CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430 |
Resumo: | This text analyzes the conceptions of environmental education present in processes of mediation of public policies of environmental education at school. The qualitative research that originated this article was developed from the selection of seven elementary schools in a municipality in the interior of the state of São Paulo. The schools were selected through an exploratory questionnaire on the theme to be investigated. The research procedures were: semi-structured interviews, observations and document analysis. The results showed that the processes that indicate the mediation of public policies for environmental education in the schools surveyed are predominantly permeated by a pragmatic conception of environmental education, that is, they are focused on behavior change, recycling and accountability, often failing to problematize environmental issues, to associate their causes with social issues and to envisage transformations in the structures of society. |
id |
UNESP-7_da8b39144e9e50a3e1da1472993cc449 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14430 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOLCONCEPCIONES DE EDUCACIÓN AMBIENTAL EN PROCESOS DE MEDIACIÓN DE POLÍTICAS PÚBLICAS EN LA ESCUELACONCEPÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM PROCESSOS DE MEDIAÇÃO DE POLÍTICAS PÚBLICAS NA ESCOLAEducação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. EscolaEnvironmental education. Conceptions. Public Policies School.Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. EscuelaThis text analyzes the conceptions of environmental education present in processes of mediation of public policies of environmental education at school. The qualitative research that originated this article was developed from the selection of seven elementary schools in a municipality in the interior of the state of São Paulo. The schools were selected through an exploratory questionnaire on the theme to be investigated. The research procedures were: semi-structured interviews, observations and document analysis. The results showed that the processes that indicate the mediation of public policies for environmental education in the schools surveyed are predominantly permeated by a pragmatic conception of environmental education, that is, they are focused on behavior change, recycling and accountability, often failing to problematize environmental issues, to associate their causes with social issues and to envisage transformations in the structures of society.Este texto analiza las concepciones de la educación ambiental presentes en procesos de mediación de políticas públicas de educación ambiental en la escuela. La investigación, de naturaleza cualitativa, que originó este artículo se desarrolló a partir de la selección de siete escuelas primarias de un municipio en el interior del estado de São Paulo. Las escuelas han sido seleccionadas a causa de una información de que tenían proyectos cuyos contenidos se relacionaban con la temática ambiental. Los procedimientos de investigación fueron: entrevistas semiestructuradas, observaciones y análisis de documentos. Los resultados mostraron que los procesos que indican la mediación de las políticas públicas para la educación ambiental en las escuelas encuestadas están predominantemente impregnados por una concepción pragmática de la educación ambiental, es decir, se centran en el cambio de comportamiento, el reciclaje y la responsabilidad individual, a menudo no logrando problematizar los problemas ambientales, no asociando sus causas con cuestiones sociales y no vislumbrando transformaciones en las estructuras de la sociedad.Este texto analisa as concepções de educação ambiental presentes em processos de mediação de políticas públicas de educação ambiental na escola. A pesquisa, de natureza qualitativa, que deu origem a este artigo foi desenvolvida a partir de seleção de sete escolas de Ensino Fundamental I de um município do interior do estado de São Paulo. As escolas foram selecionadas devido à informação de que possuíam projetos com conteúdos relacionados com a temática ambiental. Os procedimentos de pesquisa foram: entrevistas semiestruturadas, observações e análises de documentos. Os resultados apontaram que os processos que indicam a mediação de políticas públicas de educação ambiental nas escolas pesquisadas são permeados, predominantemente, por uma concepção pragmática da educação ambiental, isto é, estão voltados para a mudança de comportamento, para a reciclagem e para a responsabilização individual, deixando, muitas vezes, de problematizar as questões ambientais, de associar suas causas às questões sociais e de vislumbrar transformações nas estruturas da sociedade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1443010.18675/1981-8106.v30.n.63.s14430Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11919https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11920https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11921Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessArnaldo, Maria AparecidaSantana, Luiz Carlos2020-12-15T19:57:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14430Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-12-15T19:57:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL CONCEPCIONES DE EDUCACIÓN AMBIENTAL EN PROCESOS DE MEDIACIÓN DE POLÍTICAS PÚBLICAS EN LA ESCUELA CONCEPÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM PROCESSOS DE MEDIAÇÃO DE POLÍTICAS PÚBLICAS NA ESCOLA |
title |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL |
spellingShingle |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL Arnaldo, Maria Aparecida Educação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. Escola Environmental education. Conceptions. Public Policies School. Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. Escuela |
title_short |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL |
title_full |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL |
title_fullStr |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL |
title_full_unstemmed |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL |
title_sort |
CONCEPTIONS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MEDIATION PROCESSES OF THE PUBLIC POLICIES IN SCHOOL |
author |
Arnaldo, Maria Aparecida |
author_facet |
Arnaldo, Maria Aparecida Santana, Luiz Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Luiz Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arnaldo, Maria Aparecida Santana, Luiz Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. Escola Environmental education. Conceptions. Public Policies School. Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. Escuela |
topic |
Educação ambiental. Concepções. Políticas Públicas. Escola Environmental education. Conceptions. Public Policies School. Educación ambiental. Concepciones Políticas Públicas. Escuela |
description |
This text analyzes the conceptions of environmental education present in processes of mediation of public policies of environmental education at school. The qualitative research that originated this article was developed from the selection of seven elementary schools in a municipality in the interior of the state of São Paulo. The schools were selected through an exploratory questionnaire on the theme to be investigated. The research procedures were: semi-structured interviews, observations and document analysis. The results showed that the processes that indicate the mediation of public policies for environmental education in the schools surveyed are predominantly permeated by a pragmatic conception of environmental education, that is, they are focused on behavior change, recycling and accountability, often failing to problematize environmental issues, to associate their causes with social issues and to envisage transformations in the structures of society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14430 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11919 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11920 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14430/11921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-18 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-18 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-18 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813535301632 |