Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385 |
Resumo: | The paper discusses the current context of teaching in the country, highlighting the difficulties faced by teachers in the exercise of their profession, generated by educational policies geared to external evaluations. Given this, many teachers have felt the loss of autonomy and professional identity, resulting in the teaching deprofessionalization phenomenon. The objective is to reflect on public policy to encourage initial teacher education, the PIBIB (Institutional Program Initiation Purse in Teaching), in the current context of teaching deprofessionalization. For this, we present a theoretical reflection based on Françoise Lantheaume, Claude Lessard, Christian Maroy, Marli André, Bernadete Gatti, Dalila Oliveira, Isabel Lelis, among other authors. It points out that the PIBID, although it is a policy linked to the Education Development Index (IDEB), can promote the initial training of teachers in a critical perspective. Keywords: teacher deprofessionalization; initial teacher training; PIBID |
id |
UNESP-7_2609e7ec44d401ff75214adc4b9df288 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8385 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization TeacherReflexionando Sobre el PIBID en Tiempos de Desprofesionalización DocenteRefletindo Sobre o PIBID em Tempos de Desprofissionalização Docenteformação inicial de professoresdesprofissionalização docentePIBIDFormação de ProfessoresThe paper discusses the current context of teaching in the country, highlighting the difficulties faced by teachers in the exercise of their profession, generated by educational policies geared to external evaluations. Given this, many teachers have felt the loss of autonomy and professional identity, resulting in the teaching deprofessionalization phenomenon. The objective is to reflect on public policy to encourage initial teacher education, the PIBIB (Institutional Program Initiation Purse in Teaching), in the current context of teaching deprofessionalization. For this, we present a theoretical reflection based on Françoise Lantheaume, Claude Lessard, Christian Maroy, Marli André, Bernadete Gatti, Dalila Oliveira, Isabel Lelis, among other authors. It points out that the PIBID, although it is a policy linked to the Education Development Index (IDEB), can promote the initial training of teachers in a critical perspective. Keywords: teacher deprofessionalization; initial teacher training; PIBIDEl trabajo aborda el contexto actual de la docencia en el país, destacando las dificultades enfrentadas por los profesores en el ejercicio de su profesión, dificultades generadas por las políticas educacionales dirigidas a las evaluaciones externas. Ante esto, muchos profesores vienen sintiendo la pérdida de autonomía e identidad profesional, resultando en el fenómeno de desprofesionalización docente. El trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la política pública de incentivo a la formación inicial de profesores, el PIBIB (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência*), en el contexto actual de desprofesionalización docente. Para esto, se presenta una reflexión teórica, basada en Françoise Lantheaume, Claude Lessard, Christian Maroy, Marli André, Bernadete Gatti, Dalila Oliveira, Isabel Lelis, entre otros autores. Se señala que el PIBID, a pesar de ser una política vinculada al Índice de Desarrollo de la Educación (IDEB), puede fomentar la formación inicial de profesores en una perspectiva crítica. * PIBID: Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia. Palabras clave: formación inicial de profesores; desprofesionalización docente; PIBIDO trabalho aborda o contexto atual da docência no país, destacando as dificuldades enfrentadas pelos professores no exercício da sua profissão, geradas pelas políticas de alcance de resultados através de testes nacionais padronizados. Diante disto, muitos professores vêm sentindo a perda da autonomia e identidade profissional, resultando no fenômeno da desprofissionalização docente. Neste contexto, objetiva-se refletir sobre a política pública de incentivo à formação inicial de professores, o PIBIB (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência), que concede bolsas a licenciandos para exercerem atividades pedagógicas em escolas públicas de educação básica, sob a supervisão de um professor do ensino superior e outro da escola. Apresenta-se uma reflexão teórica, baseada em Françoise Lantheaume, Claude Lessard, Christian Maroy, Marli André, Bernadete Gatti, dentre outros autores, sobre a complexificação do trabalho docente e a participação do licenciando no cotidiano da escola de educação básica. Aponta-se que o PIBID pode contribuir para a formação crítica dos novos professores diante das políticas de eficácia, amplamente divulgadas e referendadas pelo poder público.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2016-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordimage/jpeghttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/838510.18675/1981-8106.vol26.n51.p167-182Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 No. 51 (2016); 167-182Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 Núm. 51 (2016); 167-182Educação: Teoria e Prática; v. 26 n. 51 (2016); 167-1821981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/7691https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/9913https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/9914https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/9915Copyright (c) 2016 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Carla Quintanilha2018-04-11T14:10:35Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8385Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T14:10:35EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher Reflexionando Sobre el PIBID en Tiempos de Desprofesionalización Docente Refletindo Sobre o PIBID em Tempos de Desprofissionalização Docente |
title |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher |
spellingShingle |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher Corrêa, Carla Quintanilha formação inicial de professores desprofissionalização docente PIBID Formação de Professores |
title_short |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher |
title_full |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher |
title_fullStr |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher |
title_full_unstemmed |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher |
title_sort |
Reflecting About PIBID in Times of Deprofessionalization Teacher |
author |
Corrêa, Carla Quintanilha |
author_facet |
Corrêa, Carla Quintanilha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Carla Quintanilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação inicial de professores desprofissionalização docente PIBID Formação de Professores |
topic |
formação inicial de professores desprofissionalização docente PIBID Formação de Professores |
description |
The paper discusses the current context of teaching in the country, highlighting the difficulties faced by teachers in the exercise of their profession, generated by educational policies geared to external evaluations. Given this, many teachers have felt the loss of autonomy and professional identity, resulting in the teaching deprofessionalization phenomenon. The objective is to reflect on public policy to encourage initial teacher education, the PIBIB (Institutional Program Initiation Purse in Teaching), in the current context of teaching deprofessionalization. For this, we present a theoretical reflection based on Françoise Lantheaume, Claude Lessard, Christian Maroy, Marli André, Bernadete Gatti, Dalila Oliveira, Isabel Lelis, among other authors. It points out that the PIBID, although it is a policy linked to the Education Development Index (IDEB), can promote the initial training of teachers in a critical perspective. Keywords: teacher deprofessionalization; initial teacher training; PIBID |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385 10.18675/1981-8106.vol26.n51.p167-182 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol26.n51.p167-182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/7691 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/9913 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/9914 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8385/9915 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword application/msword image/jpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 No. 51 (2016); 167-182 Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 Núm. 51 (2016); 167-182 Educação: Teoria e Prática; v. 26 n. 51 (2016); 167-182 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811994943488 |