Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cafiero, Delaine
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Estudos Linguísticos
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023
Resumo: In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations.
id UNICAMP-13_02ac22b00b6dacb1cfc37c211d91aa19
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8637023
network_acronym_str UNICAMP-13
network_name_str Cadernos de Estudos Linguísticos
repository_id_str
spelling Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativasLinguística.In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations.Universidade Estadual de Campinas2011-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/863702310.20396/cel.v45i0.8637023Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-1442447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023/4745Copyright (c) 2015 Cadernos de Estudos Lingüísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCafiero, Delaine2018-08-14T13:42:10Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8637023Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2022-11-08T14:23:32.703974Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
title Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
spellingShingle Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
Cafiero, Delaine
Linguística.
title_short Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
title_full Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
title_fullStr Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
title_full_unstemmed Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
title_sort Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
author Cafiero, Delaine
author_facet Cafiero, Delaine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cafiero, Delaine
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística.
topic Linguística.
description In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023
10.20396/cel.v45i0.8637023
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023
identifier_str_mv 10.20396/cel.v45i0.8637023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023/4745
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Estudos Lingüísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Estudos Lingüísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144
Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144
Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144
2447-0686
reponame:Cadernos de Estudos Linguísticos
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos de Estudos Linguísticos
collection Cadernos de Estudos Linguísticos
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv spublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br
_version_ 1800216494664056832