REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2019 |
Format: | Article |
Language: | eng spa por |
Source: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Download full: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945 |
Summary: | Considered a learning disorder, dyslexia has been researched in the areas of health and education. The objectives of the article are: to highlight the main manifestations of dyslexic language block; and present a method for developing reading skills in dyslexics. A review of the literature allowed investigating previously published forms of educational intervention for dyslexia. The results and discussion allow proposing a new strategy of multisensory educational intervention in basic education, developing reading skills in dyslexics. In the end, the survey and discussion about the Repetitive Method for Dyslexics (MRD) as a central idea of this research seems to meet the needs found in the literature, however, until this study was elaborated, the proposal was not used in practical experience. |
id |
UNESP-7_a9c01a70ff200c0eef804677fbd981f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12945 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICSMÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: CÓMO DIAGNOSTICAR Y DESELVOLVER HABILIDADES DE LECTURA EN DISLEXICOSMÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: COMO DIAGNOSTICAR E DESENVOLVER HABILIDADES DE LEITURA EM DISLÉXICOSDislexiaDisléxicoHabilidades de LeituraDistúrbio de aprendizagemDificuldade de aprendizagem.DyslexiaDyslexicReading Comprehension SkillsLearning DisorderDifficulty in learningDislexiaDisléxicoHabilidades de lecturaTrastorno de AprendizajeDificultad de AprendizajeConsidered a learning disorder, dyslexia has been researched in the areas of health and education. The objectives of the article are: to highlight the main manifestations of dyslexic language block; and present a method for developing reading skills in dyslexics. A review of the literature allowed investigating previously published forms of educational intervention for dyslexia. The results and discussion allow proposing a new strategy of multisensory educational intervention in basic education, developing reading skills in dyslexics. In the end, the survey and discussion about the Repetitive Method for Dyslexics (MRD) as a central idea of this research seems to meet the needs found in the literature, however, until this study was elaborated, the proposal was not used in practical experience.Considerada un disturbio de aprendizaje, la dislexia ha sido investigada en las áreas de salud y educación. Los objetivos del artículo son: evidenciar las principales manifestaciones de bloqueo del lenguaje del disléxico; presentar un método para desarrollar habilidades de lectura en disléxicos. Una revisión de la literatura permitió investigar las formas de intervención educativa para dislexia previamente divulgadas. Los resultados y discusión proponen una nueva estrategia de intervención educativa multisensorial en la educación básica, capaz de desarrollar habilidades de lectura en disléxicos. Al final, el levantamiento y la discusión sobre el Método Repetitivo para Disléxicos (MRD) como idea central de esta investigación, parece atender a las necesidades encontradas en la literatura, sin embargo, hasta la elaboración del presente estudio, la propuesta no fue utilizada en la vivencia práctica.Considerada um distúrbio de aprendizagem, a dislexia tem sido pesquisada nas áreas da saúde e educação. Os objetivos do artigo são: evidenciar as principais manifestações de bloqueio da linguagem do disléxico, e apresentar um método para desenvolver habilidades de leitura em disléxicos. Uma revisão de literatura permitiu investigar as formas de intervenção educacional para dislexia, previamente divulgadas. Os resultados e discussão foram capazes de propor uma nova estratégia de intervenção educacional multissensorial na educação básica, capaz de desenvolver habilidades de leitura em disléxicos. Ao final, o levantamento e a discussão sobre o Método Repetitivo para Disléxicos (MRD), como ideia central desta pesquisa, parece atender as necessidades encontradas na literatura, no entanto, até a elaboração do presente estudo, a proposta não foi utilizada na vivência prática.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1294510.18675/1981-8106.vol29.n61.p478-493Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-4931981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11249https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11248https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11220Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, André Pontes2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12945Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS MÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: CÓMO DIAGNOSTICAR Y DESELVOLVER HABILIDADES DE LECTURA EN DISLEXICOS MÉTODO REPETITIVO PARA DISLÉXICOS: COMO DIAGNOSTICAR E DESENVOLVER HABILIDADES DE LEITURA EM DISLÉXICOS |
title |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS |
spellingShingle |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS Silva, André Pontes Dislexia Disléxico Habilidades de Leitura Distúrbio de aprendizagem Dificuldade de aprendizagem. Dyslexia Dyslexic Reading Comprehension Skills Learning Disorder Difficulty in learning Dislexia Disléxico Habilidades de lectura Trastorno de Aprendizaje Dificultad de Aprendizaje |
title_short |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS |
title_full |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS |
title_fullStr |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS |
title_full_unstemmed |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS |
title_sort |
REPETITIVE METHOD FOR DYSLEXICS: HOW TO DIAGNOSE AND DEVELOP READING SKILLS IN DYSLEXICS |
author |
Silva, André Pontes |
author_facet |
Silva, André Pontes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, André Pontes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dislexia Disléxico Habilidades de Leitura Distúrbio de aprendizagem Dificuldade de aprendizagem. Dyslexia Dyslexic Reading Comprehension Skills Learning Disorder Difficulty in learning Dislexia Disléxico Habilidades de lectura Trastorno de Aprendizaje Dificultad de Aprendizaje |
topic |
Dislexia Disléxico Habilidades de Leitura Distúrbio de aprendizagem Dificuldade de aprendizagem. Dyslexia Dyslexic Reading Comprehension Skills Learning Disorder Difficulty in learning Dislexia Disléxico Habilidades de lectura Trastorno de Aprendizaje Dificultad de Aprendizaje |
description |
Considered a learning disorder, dyslexia has been researched in the areas of health and education. The objectives of the article are: to highlight the main manifestations of dyslexic language block; and present a method for developing reading skills in dyslexics. A review of the literature allowed investigating previously published forms of educational intervention for dyslexia. The results and discussion allow proposing a new strategy of multisensory educational intervention in basic education, developing reading skills in dyslexics. In the end, the survey and discussion about the Repetitive Method for Dyslexics (MRD) as a central idea of this research seems to meet the needs found in the literature, however, until this study was elaborated, the proposal was not used in practical experience. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p478-493 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p478-493 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11249 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11248 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12945/11220 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 478-493 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170982008029184 |