Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno, Alberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pantoja, Suellem Martins, Dourado, Viviane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722
Resumo: This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field.
id UNESP-7_9f3dafa3138133f1a7afdead3afd4917
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16722
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiativesEducación en la Amazonia: un balance de iniciativas de producción historiográficaEducação na Amazônia: um balanço das iniciativas de produção historiográficaAmazônia. História da educação. Produção historiográfica.Amazon. History of Education. Historiographic Production.Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica.This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field.Este trabajo discute las iniciativas de producción historiográfica sobre la historia de la educación en la Amazonia, particularmente estudios de investigadoras e investigadores que estudian el estado del conocimiento acerca de la trayectoria de la educación en la región. La metodología de investigación cuenta con un estudio bibliográfico de libros y artículos basado en indicadores sobre la historia de la educación en la Amazonia o de sus estados. Son abordadas las producciones referentes al período que corresponde a las primeras iniciativas de creación de grupos de investigación em la historia de la educación desde la década de 1980 hasta los últimos veinte años, cuando hubo aumento de los estudios en la Amazonia. Aunque hubiesen avances importantes, por se tratar de una región históricamente periférica en varios aspectos, y por eso preterida en relación al Sur y Sudeste, por ejemplo, aún se hace necesario ampliar los esfuerzos en cuanto a la diseminación de su producción, que deberá ocurrir a partir de la formación de nuevos investigadores e investigadoras en el campo.Este trabalho discute as iniciativas de produção historiográfica sobre a história da educação na Amazônia, particularmente estudos de pesquisadoras e pesquisadores que investigam o estado do conhecimento acerca da trajetória da educação na região. A metodologia de pesquisa conta com um levantamento bibliográfico de livros e artigos, baseado em indicadores sobre a história da educação na Amazônia ou de seus estados, abordando as produções referentes ao período que corresponde às primeiras iniciativas de criação de grupos de pesquisa em História da Educação, na década de 1980, até os últimos vinte anos, quando houve aumento dos estudos na região. Concluímos que, não obstante tenham ocorrido avanços importantes na produção amazônica, historicamente periférica em vários aspectos e por isso preterida em relação ao Sul e Sudeste, por exemplo, ainda é necessário ampliar os esforços no sentido de sua disseminação, que deverá ocorrer a partir da formação de novos pesquisadores e pesquisadoras no campo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1672210.18675/1981-8106.v33.n.66.s16722Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722/12662Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno, AlbertoPantoja, Suellem MartinsDourado, Viviane2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16722Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
Educación en la Amazonia: un balance de iniciativas de producción historiográfica
Educação na Amazônia: um balanço das iniciativas de produção historiográfica
title Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
spellingShingle Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
Damasceno, Alberto
Amazônia. História da educação. Produção historiográfica.
Amazon. History of Education. Historiographic Production.
Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica.
title_short Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
title_full Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
title_fullStr Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
title_full_unstemmed Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
title_sort Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
author Damasceno, Alberto
author_facet Damasceno, Alberto
Pantoja, Suellem Martins
Dourado, Viviane
author_role author
author2 Pantoja, Suellem Martins
Dourado, Viviane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno, Alberto
Pantoja, Suellem Martins
Dourado, Viviane
dc.subject.por.fl_str_mv Amazônia. História da educação. Produção historiográfica.
Amazon. History of Education. Historiographic Production.
Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica.
topic Amazônia. História da educação. Produção historiográfica.
Amazon. History of Education. Historiographic Production.
Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica.
description This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16722
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16722
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722/12662
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814186467328