CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arnaldo, Maria Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santana, Luiz Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430
Resumo: This text analyzes the conceptions of environmental education present in processes of mediation of public policies of environmental education at school. The qualitative research that originated this article was developed from the selection of seven elementary schools in a municipality in the interior of the state of São Paulo. The schools were selected through an exploratory questionnaire on the theme to be investigated. The research procedures were: semi-structured interviews, observations and document analysis. The results showed that the processes that indicate the mediation of public policies for environmental education in the schools surveyed are predominantly permeated by a pragmatic conception of environmental education, that is, they are focused on behavior change, recycling and accountability, often failing to problematize environmental issues, to associate their causes with social issues and to envisage transformations in the structures of society.
id UNESP-7_da8b39144e9e50a3e1da1472993cc449
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14430
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOLCONCEPCIONES DE EDUCACIÓN AMBIENTAL EN PROCESOS DE MEDIACIÓN DE POLÍTICAS PÚBLICAS EN LA ESCUELACONCEPÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM PROCESSOS DE MEDIAÇÃO DE POLÍTICAS PÚBLICAS NA ESCOLAEducação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. EscolaEnvironmental education. Conceptions. Public Policies School.Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. EscuelaThis text analyzes the conceptions of environmental education present in processes of mediation of public policies of environmental education at school. The qualitative research that originated this article was developed from the selection of seven elementary schools in a municipality in the interior of the state of São Paulo. The schools were selected through an exploratory questionnaire on the theme to be investigated. The research procedures were: semi-structured interviews, observations and document analysis. The results showed that the processes that indicate the mediation of public policies for environmental education in the schools surveyed are predominantly permeated by a pragmatic conception of environmental education, that is, they are focused on behavior change, recycling and accountability, often failing to problematize environmental issues, to associate their causes with social issues and to envisage transformations in the structures of society.Este texto analiza las concepciones de la educación ambiental presentes en procesos de mediación de políticas públicas de educación ambiental en la escuela. La investigación, de naturaleza cualitativa, que originó este artículo se desarrolló a partir de la selección de siete escuelas primarias de un municipio en el interior del estado de São Paulo. Las escuelas han sido seleccionadas a causa de una información de que tenían proyectos cuyos contenidos se relacionaban con la temática ambiental. Los procedimientos de investigación fueron: entrevistas semiestructuradas, observaciones y análisis de documentos. Los resultados mostraron que los procesos que indican la mediación de las políticas públicas para la educación ambiental en las escuelas encuestadas están predominantemente impregnados por una concepción pragmática de la educación ambiental, es decir, se centran en el cambio de comportamiento, el reciclaje y la responsabilidad individual, a menudo no logrando problematizar los problemas ambientales, no asociando sus causas con cuestiones sociales y no vislumbrando transformaciones en las estructuras de la sociedad.Este texto analisa as concepções de educação ambiental presentes em processos de mediação de políticas públicas de educação ambiental na escola. A pesquisa, de natureza qualitativa, que deu origem a este artigo foi desenvolvida a partir de seleção de sete escolas de Ensino Fundamental I de um município do interior do estado de São Paulo. As escolas foram selecionadas devido à informação de que possuíam projetos com conteúdos relacionados com a temática ambiental. Os procedimentos de pesquisa foram: entrevistas semiestruturadas, observações e análises de documentos. Os resultados apontaram que os processos que indicam a mediação de políticas públicas de educação ambiental nas escolas pesquisadas são permeados, predominantemente, por uma concepção pragmática da educação ambiental, isto é, estão voltados para a mudança de comportamento, para a reciclagem e para a responsabilização individual, deixando, muitas vezes, de problematizar as questões ambientais, de associar suas causas às questões sociais e de vislumbrar transformações nas estruturas da sociedade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1443010.18675/1981-8106.v30.n.63.s14430Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11919https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11920https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11921Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessArnaldo, Maria AparecidaSantana, Luiz Carlos2020-12-15T19:57:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14430Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-12-15T19:57:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
CONCEPCIONES DE EDUCACIÓN AMBIENTAL EN PROCESOS DE MEDIACIÓN DE POLÍTICAS PÚBLICAS EN LA ESCUELA
CONCEPÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM PROCESSOS DE MEDIAÇÃO DE POLÍTICAS PÚBLICAS NA ESCOLA
title CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
spellingShingle CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
Arnaldo, Maria Aparecida
Educação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. Escola
Environmental education. Conceptions. Public Policies School.
Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. Escuela
title_short CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
title_full CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
title_fullStr CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
title_full_unstemmed CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
title_sort CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
author Arnaldo, Maria Aparecida
author_facet Arnaldo, Maria Aparecida
Santana, Luiz Carlos
author_role author
author2 Santana, Luiz Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arnaldo, Maria Aparecida
Santana, Luiz Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. Escola
Environmental education. Conceptions. Public Policies School.
Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. Escuela
topic Educação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. Escola
Environmental education. Conceptions. Public Policies School.
Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. Escuela
description This text analyzes the conceptions of environmental education present in processes of mediation of public policies of environmental education at school. The qualitative research that originated this article was developed from the selection of seven elementary schools in a municipality in the interior of the state of São Paulo. The schools were selected through an exploratory questionnaire on the theme to be investigated. The research procedures were: semi-structured interviews, observations and document analysis. The results showed that the processes that indicate the mediation of public policies for environmental education in the schools surveyed are predominantly permeated by a pragmatic conception of environmental education, that is, they are focused on behavior change, recycling and accountability, often failing to problematize environmental issues, to associate their causes with social issues and to envisage transformations in the structures of society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14430
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14430
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11919
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11920
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813535301632