Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Linguísticos |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023 |
Resumo: | In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations. |
id |
UNICAMP-13_02ac22b00b6dacb1cfc37c211d91aa19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8637023 |
network_acronym_str |
UNICAMP-13 |
network_name_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository_id_str |
|
spelling |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativasLinguística.In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations.Universidade Estadual de Campinas2011-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/863702310.20396/cel.v45i0.8637023Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-1442447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023/4745Copyright (c) 2015 Cadernos de Estudos Lingüísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCafiero, Delaine2018-08-14T13:42:10Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8637023Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2022-11-08T14:23:32.703974Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
title |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
spellingShingle |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas Cafiero, Delaine Linguística. |
title_short |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
title_full |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
title_fullStr |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
title_full_unstemmed |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
title_sort |
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas |
author |
Cafiero, Delaine |
author_facet |
Cafiero, Delaine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cafiero, Delaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguística. |
topic |
Linguística. |
description |
In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023 10.20396/cel.v45i0.8637023 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023 |
identifier_str_mv |
10.20396/cel.v45i0.8637023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023/4745 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Estudos Lingüísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Estudos Lingüísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 45 (2003): Lingüística e Cognição; 133-144 2447-0686 reponame:Cadernos de Estudos Linguísticos instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
collection |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
spublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br |
_version_ |
1800216494664056832 |