Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442 |
Resumo: | The characteristics of the teaching work and career in higher education allow us to understand teaching objectives, challenges, and commitments. This bibliographic research sought to understand the contributions of Didactics in the continuing education of professors. Professors face different challenges as to organizing pedagogical practice to enable the learning process. In this sense, professors should invest in continuing education related to the pedagogical field, as well as to understand the possible contributions of Didactics, which will allow them to reflect upon their own practice, thus increasing awareness of the pedagogical practice and providing a more satisfactory performance. Thus, such a reflection will make professors more and more committed to training future professionals. |
id |
UNESP-7_914e4c057539140cb110044eebad0534 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15442 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher educationEducación continua: contribuciones de la didáctica a la enseñanza en educación superiorFormação continuada: contribuições da didática para a docência no ensino superiorDidática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores.Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education.Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado.The characteristics of the teaching work and career in higher education allow us to understand teaching objectives, challenges, and commitments. This bibliographic research sought to understand the contributions of Didactics in the continuing education of professors. Professors face different challenges as to organizing pedagogical practice to enable the learning process. In this sense, professors should invest in continuing education related to the pedagogical field, as well as to understand the possible contributions of Didactics, which will allow them to reflect upon their own practice, thus increasing awareness of the pedagogical practice and providing a more satisfactory performance. Thus, such a reflection will make professors more and more committed to training future professionals.A través de los aspectos que caracterizan el trabajo y la carrera docente en la educación superior, es posible comprender los objetivos, desafíos y compromisos de la docencia. El objetivo de esta investigación bibliográfica fue comprender los aportes de la Didáctica en el contexto de la formación continua del profesorado de educación superior. Los desafíos de los docentes de educación superior están relacionados con la forma en que organizarán la acción de la docencia para que los estudiantes comprendan lo que se está enseñando, posibilitando al futuro docente tener un desempeño más satisfactorio, relacionado con los conocimientos específicos que caracterizan el área de enseñanza, tanto en su desempeño como en sus conocimientos pedagógicos. En este sentido, el docente de este nivel educativo debe invertir en la formación continua relacionada con el campo pedagógico y comprender los posibles aportes de la Didáctica. Este proceso de formación puede brindar a los docentes situaciones de reflexión sobre su propia acción, brindando oportunidades para la toma de conciencia de la práctica pedagógica. Así, corresponderá al docente esta reflexión, en aras de una docencia cada vez más comprometida con el proceso de formación de los futuros profesionales.Por meio dos aspectos que caracterizam o trabalho e a carreira docente no nível superior, é possível entender os objetivos, desafios e compromissos dos educadores. O objetivo desta pesquisa bibliográfica foi compreender as contribuições da didática no contexto da formação continuada do docente do ensino superior. Os desafios dos professores do ensino superior estão relacionados com a forma como organizarão a ação de lecionar para que os alunos possam compreender o que está sendo ensinado, possibilitando ao futuro professor aproximar-se de uma atuação mais satisfatória, relacionada aos conhecimentos específicos que caracterizam a área de sua atuação, bem como aos conhecimentos pedagógicos. Neste sentido, o professor deste nível de ensino deve investir na formação continuada relacionada ao campo pedagógico e compreender as possíveis contribuições da didática. Este processo de formação poderá proporcionar aos docentes, situações de reflexão sobre a sua própria ação, oportunizando a tomada de consciência do fazer pedagógico. Sendo assim, caberá ao professor esta reflexão, de modo a realizar uma docência cada vez mais comprometida com o processo de formação dos futuros profissionais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1544210.18675/1981-8106.v31.n.64.s15442Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442/12279Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFranciosi, Ana PaulaSaladini, Ana Cláudia2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15442Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education Educación continua: contribuciones de la didáctica a la enseñanza en educación superior Formação continuada: contribuições da didática para a docência no ensino superior |
title |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education |
spellingShingle |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education Franciosi, Ana Paula Didática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores. Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education. Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado. |
title_short |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education |
title_full |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education |
title_fullStr |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education |
title_full_unstemmed |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education |
title_sort |
Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education |
author |
Franciosi, Ana Paula |
author_facet |
Franciosi, Ana Paula Saladini, Ana Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Saladini, Ana Cláudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franciosi, Ana Paula Saladini, Ana Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores. Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education. Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado. |
topic |
Didática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores. Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education. Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado. |
description |
The characteristics of the teaching work and career in higher education allow us to understand teaching objectives, challenges, and commitments. This bibliographic research sought to understand the contributions of Didactics in the continuing education of professors. Professors face different challenges as to organizing pedagogical practice to enable the learning process. In this sense, professors should invest in continuing education related to the pedagogical field, as well as to understand the possible contributions of Didactics, which will allow them to reflect upon their own practice, thus increasing awareness of the pedagogical practice and providing a more satisfactory performance. Thus, such a reflection will make professors more and more committed to training future professionals. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15442 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15442 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442/12279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813702025216 |