Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franciosi, Ana Paula
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Saladini, Ana Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442
Resumo: The characteristics of the teaching work and career in higher education allow us to understand teaching objectives, challenges, and commitments. This bibliographic research sought to understand the contributions of Didactics in the continuing education of professors. Professors face different challenges as to organizing pedagogical practice to enable the learning process. In this sense, professors should invest in continuing education related to the pedagogical field, as well as to understand the possible contributions of Didactics, which will allow them to reflect upon their own practice, thus increasing awareness of the pedagogical practice and providing a more satisfactory performance. Thus, such a reflection will make professors more and more committed to training future professionals.
id UNESP-7_914e4c057539140cb110044eebad0534
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15442
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher educationEducación continua: contribuciones de la didáctica a la enseñanza en educación superiorFormação continuada: contribuições da didática para a docência no ensino superiorDidática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores.Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education.Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado.The characteristics of the teaching work and career in higher education allow us to understand teaching objectives, challenges, and commitments. This bibliographic research sought to understand the contributions of Didactics in the continuing education of professors. Professors face different challenges as to organizing pedagogical practice to enable the learning process. In this sense, professors should invest in continuing education related to the pedagogical field, as well as to understand the possible contributions of Didactics, which will allow them to reflect upon their own practice, thus increasing awareness of the pedagogical practice and providing a more satisfactory performance. Thus, such a reflection will make professors more and more committed to training future professionals.A través de los aspectos que caracterizan el trabajo y la carrera docente en la educación superior, es posible comprender los objetivos, desafíos y compromisos de la docencia. El objetivo de esta investigación bibliográfica fue comprender los aportes de la Didáctica en el contexto de la formación continua del profesorado de educación superior. Los desafíos de los docentes de educación superior están relacionados con la forma en que organizarán la acción de la docencia para que los estudiantes comprendan lo que se está enseñando, posibilitando al futuro docente tener un desempeño más satisfactorio, relacionado con los conocimientos específicos que caracterizan el área de enseñanza, tanto en su desempeño como en sus conocimientos pedagógicos. En este sentido, el docente de este nivel educativo debe invertir en la formación continua relacionada con el campo pedagógico y comprender los posibles aportes de la Didáctica. Este proceso de formación puede brindar a los docentes situaciones de reflexión sobre su propia acción, brindando oportunidades para la toma de conciencia de la práctica pedagógica. Así, corresponderá al docente esta reflexión, en aras de una docencia cada vez más comprometida con el proceso de formación de los futuros profesionales.Por meio dos aspectos que caracterizam o trabalho e a carreira docente no nível superior, é possível entender os objetivos, desafios e compromissos dos educadores. O objetivo desta pesquisa bibliográfica foi compreender as contribuições da didática no contexto da formação continuada do docente do ensino superior. Os desafios dos professores do ensino superior estão relacionados com a forma como organizarão a ação de lecionar para que os alunos possam compreender o que está sendo ensinado, possibilitando ao futuro professor aproximar-se de uma atuação mais satisfatória, relacionada aos conhecimentos específicos que caracterizam a área de sua atuação, bem como aos conhecimentos pedagógicos. Neste sentido, o professor deste nível de ensino deve investir na formação continuada relacionada ao campo pedagógico e compreender as possíveis contribuições da didática. Este processo de formação poderá proporcionar aos docentes, situações de reflexão sobre a sua própria ação, oportunizando a tomada de consciência do fazer pedagógico. Sendo assim, caberá ao professor esta reflexão, de modo a realizar uma docência cada vez mais comprometida com o processo de formação dos futuros profissionais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1544210.18675/1981-8106.v31.n.64.s15442Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442/12279Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFranciosi, Ana PaulaSaladini, Ana Cláudia2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15442Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
Educación continua: contribuciones de la didáctica a la enseñanza en educación superior
Formação continuada: contribuições da didática para a docência no ensino superior
title Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
spellingShingle Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
Franciosi, Ana Paula
Didática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores.
Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education.
Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado.
title_short Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
title_full Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
title_fullStr Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
title_full_unstemmed Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
title_sort Continuing education: contributions of didactics to teaching in higher education
author Franciosi, Ana Paula
author_facet Franciosi, Ana Paula
Saladini, Ana Cláudia
author_role author
author2 Saladini, Ana Cláudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franciosi, Ana Paula
Saladini, Ana Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Didática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores.
Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education.
Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado.
topic Didática. Docência no ensino superior. Formação continuada de professores.
Didactics. Teaching in higher education. Continuing teacher education.
Cosas didácticas. Docencia en educación superior. Formación continua del profesorado.
description The characteristics of the teaching work and career in higher education allow us to understand teaching objectives, challenges, and commitments. This bibliographic research sought to understand the contributions of Didactics in the continuing education of professors. Professors face different challenges as to organizing pedagogical practice to enable the learning process. In this sense, professors should invest in continuing education related to the pedagogical field, as well as to understand the possible contributions of Didactics, which will allow them to reflect upon their own practice, thus increasing awareness of the pedagogical practice and providing a more satisfactory performance. Thus, such a reflection will make professors more and more committed to training future professionals.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15442
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15442
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15442/12279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e54[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813702025216