REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS

Bibliographic Details
Main Author: Silva, André Pontes
Publication Date: 2019
Format: Article
Language: eng
spa
por
Source: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Download full: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945
Summary: Considered a learning disorder, dyslexia has been researched in the areas of health and education. The objectives of the article are: to highlight the main manifestations of dyslexic language block; and present a method for developing reading skills in dyslexics. A review of the literature allowed investigating previously published forms of educational intervention for dyslexia. The results and discussion allow proposing a new strategy of multisensory educational intervention in basic education, developing reading skills in dyslexics. In the end, the survey and discussion about the Repetitive Method for Dyslexics (MRD) as a central idea of this research seems to meet the needs found in the literature, however, until this study was elaborated, the proposal was not used in practical experience.
id UNESP-7_a9c01a70ff200c0eef804677fbd981f6
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12945
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICSMÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: CÓMO DIAGNOSTICAR Y DESELVOLVER HABILIDADES DE LECTURA EN DISLEXICOSMÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: COMO DIAGNOSTICAR E DESENVOLVER HABILIDADES DE LEITURA EM DISLÉXICOSDislexiaDisléxicoHabilidades de LeituraDistúrbio de aprendizagemDificuldade de aprendizagem.DyslexiaDyslexicReading Comprehension SkillsLearning DisorderDifficulty in learningDislexiaDisléxicoHabilidades de lecturaTrastorno de AprendizajeDificultad de AprendizajeConsidered a learning disorder, dyslexia has been researched in the areas of health and education. The objectives of the article are: to highlight the main manifestations of dyslexic language block; and present a method for developing reading skills in dyslexics. A review of the literature allowed investigating previously published forms of educational intervention for dyslexia. The results and discussion allow proposing a new strategy of multisensory educational intervention in basic education, developing reading skills in dyslexics. In the end, the survey and discussion about the Repetitive Method for Dyslexics (MRD) as a central idea of this research seems to meet the needs found in the literature, however, until this study was elaborated, the proposal was not used in practical experience.Considerada un disturbio de aprendizaje, la dislexia ha sido investigada en las áreas de salud y educación. Los objetivos del artículo son: evidenciar las principales manifestaciones de bloqueo del lenguaje del disléxico; presentar un método para desarrollar habilidades de lectura en disléxicos. Una revisión de la literatura permitió investigar las formas de intervención educativa para dislexia previamente divulgadas. Los resultados y discusión proponen una nueva estrategia de intervención educativa multisensorial en la educación básica, capaz de desarrollar habilidades de lectura en disléxicos. Al final, el levantamiento y la discusión sobre el Método Repetitivo para Disléxicos (MRD) como idea central de esta investigación, parece atender a las necesidades encontradas en la literatura, sin embargo, hasta la elaboración del presente estudio, la propuesta no fue utilizada en la vivencia práctica.Considerada um distúrbio de aprendizagem, a dislexia tem sido pesquisada nas áreas da saúde e educação. Os objetivos do artigo são: evidenciar as principais manifestações de bloqueio da linguagem do disléxico, e apresentar um método para desenvolver habilidades de leitura em disléxicos. Uma revisão de literatura permitiu investigar as formas de intervenção educacional para dislexia, previamente divulgadas. Os resultados e discussão foram capazes de propor uma nova estratégia de intervenção educacional multissensorial na educação básica, capaz de desenvolver habilidades de leitura em disléxicos. Ao final, o levantamento e a discussão sobre o Método Repetitivo para Disléxicos (MRD), como ideia central desta pesquisa, parece atender as necessidades encontradas na literatura, no entanto, até a elaboração do presente estudo, a proposta não foi utilizada na vivência prática.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1294510.18675/1981-8106.vol29.n61.p478-493Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-4931981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11249https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11248https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11220Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, André Pontes2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12945Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
MÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: CÓMO DIAGNOSTICAR Y DESELVOLVER HABILIDADES DE LECTURA EN DISLEXICOS
MÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: COMO DIAGNOSTICAR E DESENVOLVER HABILIDADES DE LEITURA EM DISLÉXICOS
title REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
spellingShingle REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
Silva, André Pontes
Dislexia
Disléxico
Habilidades de Leitura
Distúrbio de aprendizagem
Dificuldade de aprendizagem.
Dyslexia
Dyslexic
Reading Comprehension Skills
Learning Disorder
Difficulty in learning
Dislexia
Disléxico
Habilidades de lectura
Trastorno de Aprendizaje
Dificultad de Aprendizaje
title_short REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
title_full REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
title_fullStr REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
title_full_unstemmed REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
title_sort REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
author Silva, André Pontes
author_facet Silva, André Pontes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, André Pontes
dc.subject.por.fl_str_mv Dislexia
Disléxico
Habilidades de Leitura
Distúrbio de aprendizagem
Dificuldade de aprendizagem.
Dyslexia
Dyslexic
Reading Comprehension Skills
Learning Disorder
Difficulty in learning
Dislexia
Disléxico
Habilidades de lectura
Trastorno de Aprendizaje
Dificultad de Aprendizaje
topic Dislexia
Disléxico
Habilidades de Leitura
Distúrbio de aprendizagem
Dificuldade de aprendizagem.
Dyslexia
Dyslexic
Reading Comprehension Skills
Learning Disorder
Difficulty in learning
Dislexia
Disléxico
Habilidades de lectura
Trastorno de Aprendizaje
Dificultad de Aprendizaje
description Considered a learning disorder, dyslexia has been researched in the areas of health and education. The objectives of the article are: to highlight the main manifestations of dyslexic language block; and present a method for developing reading skills in dyslexics. A review of the literature allowed investigating previously published forms of educational intervention for dyslexia. The results and discussion allow proposing a new strategy of multisensory educational intervention in basic education, developing reading skills in dyslexics. In the end, the survey and discussion about the Repetitive Method for Dyslexics (MRD) as a central idea of this research seems to meet the needs found in the literature, however, until this study was elaborated, the proposal was not used in practical experience.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p478-493
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p478-493
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11249
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11248
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170982008029184