CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068 |
Resumo: | This study discusses ideologies culturally transmitted by technological artifacts that imprint our desires and sensations, fragmenting and causing the loss of meaning and intellectual stiffening in times of change. It is a question of analyzing gender issues evidenced in school, problematizing the formative processes through cinema, so that a critical, creative experience of dialogical learning and openness to differences can emerge, since the cinema can reeducate the homogenizing bases of the culture. By problematizing the cinema, we generate new hermeneutic understandings to break with trends and convenience in school and make this resource a pretext for educational interlocution, questioning the unequal, petrified and dominating gender narratives, perpetuated culturally. As a result, we indicated that the root cause of communicatively shared problems need a critical-reflexive look at human production, to resist immobility, the naive dissemination of stereotypes and exclusions in social environment. Keywords: Cultural industry. Cinema. Gender inequality. Education. |
id |
UNESP-7_c53c7fc23f2b96a04ebedf6f0cf6c6e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12068 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATIONLA INDUSTRIA CULTURAL Y EL CINE: PROYECCIONES DE LA COMUNICABILIDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓNINDÚSTRIA CULTURAL E CINEMA: PROJEÇÕES DA COMUNICABILIDADE DE GÊNERO NA EDUCAÇÃOIndústria culturalCinemaDesigualdade de gêneroEducaçãoEducaçãoindústria culturalcinemagêneroThis study discusses ideologies culturally transmitted by technological artifacts that imprint our desires and sensations, fragmenting and causing the loss of meaning and intellectual stiffening in times of change. It is a question of analyzing gender issues evidenced in school, problematizing the formative processes through cinema, so that a critical, creative experience of dialogical learning and openness to differences can emerge, since the cinema can reeducate the homogenizing bases of the culture. By problematizing the cinema, we generate new hermeneutic understandings to break with trends and convenience in school and make this resource a pretext for educational interlocution, questioning the unequal, petrified and dominating gender narratives, perpetuated culturally. As a result, we indicated that the root cause of communicatively shared problems need a critical-reflexive look at human production, to resist immobility, the naive dissemination of stereotypes and exclusions in social environment. Keywords: Cultural industry. Cinema. Gender inequality. Education.El trabajo analiza las ideologías transmitidas culturalmente por los artefactos tecnológicos, imprimiendo nuestros deseos y sentimientos, fragmentando y causando la pérdida del sentido y la rigidez intelectual en tiempos de cambio. Se trata de analizar las cuestiones de género evidenciadas en la escuela, problematizando los procesos de formación a través del cine, para llevar a cabo una experiencia del aprendizaje dialógico crítica, creativa y de apertura a las diferencias, ya que la película se la puede utilizar para reeducar las bases que homogenizan la cultura. Para hablar sobre el cine, generamos una nueva comprensión hermenéutica de romper con las modas en la escuela y hacer de esta característica un pretexto para el diálogo educacional, cuestionando las narrativas de género desiguales, petrificadas y dominadoras, culturalmente perpetuado. Los resultados indicaron que las raíces de los problemas compartidos de forma comunicativa necesitan mirada crítica y reflexiva con interés a las producciones humanas para resistir a la inercia, a la propagación de los estereotipos ingenuos, y a las exclusiones en el entorno social. Palabras clave: Industria cultural. Cine. Desigualdad de Género. Educación.O trabalho discute sobre as ideologias transmitidas culturalmente pelos artefatos tecnológicos, que imprimem nossos desejos e sensações, fragmentando e causando a perda de sentido e o enrijecimento intelectual em tempos de mudança. Trata-se de analisar as questões de gênero evidenciadas na escola, problematizando os processos formativos por meio do cinema, para fazer emergir uma experiência crítica, criativa, do aprender dialógico e de abertura às diferenças, uma vez que o cinema pode servir para reeducar as bases homogeneizadoras da cultura. Ao problematizar o cinema geramos novos entendimentos hermenêuticos para romper com os (co)modismos na escola e fazer desse recurso um pretexto à interlocução educacional, questionando as narrativas de gênero desiguais, petrificadas e dominadoras, perpetuadas culturalmente. Como resultados, indicamos que as raízes dos problemas partilhados comunicativamente precisam do olhar crítico-reflexivo frente às produções humanas, para resistir ao imobilismo, à disseminação ingênua de estereótipos e às exclusões no meio social. Palavras-chave: Indústria cultural. Cinema. Desigualdade de gênero. Educação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literatura; Perspectiva Hermenêuticaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1206810.18675/1981-8106.vol28.n58.p374-390Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-3901981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8624https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8625https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8637https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/11009Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJacobi, Daniel FelipeConte, ElaineHabowski, Adilson Cristiano2019-10-24T13:08:47Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12068Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:08:47EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION LA INDUSTRIA CULTURAL Y EL CINE: PROYECCIONES DE LA COMUNICABILIDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN INDÚSTRIA CULTURAL E CINEMA: PROJEÇÕES DA COMUNICABILIDADE DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO |
title |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION |
spellingShingle |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION Jacobi, Daniel Felipe Indústria cultural Cinema Desigualdade de gênero Educação Educação indústria cultural cinema gênero |
title_short |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION |
title_full |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION |
title_fullStr |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION |
title_full_unstemmed |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION |
title_sort |
CULTURAL INDUSTRY AND CINEMA: PROJECTIONS OF GENDER COMMUNICABILITY IN EDUCATION |
author |
Jacobi, Daniel Felipe |
author_facet |
Jacobi, Daniel Felipe Conte, Elaine Habowski, Adilson Cristiano |
author_role |
author |
author2 |
Conte, Elaine Habowski, Adilson Cristiano |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacobi, Daniel Felipe Conte, Elaine Habowski, Adilson Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indústria cultural Cinema Desigualdade de gênero Educação Educação indústria cultural cinema gênero |
topic |
Indústria cultural Cinema Desigualdade de gênero Educação Educação indústria cultural cinema gênero |
description |
This study discusses ideologies culturally transmitted by technological artifacts that imprint our desires and sensations, fragmenting and causing the loss of meaning and intellectual stiffening in times of change. It is a question of analyzing gender issues evidenced in school, problematizing the formative processes through cinema, so that a critical, creative experience of dialogical learning and openness to differences can emerge, since the cinema can reeducate the homogenizing bases of the culture. By problematizing the cinema, we generate new hermeneutic understandings to break with trends and convenience in school and make this resource a pretext for educational interlocution, questioning the unequal, petrified and dominating gender narratives, perpetuated culturally. As a result, we indicated that the root cause of communicatively shared problems need a critical-reflexive look at human production, to resist immobility, the naive dissemination of stereotypes and exclusions in social environment. Keywords: Cultural industry. Cinema. Gender inequality. Education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Revisão de Literatura; Perspectiva Hermenêutica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p374-390 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p374-390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8624 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8625 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/8637 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12068/11009 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390 Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390 Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 374-390 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812610457600 |