TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468 |
Resumo: | We present research results that aimed to identify if there is an adequacy of the working conditions to Chemistry teachers in the High School of the State Teaching Network of Pernambuco, considering the health conditions of the teaching worker. According to the interviewees, there is a lack of didactic resources in the teaching of chemistry, which makes theoretical and conventional classes much more frequent than classes in laboratories and more dynamic. The research was carried out by semi-structured interviews with teachers of six schools which are part of the Program of Integral Education (PEI) of the High School of the State Network of Pernambuco (4 full day work and 2 half day work), as a research of the ethnographic type. There is also an overload of teaching work in general in this educational network, which generates illnesses. However, these teachers avoid requesting leave of absence, because the employment relationship they have with these institutions does not allow this, under penalty of losing the link with these full-time schools and, therefore, the bonus they receive. |
id |
UNESP-7_4248aaf9e9ea720534190e2a2873017f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12468 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOLTRABAJO DOCENTE Y ENSEÑANZA DE QUÍMICA EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRALTRABALHO DOCENTE E ENSINO DE QUÍMICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRALEducação IntegralEnsino de QuímicaTrabalho DocenteIntegral EducationChemistry teachingTeaching WorkEducación Integral. Enseñanza de QuímicaTrabajo DocenteWe present research results that aimed to identify if there is an adequacy of the working conditions to Chemistry teachers in the High School of the State Teaching Network of Pernambuco, considering the health conditions of the teaching worker. According to the interviewees, there is a lack of didactic resources in the teaching of chemistry, which makes theoretical and conventional classes much more frequent than classes in laboratories and more dynamic. The research was carried out by semi-structured interviews with teachers of six schools which are part of the Program of Integral Education (PEI) of the High School of the State Network of Pernambuco (4 full day work and 2 half day work), as a research of the ethnographic type. There is also an overload of teaching work in general in this educational network, which generates illnesses. However, these teachers avoid requesting leave of absence, because the employment relationship they have with these institutions does not allow this, under penalty of losing the link with these full-time schools and, therefore, the bonus they receive. Presentamos resultados de una investigación cuyo objetivo fue identificar se hay una adecuación de las condiciones de trabajo para los profesores de Química en la Enseñanza Media de la Red Estadual de Pernambuco, considerando las condiciones de salud del trabajador docente. La investigación fue realizada a través de entrevistas semiestructuradas con docentes de seis escuelas que forman parte del Programa de Educación Integral (PEI) de la Enseñanza Media de la Red Estadual de Pernambuco (4 con jornada integral y 2 con jornada semi-integral), como una investigación del tipo etnográfico. De acuerdo con los entrevistados, hay una carencia de recursos didácticos en el área de química que genera clases teóricas y convencionales en detrimento de clases en laboratorios o más dinámicas. También existe una sobrecarga de trabajo en general en esa red de enseñanza, lo que genera enfermedades en los docentes, pero ellos evitan solicitar la excedencia, porque la relación laboral que tienen con estas instituciones no lo permite, bajo pena de perder el vínculo con estas escuelas con dedicación integral y, por lo tanto, la bonificación que reciben.Apresentamos resultados de pesquisa cujo objetivo foi o de identificar se há uma adequação das condições de trabalho dos professores de Química no Ensino Médio da Rede Estadual de Ensino de Pernambuco, considerando as condições de saúde do trabalhador docente. A pesquisa foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas com docentes de seis escolas que fazem parte do Programa de Educação Integral (PEI) do Ensino Médio da Rede Estadual de Pernambuco (4 com jornada integral e 2 com jornada semi-integral), como uma pesquisa do tipo etnográfica. De acordo com os entrevistados, há uma carência de recursos didáticos na área de química que gera aulas teóricas e convencionais em detrimento de aulas em laboratórios ou mais dinâmicas. Existe, também, uma sobrecarga de trabalho docente em geral nessa rede de ensino, que ocasiona adoecimentos. Mas esses docentes evitam solicitar afastamentos, porque o vínculo de trabalho que têm com essas instituições não permite isso, sob pena de perderem o vínculo com essas escolas de tempo integral e, com isso, a gratificação que recebem.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1246810.18675/1981-8106.vol29.n61.p404-421Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-4211981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11240https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11241https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11216Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Pamela Ranielle da SilvaSilva, Katharine Ninive Pinto2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12468Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL TRABAJO DOCENTE Y ENSEÑANZA DE QUÍMICA EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRAL TRABALHO DOCENTE E ENSINO DE QUÍMICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRAL |
title |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL |
spellingShingle |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL Pereira, Pamela Ranielle da Silva Educação Integral Ensino de Química Trabalho Docente Integral Education Chemistry teaching Teaching Work Educación Integral . Enseñanza de Química Trabajo Docente |
title_short |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL |
title_full |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL |
title_fullStr |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL |
title_full_unstemmed |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL |
title_sort |
TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL |
author |
Pereira, Pamela Ranielle da Silva |
author_facet |
Pereira, Pamela Ranielle da Silva Silva, Katharine Ninive Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Katharine Ninive Pinto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Pamela Ranielle da Silva Silva, Katharine Ninive Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Integral Ensino de Química Trabalho Docente Integral Education Chemistry teaching Teaching Work Educación Integral . Enseñanza de Química Trabajo Docente |
topic |
Educação Integral Ensino de Química Trabalho Docente Integral Education Chemistry teaching Teaching Work Educación Integral . Enseñanza de Química Trabajo Docente |
description |
We present research results that aimed to identify if there is an adequacy of the working conditions to Chemistry teachers in the High School of the State Teaching Network of Pernambuco, considering the health conditions of the teaching worker. According to the interviewees, there is a lack of didactic resources in the teaching of chemistry, which makes theoretical and conventional classes much more frequent than classes in laboratories and more dynamic. The research was carried out by semi-structured interviews with teachers of six schools which are part of the Program of Integral Education (PEI) of the High School of the State Network of Pernambuco (4 full day work and 2 half day work), as a research of the ethnographic type. There is also an overload of teaching work in general in this educational network, which generates illnesses. However, these teachers avoid requesting leave of absence, because the employment relationship they have with these institutions does not allow this, under penalty of losing the link with these full-time schools and, therefore, the bonus they receive. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p404-421 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p404-421 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11240 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11241 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11216 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812947050496 |