Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480 |
Resumo: | This article problematizes professional subjectivations produced in a physical education undergraduate curriculum that tried to house broad work expectations in a single formative track, which included both acting in K-12 education and non-school contexts. Moved by post-structuralist assumptions, this problematization conceives the curriculum as a device, a weave-image composed of truths, power relations, and subject fabrication processes, whose analytical construction is made possible through a methodological gesture of a cartographic nature. From the narratives of graduates who followed the curriculum in question, two figures or characters emerged who, when described, have been delineated and recognized within Physical Education. These figures put us in front of distinct and dissonant ways of obliging oneself with professional truths, dissolving the plenitude of certain unifying pretensions that echo in this training field. |
id |
UNICAMP-18_042ac26ee10530db88c41070c911d24a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8678480 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculumConvertirse en sujeto de una profesión: contornos de tú mismo gestados entre los fragmentos de un currículo de formación en Educación FísicaTornar-se sujeito de uma profissão: contornos de si gestados entre os fragmentos de um currículo de formação em Educação FísicaCurriculumTeacher training in Physical EducationProfessional training in Physical EducationCurrículoFormação docente em Educação FísicaFormação profissional em Educação FísicaCurrículoFormación del profesorado en Educación FísicaProfesional en Educación FísicaThis article problematizes professional subjectivations produced in a physical education undergraduate curriculum that tried to house broad work expectations in a single formative track, which included both acting in K-12 education and non-school contexts. Moved by post-structuralist assumptions, this problematization conceives the curriculum as a device, a weave-image composed of truths, power relations, and subject fabrication processes, whose analytical construction is made possible through a methodological gesture of a cartographic nature. From the narratives of graduates who followed the curriculum in question, two figures or characters emerged who, when described, have been delineated and recognized within Physical Education. These figures put us in front of distinct and dissonant ways of obliging oneself with professional truths, dissolving the plenitude of certain unifying pretensions that echo in this training field.Este artículo está dedicado a la problematización de las subjetivaciones profesionales producidas en la urdimbre de un currículo de formación en Educación Física que intentó albergar, en una única y misma trayectoria formativa amplias expectativas de trabajo, que incluían lo desempeño profesional tanto en la educación básica como en contextos no escolares. Movida por supuestos postestructuralistas, esta problematización concibe el currículum como un dispositivo, una imagen-trama compuesta por estatutos de verdad, relaciones de poder y procesos de fabricación del sujeto, cuya construcción analítica se hace posible a través de un gesto metodológico cartográfico. De las narrativas de los egresados que siguieron el currículum en cuestión, emergen dos figuras o personajes que, al describirse, delimitarse y reconocerse dentro de la Educación Física, los anteponen a formas distintas y disonantes de obligarse con las verdades de la profesión, disolviendo la plenitud de ciertas pretensiones unificadoras que se hacen eco en este campo formativo.O presente artigo devota-se à problematização de subjetivações profissionais produzidas na urdidura de um currículo de formação em Educação Física que tentava alojar, num único e mesmo percurso formativo, expectativas alargadas de trabalho, as quais incluíam tanto a atuação na educação básica quanto em contextos não escolares. Movida por pressupostos pós-estruturalistas, esta problematização concebe o currículo como um dispositivo, uma trama-imagem composta por estatutos veridictivos, relações de poder e processos de fabricação de sujeitos, cuja construção analítica se torna possível por meio de um gesto metodológico de cunho cartográfico. Das narrativas de egressos que trilharam o currículo em questão, emergem, então, duas figuras ou personagens que, ao descreverem, delinearem e reconhecerem a si mesmas no interior da Educação Física, colocam-nos diante de modos distintos e dissonantes de obrigar-se com as verdades da profissão, dissolvendo a plenitude de determinadas pretensões unificadoras a ecoar nesse campo de formação.Universidade Estadual de Campinas2024-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903Pro-Posições; v. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c09031980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35101https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35102Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira , Glaurea Nádia Borges deNeira , Marcos Garcia2024-11-26T12:47:47Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8678480Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-11-26T12:47:47Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum Convertirse en sujeto de una profesión: contornos de tú mismo gestados entre los fragmentos de un currículo de formación en Educación Física Tornar-se sujeito de uma profissão: contornos de si gestados entre os fragmentos de um currículo de formação em Educação Física |
title |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum |
spellingShingle |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum Oliveira , Glaurea Nádia Borges de Curriculum Teacher training in Physical Education Professional training in Physical Education Currículo Formação docente em Educação Física Formação profissional em Educação Física Currículo Formación del profesorado en Educación Física Profesional en Educación Física |
title_short |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum |
title_full |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum |
title_fullStr |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum |
title_full_unstemmed |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum |
title_sort |
Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum |
author |
Oliveira , Glaurea Nádia Borges de |
author_facet |
Oliveira , Glaurea Nádia Borges de Neira , Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira , Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira , Glaurea Nádia Borges de Neira , Marcos Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Teacher training in Physical Education Professional training in Physical Education Currículo Formação docente em Educação Física Formação profissional em Educação Física Currículo Formación del profesorado en Educación Física Profesional en Educación Física |
topic |
Curriculum Teacher training in Physical Education Professional training in Physical Education Currículo Formação docente em Educação Física Formação profissional em Educação Física Currículo Formación del profesorado en Educación Física Profesional en Educación Física |
description |
This article problematizes professional subjectivations produced in a physical education undergraduate curriculum that tried to house broad work expectations in a single formative track, which included both acting in K-12 education and non-school contexts. Moved by post-structuralist assumptions, this problematization conceives the curriculum as a device, a weave-image composed of truths, power relations, and subject fabrication processes, whose analytical construction is made possible through a methodological gesture of a cartographic nature. From the narratives of graduates who followed the curriculum in question, two figures or characters emerged who, when described, have been delineated and recognized within Physical Education. These figures put us in front of distinct and dissonant ways of obliging oneself with professional truths, dissolving the plenitude of certain unifying pretensions that echo in this training field. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35101 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903 Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903 Pro-Posições; v. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1824498915978772480 |