CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacobi, Daniel Felipe
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Conte, Elaine, Habowski, Adilson Cristiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068
Resumo: This study discusses ideologies culturally transmitted by technological artifacts that imprint our desires and sensations, fragmenting and causing the loss of meaning and intellectual stiffening in times of change. It is a question of analyzing gender issues evidenced in school, problematizing the formative processes through cinema, so that a critical, creative experience of dialogical learning and openness to differences can emerge, since the cinema can reeducate the homogenizing bases of the culture. By problematizing the cinema, we generate new hermeneutic understandings to break with trends and convenience in school and make this resource a pretext for educational interlocution, questioning the unequal, petrified and dominating gender narratives, perpetuated culturally. As a result, we indicated that the root cause of communicatively shared problems need a critical-reflexive look at human production, to resist immobility, the naive dissemination of stereotypes and exclusions in social environment. Keywords: Cultural industry. Cinema. Gender inequality. Education.
id UNESP-7_c53c7fc23f2b96a04ebedf6f0cf6c6e3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12068
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATIONLA INDUSTRIA CULTURAL Y EL CINE: PROYECCIONES DE LA COMUNICABILIDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓNINDÚSTRIA CULTURAL E CINEMA: PROJEÇÕES DA COMUNICABILIDADE DE GÊNERO NA EDUCAÇÃOIndústria culturalCinemaDesigualdade de gêneroEducaçãoEducaçãoindústria culturalcinemagêneroThis study discusses ideologies culturally transmitted by technological artifacts that imprint our desires and sensations, fragmenting and causing the loss of meaning and intellectual stiffening in times of change. It is a question of analyzing gender issues evidenced in school, problematizing the formative processes through cinema, so that a critical, creative experience of dialogical learning and openness to differences can emerge, since the cinema can reeducate the homogenizing bases of the culture. By problematizing the cinema, we generate new hermeneutic understandings to break with trends and convenience in school and make this resource a pretext for educational interlocution, questioning the unequal, petrified and dominating gender narratives, perpetuated culturally. As a result, we indicated that the root cause of communicatively shared problems need a critical-reflexive look at human production, to resist immobility, the naive dissemination of stereotypes and exclusions in social environment. Keywords: Cultural industry. Cinema. Gender inequality. Education.El trabajo analiza las ideologías transmitidas culturalmente por los artefactos tecnológicos, imprimiendo nuestros deseos y sentimientos, fragmentando y causando la pérdida del sentido y la rigidez intelectual en tiempos de cambio. Se trata de analizar las cuestiones de género evidenciadas en la escuela, problematizando los procesos de formación a través del cine, para llevar a cabo una experiencia del aprendizaje dialógico crítica, creativa y de apertura a las diferencias, ya que la película se la puede utilizar para reeducar las bases que homogenizan la cultura. Para hablar sobre el cine, generamos una nueva comprensión hermenéutica de romper con las modas en la escuela y hacer de esta característica un pretexto para el diálogo educacional, cuestionando las narrativas de género desiguales, petrificadas y dominadoras, culturalmente perpetuado. Los resultados indicaron que las raíces de los problemas compartidos de forma comunicativa necesitan mirada crítica y reflexiva con interés a las producciones humanas para resistir a la inercia, a la propagación de los estereotipos ingenuos, y a las exclusiones en el entorno social. Palabras clave: Industria cultural. Cine. Desigualdad de Género. Educación.O trabalho discute sobre as ideologias transmitidas culturalmente pelos artefatos tecnológicos, que imprimem nossos desejos e sensações, fragmentando e causando a perda de sentido e o enrijecimento intelectual em tempos de mudança. Trata-se de analisar as questões de gênero evidenciadas na escola, problematizando os processos formativos por meio do cinema, para fazer emergir uma experiência crítica, criativa, do aprender dialógico e de abertura às diferenças, uma vez que o cinema pode servir para reeducar as bases homogeneizadoras da cultura. Ao problematizar o cinema geramos novos entendimentos hermenêuticos para romper com os (co)modismos na escola e fazer desse recurso um pretexto à interlocução educacional, questionando as narrativas de gênero desiguais, petrificadas e dominadoras, perpetuadas culturalmente. Como resultados, indicamos que as raízes dos problemas partilhados comunicativamente precisam do olhar crítico-reflexivo frente às produções humanas, para resistir ao imobilismo, à disseminação ingênua de estereótipos e às exclusões no meio social. Palavras-chave: Indústria cultural. Cinema. Desigualdade de gênero. Educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literatura; Perspectiva Hermenêuticaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1206810.18675/1981-8106.vol28.n58.p374-390Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-3901981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8624https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8625https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8637https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/11009Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJacobi, Daniel FelipeConte, ElaineHabowski, Adilson Cristiano2019-10-24T13:08:47Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12068Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:08:47EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
LA INDUSTRIA CULTURAL Y EL CINE: PROYECCIONES DE LA COMUNICABILIDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN
INDÚSTRIA CULTURAL E CINEMA: PROJEÇÕES DA COMUNICABILIDADE DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO
title CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
spellingShingle CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
Jacobi, Daniel Felipe
Indústria cultural
Cinema
Desigualdade de gênero
Educação
Educação
indústria cultural
cinema
gênero
title_short CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
title_full CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
title_fullStr CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
title_full_unstemmed CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
title_sort CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
author Jacobi, Daniel Felipe
author_facet Jacobi, Daniel Felipe
Conte, Elaine
Habowski, Adilson Cristiano
author_role author
author2 Conte, Elaine
Habowski, Adilson Cristiano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacobi, Daniel Felipe
Conte, Elaine
Habowski, Adilson Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv Indústria cultural
Cinema
Desigualdade de gênero
Educação
Educação
indústria cultural
cinema
gênero
topic Indústria cultural
Cinema
Desigualdade de gênero
Educação
Educação
indústria cultural
cinema
gênero
description This study discusses ideologies culturally transmitted by technological artifacts that imprint our desires and sensations, fragmenting and causing the loss of meaning and intellectual stiffening in times of change. It is a question of analyzing gender issues evidenced in school, problematizing the formative processes through cinema, so that a critical, creative experience of dialogical learning and openness to differences can emerge, since the cinema can reeducate the homogenizing bases of the culture. By problematizing the cinema, we generate new hermeneutic understandings to break with trends and convenience in school and make this resource a pretext for educational interlocution, questioning the unequal, petrified and dominating gender narratives, perpetuated culturally. As a result, we indicated that the root cause of communicatively shared problems need a critical-reflexive look at human production, to resist immobility, the naive dissemination of stereotypes and exclusions in social environment. Keywords: Cultural industry. Cinema. Gender inequality. Education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Revisão de Literatura; Perspectiva Hermenêutica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p374-390
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p374-390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8624
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8625
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8637
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/11009
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812610457600