TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Pamela Ranielle da Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Katharine Ninive Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468
Resumo: We present research results that aimed to identify if there is an adequacy of the working conditions to Chemistry teachers in the High School of the State Teaching Network of Pernambuco, considering the health conditions of the teaching worker. According to the interviewees, there is a lack of didactic resources in the teaching of chemistry, which makes theoretical and conventional classes much more frequent than classes in laboratories and more dynamic. The research was carried out by semi-structured interviews with teachers of six schools which are part of the Program of Integral Education (PEI) of the High School of the State Network of Pernambuco (4 full day work and 2 half day work), as a research of the ethnographic type. There is also an overload of teaching work in general in this educational network, which generates illnesses. However, these teachers avoid requesting leave of absence, because the employment relationship they have with these institutions does not allow this, under penalty of losing the link with these full-time schools and, therefore, the bonus they receive.
id UNESP-7_4248aaf9e9ea720534190e2a2873017f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12468
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOLTRABAJO DOCENTE Y ENSEÑANZA DE QUÍMICA EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRALTRABALHO DOCENTE E ENSINO DE QUÍMICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRALEducação IntegralEnsino de QuímicaTrabalho DocenteIntegral EducationChemistry teachingTeaching WorkEducación Integral. Enseñanza de QuímicaTrabajo DocenteWe present research results that aimed to identify if there is an adequacy of the working conditions to Chemistry teachers in the High School of the State Teaching Network of Pernambuco, considering the health conditions of the teaching worker. According to the interviewees, there is a lack of didactic resources in the teaching of chemistry, which makes theoretical and conventional classes much more frequent than classes in laboratories and more dynamic. The research was carried out by semi-structured interviews with teachers of six schools which are part of the Program of Integral Education (PEI) of the High School of the State Network of Pernambuco (4 full day work and 2 half day work), as a research of the ethnographic type. There is also an overload of teaching work in general in this educational network, which generates illnesses. However, these teachers avoid requesting leave of absence, because the employment relationship they have with these institutions does not allow this, under penalty of losing the link with these full-time schools and, therefore, the bonus they receive. Presentamos resultados de una investigación cuyo objetivo fue identificar se hay una adecuación de las condiciones de trabajo para los profesores de Química en la Enseñanza Media de la Red Estadual de Pernambuco, considerando las condiciones de salud del trabajador docente. La investigación fue realizada a través de entrevistas semiestructuradas con docentes de seis escuelas que forman parte del Programa de Educación Integral (PEI) de la Enseñanza Media de la Red Estadual de Pernambuco (4 con jornada integral y 2 con jornada semi-integral), como una investigación del tipo etnográfico. De acuerdo con los entrevistados, hay una carencia de recursos didácticos en el área de química que genera clases teóricas y convencionales en detrimento de clases en laboratorios o más dinámicas. También existe una sobrecarga de trabajo en general en esa red de enseñanza, lo que genera enfermedades en los docentes, pero ellos evitan solicitar la excedencia, porque la relación laboral que tienen con estas instituciones no lo permite, bajo pena de perder el vínculo con estas escuelas con dedicación integral y, por lo tanto, la bonificación que reciben.Apresentamos resultados de pesquisa cujo objetivo foi o de identificar se há uma adequação das condições de trabalho dos professores de Química no Ensino Médio da Rede Estadual de Ensino de Pernambuco, considerando as condições de saúde do trabalhador docente. A pesquisa foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas com docentes de seis escolas que fazem parte do Programa de Educação Integral (PEI) do Ensino Médio da Rede Estadual de Pernambuco (4 com jornada integral e 2 com jornada semi-integral), como uma pesquisa do tipo etnográfica. De acordo com os entrevistados, há uma carência de recursos didáticos na área de química que gera aulas teóricas e convencionais em detrimento de aulas em laboratórios ou mais dinâmicas. Existe, também, uma sobrecarga de trabalho docente em geral nessa rede de ensino, que ocasiona adoecimentos. Mas esses docentes evitam solicitar afastamentos, porque o vínculo de trabalho que têm com essas instituições não permite isso, sob pena de perderem o vínculo com essas escolas de tempo integral e, com isso, a gratificação que recebem.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1246810.18675/1981-8106.vol29.n61.p404-421Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-4211981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11240https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11241https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11216Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Pamela Ranielle da SilvaSilva, Katharine Ninive Pinto2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12468Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
TRABAJO DOCENTE Y ENSEÑANZA DE QUÍMICA EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRAL
TRABALHO DOCENTE E ENSINO DE QUÍMICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRAL
title TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
spellingShingle TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
Pereira, Pamela Ranielle da Silva
Educação Integral
Ensino de Química
Trabalho Docente
Integral Education
Chemistry teaching
Teaching Work
Educación Integral
. Enseñanza de Química
Trabajo Docente
title_short TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
title_full TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
title_fullStr TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
title_full_unstemmed TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
title_sort TEACHING WORK AND TEACHING OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL
author Pereira, Pamela Ranielle da Silva
author_facet Pereira, Pamela Ranielle da Silva
Silva, Katharine Ninive Pinto
author_role author
author2 Silva, Katharine Ninive Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Pamela Ranielle da Silva
Silva, Katharine Ninive Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Integral
Ensino de Química
Trabalho Docente
Integral Education
Chemistry teaching
Teaching Work
Educación Integral
. Enseñanza de Química
Trabajo Docente
topic Educação Integral
Ensino de Química
Trabalho Docente
Integral Education
Chemistry teaching
Teaching Work
Educación Integral
. Enseñanza de Química
Trabajo Docente
description We present research results that aimed to identify if there is an adequacy of the working conditions to Chemistry teachers in the High School of the State Teaching Network of Pernambuco, considering the health conditions of the teaching worker. According to the interviewees, there is a lack of didactic resources in the teaching of chemistry, which makes theoretical and conventional classes much more frequent than classes in laboratories and more dynamic. The research was carried out by semi-structured interviews with teachers of six schools which are part of the Program of Integral Education (PEI) of the High School of the State Network of Pernambuco (4 full day work and 2 half day work), as a research of the ethnographic type. There is also an overload of teaching work in general in this educational network, which generates illnesses. However, these teachers avoid requesting leave of absence, because the employment relationship they have with these institutions does not allow this, under penalty of losing the link with these full-time schools and, therefore, the bonus they receive.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p404-421
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p404-421
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11240
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11241
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12468/11216
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 404-421
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812947050496