Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Wanderleia Maria de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pasqualli, Roberta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17058
Resumo: Deaf subjects face a daily struggle to conquer their place in the social environment, since they are often marginalized and despised by the culture imposed by society. In this direction, the present work, elaborated in the form of a critical literature review, aimed to analyze the challenges and impasses for the insertion of deaf young people in school spaces and in the Brazilian work world. It was carried out through a literature review based on authors such as Dayrell (2007, 2013), Ciavatta (2005, 2012), Mori and Sandes (2015), Silva and Pasqualli (2021), Carvalho and Nobrega (2015) among others. Decrees and laws dealing with inclusion processes in Brazil were also analyzed. As a result, it is observed that the discussions reinforce the need for inclusion policies carried out through educational institutions and other associations. It concludes, highlighting the perceptions of the deaf about the challenges faced to enter the world of work, as well as aspects aimed at expanding their training and professionalization.
id UNESP-7_2cf7447ccb0ed6580e701f72eb32555a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17058
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in BrazilJóvenes sordos: retos e impasses en el espacio escolar y en el mundo del trabajo en BrasilJuventude surda: desafios e impasses no espaço escolar e no mundo do trabalho no BrasilJuventudes. Trabalho. Escolas. Educação de Surdos.Youths. Job. Schools. Deaf Education.Juventudes. Trabajo. Escuelas. Educación para Sordos.Deaf subjects face a daily struggle to conquer their place in the social environment, since they are often marginalized and despised by the culture imposed by society. In this direction, the present work, elaborated in the form of a critical literature review, aimed to analyze the challenges and impasses for the insertion of deaf young people in school spaces and in the Brazilian work world. It was carried out through a literature review based on authors such as Dayrell (2007, 2013), Ciavatta (2005, 2012), Mori and Sandes (2015), Silva and Pasqualli (2021), Carvalho and Nobrega (2015) among others. Decrees and laws dealing with inclusion processes in Brazil were also analyzed. As a result, it is observed that the discussions reinforce the need for inclusion policies carried out through educational institutions and other associations. It concludes, highlighting the perceptions of the deaf about the challenges faced to enter the world of work, as well as aspects aimed at expanding their training and professionalization.Los sujetos sordos enfrentan una lucha diaria por conquistar su lugar en el medio social, ya que muchas veces son marginados y despreciados por la cultura impuesta por la sociedad. En esa dirección, el presente trabajo, elaborado en forma de revisión crítica de la literatura, tuvo como objetivo analizar los retos y los impasses para la inserción de jóvenes sordos en los espacios escolares y en el mundo del trabajo brasileño. Se llevó a cabo a través de una revisión bibliográfica basada en autores como Dayrell (2007, 2013), Ciavatta (2005, 2012), Mori y Sandes (2015), Silva y Pasqualli (2021), Carvalho y Nobrega (2015), entre otros. También se analizaron decretos y leyes que tratan de los procesos de inclusión en Brasil. Como resultado se observa que las discusiones refuerzan la necesidad de políticas de inclusión realizadas a través de las instituciones educativas y otras asociaciones. Se concluye destacándose las percepciones de los sordos sobre los retos que enfrentan para ingresar al mundo del trabajo, así como los aspectos relacionados con la ampliación de su formación y su profesionalización.Os sujeitos surdos travam uma luta diária para conquistar o seu lugar no meio social, visto que muitas vezes são marginalizados e menosprezados pela cultura imposta pela sociedade. Nessa direção, o presente trabalho, elaborado em forma de revisão crítica de literatura, teve como objetivo analisar os desafios e impasses para a inserção dos jovens surdos nos espaços escolares e no mundo do trabalho brasileiro. Foi realizado por meio de uma revisão bibliográfica fundamentada em autores como Dayrell (2007, 2013), Ciavatta (2005, 2012), Mori e Sandes (2015), Silva e Pasqualli (2021), Carvalho e Nobrega (2015), entre outros. Também foram analisados decretos e leis que tratam dos processos de inclusão no Brasil. Como resultado observa-se que as discussões reforçam a necessidade das políticas de inclusão realizadas por meio das instituições de ensino e outras associações. Conclui-se destacando-se as percepções dos surdos sobre os desafios enfrentados para se inserir no mundo do trabalho, bem como os aspectos voltados para que sua formação e sua profissionalização sejam ampliadas.  Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1705810.18675/1981-8106.v33.n.66.s17058Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e36[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e36[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e36[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17058/12746Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Wanderleia Maria dePasqualli, Roberta2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17058Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
Jóvenes sordos: retos e impasses en el espacio escolar y en el mundo del trabajo en Brasil
Juventude surda: desafios e impasses no espaço escolar e no mundo do trabalho no Brasil
title Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
spellingShingle Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
Freitas, Wanderleia Maria de
Juventudes. Trabalho. Escolas. Educação de Surdos.
Youths. Job. Schools. Deaf Education.
Juventudes. Trabajo. Escuelas. Educación para Sordos.
title_short Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
title_full Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
title_fullStr Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
title_full_unstemmed Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
title_sort Deaf youth: challenges and impasses in the school space and in the world of work in Brazil
author Freitas, Wanderleia Maria de
author_facet Freitas, Wanderleia Maria de
Pasqualli, Roberta
author_role author
author2 Pasqualli, Roberta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Wanderleia Maria de
Pasqualli, Roberta
dc.subject.por.fl_str_mv Juventudes. Trabalho. Escolas. Educação de Surdos.
Youths. Job. Schools. Deaf Education.
Juventudes. Trabajo. Escuelas. Educación para Sordos.
topic Juventudes. Trabalho. Escolas. Educação de Surdos.
Youths. Job. Schools. Deaf Education.
Juventudes. Trabajo. Escuelas. Educación para Sordos.
description Deaf subjects face a daily struggle to conquer their place in the social environment, since they are often marginalized and despised by the culture imposed by society. In this direction, the present work, elaborated in the form of a critical literature review, aimed to analyze the challenges and impasses for the insertion of deaf young people in school spaces and in the Brazilian work world. It was carried out through a literature review based on authors such as Dayrell (2007, 2013), Ciavatta (2005, 2012), Mori and Sandes (2015), Silva and Pasqualli (2021), Carvalho and Nobrega (2015) among others. Decrees and laws dealing with inclusion processes in Brazil were also analyzed. As a result, it is observed that the discussions reinforce the need for inclusion policies carried out through educational institutions and other associations. It concludes, highlighting the perceptions of the deaf about the challenges faced to enter the world of work, as well as aspects aimed at expanding their training and professionalization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17058
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17058
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17058
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17058
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17058/12746
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e36[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e36[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e36[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814240993280