Music in Schools: commodity or scholarship?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Requião, Luciana
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893
Resumo: This paper inquires into the development of the law 11.769/2008 which disposes on the imposition of musical teaching in elementary schools in Brazil. A brief survey on musical teaching in Brazil shows the contradiction between all the arguing on the subject and the documental evidence, such as the comparison of the Nacional Curriculea Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), showing the importance of the academic studies in music for the music teacher, against the veto of the 2nd article of the Law 11.769/2008, which foresaw exactly this academic studies. We show the debates on the development of the studies of the economic expression of the culture in Brazil, arguing how the last years saw an expressive increase in numbers, but UNESCO points to brazilian understanding of culture as a good in an economic market for cultural services and goods. In this context, music appearing as an economic good, our worries are directed to ensuring that Law 11.769/2008 instead of regulating an economic market trading of musical goods stand for a shield in ensuring musical scholarship.
id UNESP-7_541688096f34d9130828621b2afd70e9
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5893
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Music in Schools: commodity or scholarship?Música nas escolas: mercadoria ou formação humana?Lei 11.769/08economia da culturamúsica e educaçãoEnsino de Música nas escolasMusic EducationScholarshipEconomy of Culture.This paper inquires into the development of the law 11.769/2008 which disposes on the imposition of musical teaching in elementary schools in Brazil. A brief survey on musical teaching in Brazil shows the contradiction between all the arguing on the subject and the documental evidence, such as the comparison of the Nacional Curriculea Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), showing the importance of the academic studies in music for the music teacher, against the veto of the 2nd article of the Law 11.769/2008, which foresaw exactly this academic studies. We show the debates on the development of the studies of the economic expression of the culture in Brazil, arguing how the last years saw an expressive increase in numbers, but UNESCO points to brazilian understanding of culture as a good in an economic market for cultural services and goods. In this context, music appearing as an economic good, our worries are directed to ensuring that Law 11.769/2008 instead of regulating an economic market trading of musical goods stand for a shield in ensuring musical scholarship.O ensaio propõe uma reflexão sobre o encaminhamento da regulamentação da Lei 11.769/2008, que dispõe sobre a obrigatoriedade do ensino de música como componente curricular obrigatório da disciplina artes nas escolas brasileiras de educação básica. Um breve histórico da Educação Musical no Brasil é levantado com o propósito de demonstrar a contradição entre as discussões e documentos, como os Parâmetros Curriculares Nacional, que observam a importância da formação do professor de música e o veto ao artigo 2° da Lei 11.769/2008 que previa a necessidade de formação específica para o professor de música. Destacamos o debate sobre o desenvolvimento da Economia da Cultura no Brasil que nos últimos anos vem representando cifras expressivas e que, segundo orientações da UNESCO, vem tratando a cultura como um promissor mercado de compra e venda de produtos e serviços “culturais”. Nesse contexto, onde a música vem sendo tratada como uma mercadoria, nossa preocupação está no sentido de assegurar que a Lei 11.769/2008 não represente um mercado de compra e venda de mercadorias musicais através da indústria do material didático, mas sim um campo profícuo para a formação humana.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/x-ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/589310.18675/1981-8106.vol23.n43.p169-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 169-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 169-181Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 169-1811981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/5454https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/9376Requião, Lucianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T11:56:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5893Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T11:56:38EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Music in Schools: commodity or scholarship?
Música nas escolas: mercadoria ou formação humana?
title Music in Schools: commodity or scholarship?
spellingShingle Music in Schools: commodity or scholarship?
Requião, Luciana
Lei 11.769/08
economia da cultura
música e educação
Ensino de Música nas escolas
Music Education
Scholarship
Economy of Culture.
title_short Music in Schools: commodity or scholarship?
title_full Music in Schools: commodity or scholarship?
title_fullStr Music in Schools: commodity or scholarship?
title_full_unstemmed Music in Schools: commodity or scholarship?
title_sort Music in Schools: commodity or scholarship?
author Requião, Luciana
author_facet Requião, Luciana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Requião, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv Lei 11.769/08
economia da cultura
música e educação
Ensino de Música nas escolas
Music Education
Scholarship
Economy of Culture.
topic Lei 11.769/08
economia da cultura
música e educação
Ensino de Música nas escolas
Music Education
Scholarship
Economy of Culture.
description This paper inquires into the development of the law 11.769/2008 which disposes on the imposition of musical teaching in elementary schools in Brazil. A brief survey on musical teaching in Brazil shows the contradiction between all the arguing on the subject and the documental evidence, such as the comparison of the Nacional Curriculea Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), showing the importance of the academic studies in music for the music teacher, against the veto of the 2nd article of the Law 11.769/2008, which foresaw exactly this academic studies. We show the debates on the development of the studies of the economic expression of the culture in Brazil, arguing how the last years saw an expressive increase in numbers, but UNESCO points to brazilian understanding of culture as a good in an economic market for cultural services and goods. In this context, music appearing as an economic good, our worries are directed to ensuring that Law 11.769/2008 instead of regulating an economic market trading of musical goods stand for a shield in ensuring musical scholarship.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893
10.18675/1981-8106.vol23.n43.p169-181
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p169-181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/5454
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5893/9376
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/x-zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 169-181
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 169-181
Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 169-181
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811484286976