Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges-Almeida, Vanessa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666877
Resumo: This article presents the results of a quantitative research on the English reading and listening proficiency of students of English Language and Literature undergraduate degrees in a Brazilian public university. The objectives of the study were to map students’ proficiency level from beginning to mid-course semesters and to identify if there is level progression as students advance in the sequence of specific written-skills and oral-skills courses. A questionnaire about their academic profile and simulated reading and listening tests of the International English Language Testing System (IELTS) were administered to a total of 385 students, of which 243 took the reading test and 198 took the listening test. Besides, out of those, 32 retook the listening test, and 15 the reading test. Data were analyzed with descriptive and non-parametric inferential statistics. Results reveal a progression of proficiency level both in reading and listening from the beginning of the undergraduate course to the end of the specific skills course sequences.
id UNICAMP-12_5ab0f7aa417586f0ebf2dabe299c0bf3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666877
network_acronym_str UNICAMP-12
network_name_str Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
repository_id_str
spelling Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiencyMapeo del dominio de la lectura y comprensión auditiva en inglés de los estudiantes de letrasMapeando a proficiência em leitura e compreensão oral em inglês de alunos de letrasAvaliação de proficiênciaLíngua estrangeiraLeituraCompreensão oralIELTSLanguage assessmentForeign languageReadingListeningIELTSPruebas de idiomasLengua extranjeraLecturaComprensión oralIELTSThis article presents the results of a quantitative research on the English reading and listening proficiency of students of English Language and Literature undergraduate degrees in a Brazilian public university. The objectives of the study were to map students’ proficiency level from beginning to mid-course semesters and to identify if there is level progression as students advance in the sequence of specific written-skills and oral-skills courses. A questionnaire about their academic profile and simulated reading and listening tests of the International English Language Testing System (IELTS) were administered to a total of 385 students, of which 243 took the reading test and 198 took the listening test. Besides, out of those, 32 retook the listening test, and 15 the reading test. Data were analyzed with descriptive and non-parametric inferential statistics. Results reveal a progression of proficiency level both in reading and listening from the beginning of the undergraduate course to the end of the specific skills course sequences.Este artículo presenta los resultados de una investigación cuantitativa sobre la competencia en lectura y comprensión auditiva en inglés de estudiantes de cursos de Letras (inglés) de una universidad pública brasileña. Los objetivos del estudio fueron mapear el nivel de competencia de los estudiantes desde el inicio hasta la mitad del curso e identificar si hay progresión de nivel a medida que avanzan en las cadenas de disciplinas específicas de las habilidades escritas y orales. Se aplicó un cuestionario sobre el perfil académico y simulaciones de las pruebas de lectura y comprensión auditiva del International English Language Testing System (IELTS) a 385 estudiantes, de los cuales 243 tomaron la prueba de lectura y 198, la prueba de comprensión auditiva. Aún así, de estos, 32 volvieron a tomar la prueba de comprensión oral, y 15, la prueba de lectura. Los datos fueron analizados con estadística descriptiva e inferencial no paramétrica. Los resultados revelan la progresión del nivel de competencia, tanto en lectura como en comprensión auditiva, desde el inicio del curso hasta el final de las cadenas de habilidades.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de natureza quantitativa acerca da proficiência em leitura e compreensão oral em língua inglesa de alunos de cursos de Letras (Inglês) de uma universidade pública brasileira. Os objetivos do estudo foram mapear o nível de proficiência dos alunos do início até a metade do curso e identificar se há progressão de nível conforme avançam nas cadeias de disciplinas específicas para as habilidades escritas e para as orais. Um questionário sobre o perfil acadêmico e simulados das provas de leitura e de compreensão oral do International English Language Testing System (IELTS) foram aplicados a 385 alunos, dos quais 243 fizeram a prova de leitura e 198, a prova de compreensão oral. Ainda, destes, 32 refizeram a prova de compreensão oral, e 15, a de leitura. Os dados foram analisados com estatística descritiva e inferencial não paramétrica. Os resultados revelam progressão de nível de proficiência, tanto em leitura quanto em compreensão oral, do início do curso para o final das cadeias de habilidades.Universidade Estadual de Campinas2023-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666877Trabalhos em Linguística Aplicada; v. 62 n. 1 (2023); 140-157Trabalhos em Linguística Aplicada; Vol. 62 No. 1 (2023); 140-157Trabalhos em Linguística Aplicada; Vol. 62 Núm. 1 (2023); 140-1572175-764Xreponame:Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666877/31767Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges-Almeida, Vanessa2023-07-04T17:25:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666877Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tlaPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/oaispublic@iel.unicamp.br2175-764X0103-1813opendoar:2023-07-04T17:25:29Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
Mapeo del dominio de la lectura y comprensión auditiva en inglés de los estudiantes de letras
Mapeando a proficiência em leitura e compreensão oral em inglês de alunos de letras
title Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
spellingShingle Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
Borges-Almeida, Vanessa
Avaliação de proficiência
Língua estrangeira
Leitura
Compreensão oral
IELTS
Language assessment
Foreign language
Reading
Listening
IELTS
Pruebas de idiomas
Lengua extranjera
Lectura
Comprensión oral
IELTS
title_short Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
title_full Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
title_fullStr Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
title_full_unstemmed Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
title_sort Mapping english language and literature undergraduate students’ reading and listening proficiency
author Borges-Almeida, Vanessa
author_facet Borges-Almeida, Vanessa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges-Almeida, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de proficiência
Língua estrangeira
Leitura
Compreensão oral
IELTS
Language assessment
Foreign language
Reading
Listening
IELTS
Pruebas de idiomas
Lengua extranjera
Lectura
Comprensión oral
IELTS
topic Avaliação de proficiência
Língua estrangeira
Leitura
Compreensão oral
IELTS
Language assessment
Foreign language
Reading
Listening
IELTS
Pruebas de idiomas
Lengua extranjera
Lectura
Comprensión oral
IELTS
description This article presents the results of a quantitative research on the English reading and listening proficiency of students of English Language and Literature undergraduate degrees in a Brazilian public university. The objectives of the study were to map students’ proficiency level from beginning to mid-course semesters and to identify if there is level progression as students advance in the sequence of specific written-skills and oral-skills courses. A questionnaire about their academic profile and simulated reading and listening tests of the International English Language Testing System (IELTS) were administered to a total of 385 students, of which 243 took the reading test and 198 took the listening test. Besides, out of those, 32 retook the listening test, and 15 the reading test. Data were analyzed with descriptive and non-parametric inferential statistics. Results reveal a progression of proficiency level both in reading and listening from the beginning of the undergraduate course to the end of the specific skills course sequences.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666877
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666877/31767
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Trabalhos em Linguística Aplicada; v. 62 n. 1 (2023); 140-157
Trabalhos em Linguística Aplicada; Vol. 62 No. 1 (2023); 140-157
Trabalhos em Linguística Aplicada; Vol. 62 Núm. 1 (2023); 140-157
2175-764X
reponame:Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
collection Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv spublic@iel.unicamp.br
_version_ 1800216523441176576