From student to teacher: perceptions about literature classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jove Godoy, Andressa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Stanzione Galizia, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15319
Resumo: This article aims to present, analyze, and relate the models that guided the basic education literature classes which a literature and language undergraduate experienced as student; and the models that he adopts to teach literature in his professional practices as language teacher on basic education. For that purpose, it was conducted an interview, in which the participant could describe the literature classes, both that he attended as student and teach as a teacher and analyze them from the perspective of what was called class model definers and demonstrators: class dynamics, content, didactic material and evaluation. Based on his answers, it was concluded that the literature classes which he attended as basic education student was guided by the historiographic model. It was also concluded that, although the participant had expressed dissatisfaction about that model, as a teacher, he tends to reproduce practices that characterize it.
id UNESP-7_d9b7d3b88bd588d91636bfa14eeb1a02
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15319
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling From student to teacher: perceptions about literature classesDe estudiante a profesor: percepciones sobre las clases de literaturaDe aluno a professor: percepções sobre aulas de literaturaFormação de Professores. Modelos de Aula de Literatura. Didática da Literatura.Teacher Training. Literature Class Models. Didactics of Literature.Formación de Profesores. Modelos de Clases de Literatura. Didáctica de la Literatura.This article aims to present, analyze, and relate the models that guided the basic education literature classes which a literature and language undergraduate experienced as student; and the models that he adopts to teach literature in his professional practices as language teacher on basic education. For that purpose, it was conducted an interview, in which the participant could describe the literature classes, both that he attended as student and teach as a teacher and analyze them from the perspective of what was called class model definers and demonstrators: class dynamics, content, didactic material and evaluation. Based on his answers, it was concluded that the literature classes which he attended as basic education student was guided by the historiographic model. It was also concluded that, although the participant had expressed dissatisfaction about that model, as a teacher, he tends to reproduce practices that characterize it.Este artículo tiene como objetivo presentar, analizar y relacionar los modelos que guiaron las clases de Literatura de educación básica a las que un estudiante del curso de Letras ha asistido como alumno, así como los modelos que adopta para enseñar Literatura en sus prácticas profesionales como profesor de lengua en educación básica. Para ello, se realizó una entrevista en la cual el participante pudo describir las clases de Literatura de las cuales participó como alumno y las que enseñó como docente y analizarlas desde la perspectiva de lo que se denominó definidores y demostradores de modelo de clase: dinámica de clase, contenido, material didáctico y evaluación. A partir de sus respuestas se constató que las clases de Literatura a las que asistió como alumno de educación básica se guiaron por el modelo historiográfico, concluyéndose también que, aunque el participante ha expresado su descontento sobre ese modelo, como docent, tiende a reproducir prácticas que lo caracterizan.Este artigo tem como objetivo apresentar, analisar e relacionar os modelos que nortearam as aulas de Literatura de educação básica que um licenciando concluinte do curso de Letras vivenciou como aluno, assim como os modelos que ele adota ao lecionar as aulas de Literatura, na sua prática profissional, como professor de Línguas na educação básica. Para isso foi conduzida uma entrevista na qual o participante pôde descrever as aulas de Literatura de que participou como aluno e que lecionou como professor e analisá-las sob a perspectiva do que foi chamado de definidores e demonstradores de modelo de aula: dinâmica de aula, conteúdo, material didático e avaliação. A partir da análise de suas respostas, constatou-se que as aulas de Literatura que frequentou como aluno da educação básica foram norteadas pelo modelo historiográfico, concluindo-se também que, apesar de mostrar-se insatisfeito com esse modelo, o participante, na sua atuação como professor, tende a reproduzir práticas que o caracterizam.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1531910.18675/1981-8106.v31.n.64.s15319Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e09[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e09[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e09[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15319/11994Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessJove Godoy, AndressaStanzione Galizia, Fernando 2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15319Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv From student to teacher: perceptions about literature classes
De estudiante a profesor: percepciones sobre las clases de literatura
De aluno a professor: percepções sobre aulas de literatura
title From student to teacher: perceptions about literature classes
spellingShingle From student to teacher: perceptions about literature classes
Jove Godoy, Andressa
Formação de Professores. Modelos de Aula de Literatura. Didática da Literatura.
Teacher Training. Literature Class Models. Didactics of Literature.
Formación de Profesores. Modelos de Clases de Literatura. Didáctica de la Literatura.
title_short From student to teacher: perceptions about literature classes
title_full From student to teacher: perceptions about literature classes
title_fullStr From student to teacher: perceptions about literature classes
title_full_unstemmed From student to teacher: perceptions about literature classes
title_sort From student to teacher: perceptions about literature classes
author Jove Godoy, Andressa
author_facet Jove Godoy, Andressa
Stanzione Galizia, Fernando
author_role author
author2 Stanzione Galizia, Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jove Godoy, Andressa
Stanzione Galizia, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores. Modelos de Aula de Literatura. Didática da Literatura.
Teacher Training. Literature Class Models. Didactics of Literature.
Formación de Profesores. Modelos de Clases de Literatura. Didáctica de la Literatura.
topic Formação de Professores. Modelos de Aula de Literatura. Didática da Literatura.
Teacher Training. Literature Class Models. Didactics of Literature.
Formación de Profesores. Modelos de Clases de Literatura. Didáctica de la Literatura.
description This article aims to present, analyze, and relate the models that guided the basic education literature classes which a literature and language undergraduate experienced as student; and the models that he adopts to teach literature in his professional practices as language teacher on basic education. For that purpose, it was conducted an interview, in which the participant could describe the literature classes, both that he attended as student and teach as a teacher and analyze them from the perspective of what was called class model definers and demonstrators: class dynamics, content, didactic material and evaluation. Based on his answers, it was concluded that the literature classes which he attended as basic education student was guided by the historiographic model. It was also concluded that, although the participant had expressed dissatisfaction about that model, as a teacher, he tends to reproduce practices that characterize it.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15319
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15319
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15319
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15319/11994
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e09[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e09[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e09[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813682102272