Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira , Glaurea Nádia Borges de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Neira , Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480
Resumo: This article problematizes professional subjectivations produced in a physical education undergraduate curriculum that tried to house broad work expectations in a single formative track, which included both acting in K-12 education and non-school contexts. Moved by post-structuralist assumptions, this problematization conceives the curriculum as a device, a weave-image composed of truths, power relations, and subject fabrication processes, whose analytical construction is made possible through a methodological gesture of a cartographic nature. From the narratives of graduates who followed the curriculum in question, two figures or characters emerged who, when described, have been delineated and recognized within Physical Education. These figures put us in front of distinct and dissonant ways of obliging oneself with professional truths, dissolving the plenitude of certain unifying pretensions that echo in this training field.
id UNICAMP-18_042ac26ee10530db88c41070c911d24a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8678480
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculumConvertirse en sujeto de una profesión: contornos de tú mismo gestados entre los fragmentos de un currículo de formación en Educación FísicaTornar-se sujeito de uma profissão: contornos de si gestados entre os fragmentos de um currículo de formação em Educação FísicaCurriculumTeacher training in Physical EducationProfessional training in Physical EducationCurrículoFormação docente em Educação FísicaFormação profissional em Educação FísicaCurrículoFormación del profesorado en Educación FísicaProfesional en Educación FísicaThis article problematizes professional subjectivations produced in a physical education undergraduate curriculum that tried to house broad work expectations in a single formative track, which included both acting in K-12 education and non-school contexts. Moved by post-structuralist assumptions, this problematization conceives the curriculum as a device, a weave-image composed of truths, power relations, and subject fabrication processes, whose analytical construction is made possible through a methodological gesture of a cartographic nature. From the narratives of graduates who followed the curriculum in question, two figures or characters emerged who, when described, have been delineated and recognized within Physical Education. These figures put us in front of distinct and dissonant ways of obliging oneself with professional truths, dissolving the plenitude of certain unifying pretensions that echo in this training field.Este artículo está dedicado a la problematización de las subjetivaciones profesionales producidas en la urdimbre de un currículo de formación en Educación Física que intentó albergar, en una única y misma trayectoria formativa amplias expectativas de trabajo, que incluían lo desempeño profesional tanto en la educación básica como en contextos no escolares. Movida por supuestos postestructuralistas, esta problematización concibe el currículum como un dispositivo, una imagen-trama compuesta por estatutos de verdad, relaciones de poder y procesos de fabricación del sujeto, cuya construcción analítica se hace posible a través de un gesto metodológico cartográfico. De las narrativas de los egresados que siguieron el currículum en cuestión, emergen dos figuras o personajes que, al describirse, delimitarse y reconocerse dentro de la Educación Física, los anteponen a formas distintas y disonantes de obligarse con las verdades de la profesión, disolviendo la plenitud de ciertas pretensiones unificadoras que se hacen eco en este campo formativo.O presente artigo devota-se à problematização de subjetivações profissionais produzidas na urdidura de um currículo de formação em Educação Física que tentava alojar, num único e mesmo percurso formativo, expectativas alargadas de trabalho, as quais incluíam tanto a atuação na educação básica quanto em contextos não escolares. Movida por pressupostos pós-estruturalistas, esta problematização concebe o currículo como um dispositivo, uma trama-imagem composta por estatutos veridictivos, relações de poder e processos de fabricação de sujeitos, cuja construção analítica se torna possível por meio de um gesto metodológico de cunho cartográfico. Das narrativas de egressos que trilharam o currículo em questão, emergem, então, duas figuras ou personagens que, ao descreverem, delinearem e reconhecerem a si mesmas no interior da Educação Física, colocam-nos diante de modos distintos e dissonantes de obrigar-se com as verdades da profissão, dissolvendo a plenitude de determinadas pretensões unificadoras a ecoar nesse campo de formação.Universidade Estadual de Campinas2024-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903Pro-Posições; v. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c09031980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35101https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35102Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira , Glaurea Nádia Borges deNeira , Marcos Garcia2024-11-26T12:47:47Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8678480Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-11-26T12:47:47Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
Convertirse en sujeto de una profesión: contornos de tú mismo gestados entre los fragmentos de un currículo de formación en Educación Física
Tornar-se sujeito de uma profissão: contornos de si gestados entre os fragmentos de um currículo de formação em Educação Física
title Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
spellingShingle Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
Oliveira , Glaurea Nádia Borges de
Curriculum
Teacher training in Physical Education
Professional training in Physical Education
Currículo
Formação docente em Educação Física
Formação profissional em Educação Física
Currículo
Formación del profesorado en Educación Física
Profesional en Educación Física
title_short Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
title_full Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
title_fullStr Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
title_full_unstemmed Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
title_sort Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
author Oliveira , Glaurea Nádia Borges de
author_facet Oliveira , Glaurea Nádia Borges de
Neira , Marcos Garcia
author_role author
author2 Neira , Marcos Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira , Glaurea Nádia Borges de
Neira , Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Teacher training in Physical Education
Professional training in Physical Education
Currículo
Formação docente em Educação Física
Formação profissional em Educação Física
Currículo
Formación del profesorado en Educación Física
Profesional en Educación Física
topic Curriculum
Teacher training in Physical Education
Professional training in Physical Education
Currículo
Formação docente em Educação Física
Formação profissional em Educação Física
Currículo
Formación del profesorado en Educación Física
Profesional en Educación Física
description This article problematizes professional subjectivations produced in a physical education undergraduate curriculum that tried to house broad work expectations in a single formative track, which included both acting in K-12 education and non-school contexts. Moved by post-structuralist assumptions, this problematization conceives the curriculum as a device, a weave-image composed of truths, power relations, and subject fabrication processes, whose analytical construction is made possible through a methodological gesture of a cartographic nature. From the narratives of graduates who followed the curriculum in question, two figures or characters emerged who, when described, have been delineated and recognized within Physical Education. These figures put us in front of distinct and dissonant ways of obliging oneself with professional truths, dissolving the plenitude of certain unifying pretensions that echo in this training field.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35101
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8678480/35102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903
Pro-Posições; Vol. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903
Pro-Posições; v. 35 (2024): Publicação Contínua; e2024c0903
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1824498915978772480