School Psychology and Childhood – a public school experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Silvia Maria Cintra da
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Marçal, Viviane Prado Buiatti, Pena, Juliana Macedo, Santos, Lívia Andrade, Faria, Luciane Guedes Santana de, Souza, Luizana Alves de, Assunção, Patrícia Franco, Vargas, Ranyere Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2199
Resumo: This work reports an activity performed as part of coursework in Psychology class during a school semester which aimed to provide students an effective experience of what public school psychologists do, based on the critical presumptions about Psychology and also aimed to present reflections on the performance of this professional together with children. The proposal involved encounters with teachers and children and the undergraduates were responsible for the preparation and execution of activities under the supervision of professors. The Psychology students highlighted the importance of this practice for their professional training, which provided discussions on key questions such as childhood, education and the impact of School Psychology in the Brazilian educational scope.
id UNESP-7_377693a6de493f74ad36ac0059619a53
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2199
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling School Psychology and Childhood – a public school experienceO Psicólogo Escolar e a Infância - uma experiência em escola públicaPsicologia Escolarinfânciapráticaformação profissionalThis work reports an activity performed as part of coursework in Psychology class during a school semester which aimed to provide students an effective experience of what public school psychologists do, based on the critical presumptions about Psychology and also aimed to present reflections on the performance of this professional together with children. The proposal involved encounters with teachers and children and the undergraduates were responsible for the preparation and execution of activities under the supervision of professors. The Psychology students highlighted the importance of this practice for their professional training, which provided discussions on key questions such as childhood, education and the impact of School Psychology in the Brazilian educational scope.Este trabalho consiste no relato de uma atividade prática de uma disciplina do curso de Psicologia, durante um semestre letivo, realizada com o objetivo de proporcionar aos estudantes uma vivência efetiva do trabalho do psicólogo escolar em uma escola pública, com base em concepções críticas da psicologia, e também propiciar reflexões sobre a atuação deste profissional junto à infância. A proposta envolveu encontros com as professoras e com as crianças, ficando os graduandos responsáveis pela preparação e execução das atividades sob a supervisão docente. Os estudantes de Psicologia destacaram a importância dessa prática para a sua formação profissional, que propiciou discussões sobre questões como a infância, a educação e o impacto da psicologia escolar no âmbito da educação brasileira.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2199Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 31 (2008); 137Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 31 (2008); 137Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 31 (2008); 1371981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2199/1924Silva, Silvia Maria Cintra daMarçal, Viviane Prado BuiattiPena, Juliana MacedoSantos, Lívia AndradeFaria, Luciane Guedes Santana deSouza, Luizana Alves deAssunção, Patrícia FrancoVargas, Ranyere Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-02-04T09:48:44Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2199Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-02-04T09:48:44EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv School Psychology and Childhood – a public school experience
O Psicólogo Escolar e a Infância - uma experiência em escola pública
title School Psychology and Childhood – a public school experience
spellingShingle School Psychology and Childhood – a public school experience
Silva, Silvia Maria Cintra da
Psicologia Escolar
infância
prática
formação profissional
title_short School Psychology and Childhood – a public school experience
title_full School Psychology and Childhood – a public school experience
title_fullStr School Psychology and Childhood – a public school experience
title_full_unstemmed School Psychology and Childhood – a public school experience
title_sort School Psychology and Childhood – a public school experience
author Silva, Silvia Maria Cintra da
author_facet Silva, Silvia Maria Cintra da
Marçal, Viviane Prado Buiatti
Pena, Juliana Macedo
Santos, Lívia Andrade
Faria, Luciane Guedes Santana de
Souza, Luizana Alves de
Assunção, Patrícia Franco
Vargas, Ranyere Mendes
author_role author
author2 Marçal, Viviane Prado Buiatti
Pena, Juliana Macedo
Santos, Lívia Andrade
Faria, Luciane Guedes Santana de
Souza, Luizana Alves de
Assunção, Patrícia Franco
Vargas, Ranyere Mendes
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Silvia Maria Cintra da
Marçal, Viviane Prado Buiatti
Pena, Juliana Macedo
Santos, Lívia Andrade
Faria, Luciane Guedes Santana de
Souza, Luizana Alves de
Assunção, Patrícia Franco
Vargas, Ranyere Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia Escolar
infância
prática
formação profissional
topic Psicologia Escolar
infância
prática
formação profissional
description This work reports an activity performed as part of coursework in Psychology class during a school semester which aimed to provide students an effective experience of what public school psychologists do, based on the critical presumptions about Psychology and also aimed to present reflections on the performance of this professional together with children. The proposal involved encounters with teachers and children and the undergraduates were responsible for the preparation and execution of activities under the supervision of professors. The Psychology students highlighted the importance of this practice for their professional training, which provided discussions on key questions such as childhood, education and the impact of School Psychology in the Brazilian educational scope.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2199
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2199/1924
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 31 (2008); 137
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 31 (2008); 137
Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 31 (2008); 137
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810630746112