation of educating young adults and forth the use of time and space for education, production of knowledge, the procedure to information given to school subjects, the development / implementation / development / evaluation of projects of interdisciplinary work in the light of the focus vygotiskiano. Therefore, our gaze is theoretical and methodological back-up for a particular context: the classes of its shares in EJA interdisciplinary. Discuss such issues as follows: the first section, we present the general theory, discussing key concepts such as mediation, activity, learning, development, and then inserted the actions of students and educators of EJA. In a second section, we draw some lessons of that theory, to (re) present and (re) thinking projects in the EJA, resignified and resizing them by vygotiskiano bias.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215/2677
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 No. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; Vol. 19 Núm. 33 (2009)
Educação: Teoria e Prática; v. 19 n. 33 (2009)
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811034447872