Music in Schools: commodity or scholarship?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893 |
Resumo: | This paper inquires into the development of the law 11.769/2008 which disposes on the imposition of musical teaching in elementary schools in Brazil. A brief survey on musical teaching in Brazil shows the contradiction between all the arguing on the subject and the documental evidence, such as the comparison of the Nacional Curriculea Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), showing the importance of the academic studies in music for the music teacher, against the veto of the 2nd article of the Law 11.769/2008, which foresaw exactly this academic studies. We show the debates on the development of the studies of the economic expression of the culture in Brazil, arguing how the last years saw an expressive increase in numbers, but UNESCO points to brazilian understanding of culture as a good in an economic market for cultural services and goods. In this context, music appearing as an economic good, our worries are directed to ensuring that Law 11.769/2008 instead of regulating an economic market trading of musical goods stand for a shield in ensuring musical scholarship. |
id |
UNESP-7_541688096f34d9130828621b2afd70e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5893 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Music in Schools: commodity or scholarship?Música nas escolas: mercadoria ou formação humana?Lei 11.769/08economia da culturamúsica e educaçãoEnsino de Música nas escolasMusic EducationScholarshipEconomy of Culture.This paper inquires into the development of the law 11.769/2008 which disposes on the imposition of musical teaching in elementary schools in Brazil. A brief survey on musical teaching in Brazil shows the contradiction between all the arguing on the subject and the documental evidence, such as the comparison of the Nacional Curriculea Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), showing the importance of the academic studies in music for the music teacher, against the veto of the 2nd article of the Law 11.769/2008, which foresaw exactly this academic studies. We show the debates on the development of the studies of the economic expression of the culture in Brazil, arguing how the last years saw an expressive increase in numbers, but UNESCO points to brazilian understanding of culture as a good in an economic market for cultural services and goods. In this context, music appearing as an economic good, our worries are directed to ensuring that Law 11.769/2008 instead of regulating an economic market trading of musical goods stand for a shield in ensuring musical scholarship.O ensaio propõe uma reflexão sobre o encaminhamento da regulamentação da Lei 11.769/2008, que dispõe sobre a obrigatoriedade do ensino de música como componente curricular obrigatório da disciplina artes nas escolas brasileiras de educação básica. Um breve histórico da Educação Musical no Brasil é levantado com o propósito de demonstrar a contradição entre as discussões e documentos, como os Parâmetros Curriculares Nacional, que observam a importância da formação do professor de música e o veto ao artigo 2° da Lei 11.769/2008 que previa a necessidade de formação específica para o professor de música. Destacamos o debate sobre o desenvolvimento da Economia da Cultura no Brasil que nos últimos anos vem representando cifras expressivas e que, segundo orientações da UNESCO, vem tratando a cultura como um promissor mercado de compra e venda de produtos e serviços “culturais”. Nesse contexto, onde a música vem sendo tratada como uma mercadoria, nossa preocupação está no sentido de assegurar que a Lei 11.769/2008 não represente um mercado de compra e venda de mercadorias musicais através da indústria do material didático, mas sim um campo profícuo para a formação humana.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/x-ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/589310.18675/1981-8106.vol23.n43.p169-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 169-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 169-181Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 169-1811981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/5454https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/9376Requião, Lucianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T11:56:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5893Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T11:56:38EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music in Schools: commodity or scholarship? Música nas escolas: mercadoria ou formação humana? |
title |
Music in Schools: commodity or scholarship? |
spellingShingle |
Music in Schools: commodity or scholarship? Requião, Luciana Lei 11.769/08 economia da cultura música e educação Ensino de Música nas escolas Music Education Scholarship Economy of Culture. |
title_short |
Music in Schools: commodity or scholarship? |
title_full |
Music in Schools: commodity or scholarship? |
title_fullStr |
Music in Schools: commodity or scholarship? |
title_full_unstemmed |
Music in Schools: commodity or scholarship? |
title_sort |
Music in Schools: commodity or scholarship? |
author |
Requião, Luciana |
author_facet |
Requião, Luciana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Requião, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lei 11.769/08 economia da cultura música e educação Ensino de Música nas escolas Music Education Scholarship Economy of Culture. |
topic |
Lei 11.769/08 economia da cultura música e educação Ensino de Música nas escolas Music Education Scholarship Economy of Culture. |
description |
This paper inquires into the development of the law 11.769/2008 which disposes on the imposition of musical teaching in elementary schools in Brazil. A brief survey on musical teaching in Brazil shows the contradiction between all the arguing on the subject and the documental evidence, such as the comparison of the Nacional Curriculea Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), showing the importance of the academic studies in music for the music teacher, against the veto of the 2nd article of the Law 11.769/2008, which foresaw exactly this academic studies. We show the debates on the development of the studies of the economic expression of the culture in Brazil, arguing how the last years saw an expressive increase in numbers, but UNESCO points to brazilian understanding of culture as a good in an economic market for cultural services and goods. In this context, music appearing as an economic good, our worries are directed to ensuring that Law 11.769/2008 instead of regulating an economic market trading of musical goods stand for a shield in ensuring musical scholarship. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p169-181 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol23.n43.p169-181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/5454 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/9376 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/x-zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 169-181 Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 169-181 Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 169-181 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811484286976 |