The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304 |
Resumo: | In this article we present a discussion about public schools and the formation of religious habitus. The research was carried out in three confessional school establishments, which establish an agreement between the religious order and the State. It operated with the Bourdieusian theory. Interviews were conducted and questionnaires were applied to five mothers, one father and 542 students. The results indicated that the families mobilize strategies for the maintenance and formation of their children’s religious habitus. In the schools investigated, the confessional characteristic proved to be the main motivating element for enrollment. We believe that the government should be the guardian of secular spaces and make efforts to make secularism effective, which is jeopardized in these establishments. |
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The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts A formação do habitus religioso e os estabelecimentos de ensino confessionais conveniados com o Estado: questões e conflitosA formação do habitus religioso e os estabelecimentos de ensino confessionais conveniados com o Estado: questões e conflitosEscolas públicasHabitus religiosoLaicidadeEscolas públicashabitus religiosoLaicidadePublic schoolsReligious habitusSecularismIn this article we present a discussion about public schools and the formation of religious habitus. The research was carried out in three confessional school establishments, which establish an agreement between the religious order and the State. It operated with the Bourdieusian theory. Interviews were conducted and questionnaires were applied to five mothers, one father and 542 students. The results indicated that the families mobilize strategies for the maintenance and formation of their children’s religious habitus. In the schools investigated, the confessional characteristic proved to be the main motivating element for enrollment. We believe that the government should be the guardian of secular spaces and make efforts to make secularism effective, which is jeopardized in these establishments.Apresentamos neste artigo uma discussão sobre escolas públicas e formação do habitus religioso. A pesquisa foi realizada em três estabelecimentos escolares confessionais, que estabelecem convênio entre ordem religiosa e Estado. Operou-se com a teoria bourdieusiana. Foram realizadas entrevistas e aplicados questionários com 5 mães, 1 pai e 542 estudantes. Os resultados sinalizaram que as famílias mobilizam estratégias para formar e manter o habitus religioso dos filhos. Nas escolas investigadas, a característica confessional se revelou como o principal elemento motivador para a realização das matrículas. Consideramos que o poder público deve ser guardião do espaço laico e envidar esforços na efetivação da laicidade, elemento que é colocado em risco nesses estabelecimentos.Apresentamos neste artigo uma discussão sobre escolas públicas e formação do habitus religioso. A pesquisa foi realizada em três estabelecimentos escolares confessionais, que estabelecem convênio entre ordem religiosa e Estado. Operou-se com a teoria bourdieusiana. Foram realizadas entrevistas e aplicados questionários com 5 mães, 1 pai e 542 estudantes. Os resultados sinalizaram que as famílias mobilizam estratégias para formar e manter o habitus religioso dos filhos. Nas escolas investigadas, a característica confessional se revelou como o principal elemento motivador para a realização das matrículas. Consideramos que o poder público deve ser guardião do espaço laico e envidar esforços na efetivação da laicidade, elemento que é colocado em risco nesses estabelecimentos.Universidade Estadual de Campinas2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100031980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304/33121https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304/33122Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Letícia CasagrandeAssis, Jacira Helena do Valle Pereira2023-12-18T12:59:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675304Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-18T12:59:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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