Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722 |
Resumo: | This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field. |
id |
UNESP-7_9f3dafa3138133f1a7afdead3afd4917 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16722 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiativesEducación en la Amazonia: un balance de iniciativas de producción historiográficaEducação na Amazônia: um balanço das iniciativas de produção historiográficaAmazônia. História da educação. Produção historiográfica.Amazon. History of Education. Historiographic Production.Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica.This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field.Este trabajo discute las iniciativas de producción historiográfica sobre la historia de la educación en la Amazonia, particularmente estudios de investigadoras e investigadores que estudian el estado del conocimiento acerca de la trayectoria de la educación en la región. La metodología de investigación cuenta con un estudio bibliográfico de libros y artículos basado en indicadores sobre la historia de la educación en la Amazonia o de sus estados. Son abordadas las producciones referentes al período que corresponde a las primeras iniciativas de creación de grupos de investigación em la historia de la educación desde la década de 1980 hasta los últimos veinte años, cuando hubo aumento de los estudios en la Amazonia. Aunque hubiesen avances importantes, por se tratar de una región históricamente periférica en varios aspectos, y por eso preterida en relación al Sur y Sudeste, por ejemplo, aún se hace necesario ampliar los esfuerzos en cuanto a la diseminación de su producción, que deberá ocurrir a partir de la formación de nuevos investigadores e investigadoras en el campo.Este trabalho discute as iniciativas de produção historiográfica sobre a história da educação na Amazônia, particularmente estudos de pesquisadoras e pesquisadores que investigam o estado do conhecimento acerca da trajetória da educação na região. A metodologia de pesquisa conta com um levantamento bibliográfico de livros e artigos, baseado em indicadores sobre a história da educação na Amazônia ou de seus estados, abordando as produções referentes ao período que corresponde às primeiras iniciativas de criação de grupos de pesquisa em História da Educação, na década de 1980, até os últimos vinte anos, quando houve aumento dos estudos na região. Concluímos que, não obstante tenham ocorrido avanços importantes na produção amazônica, historicamente periférica em vários aspectos e por isso preterida em relação ao Sul e Sudeste, por exemplo, ainda é necessário ampliar os esforços no sentido de sua disseminação, que deverá ocorrer a partir da formação de novos pesquisadores e pesquisadoras no campo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1672210.18675/1981-8106.v33.n.66.s16722Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722/12662Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno, AlbertoPantoja, Suellem MartinsDourado, Viviane2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16722Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives Educación en la Amazonia: un balance de iniciativas de producción historiográfica Educação na Amazônia: um balanço das iniciativas de produção historiográfica |
title |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives |
spellingShingle |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives Damasceno, Alberto Amazônia. História da educação. Produção historiográfica. Amazon. History of Education. Historiographic Production. Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica. |
title_short |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives |
title_full |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives |
title_fullStr |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives |
title_full_unstemmed |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives |
title_sort |
Education in the Amazon: a balance of historiographic production initiatives |
author |
Damasceno, Alberto |
author_facet |
Damasceno, Alberto Pantoja, Suellem Martins Dourado, Viviane |
author_role |
author |
author2 |
Pantoja, Suellem Martins Dourado, Viviane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damasceno, Alberto Pantoja, Suellem Martins Dourado, Viviane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Amazônia. História da educação. Produção historiográfica. Amazon. History of Education. Historiographic Production. Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica. |
topic |
Amazônia. História da educação. Produção historiográfica. Amazon. History of Education. Historiographic Production. Amazonia. Historia de la Educación. Producción Historiográfica. |
description |
This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16722 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16722 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16722/12662 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e17[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814186467328 |