The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Letícia Casagrande
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304
Resumo: In this article we present a discussion about public schools and the formation of religious habitus. The research was carried out in three confessional school establishments, which establish an agreement between the religious order and the State. It operated with the Bourdieusian theory. Interviews were conducted and questionnaires were applied to five mothers, one father and 542 students. The results indicated that the families mobilize strategies for the maintenance and formation of their children’s religious habitus. In the schools investigated, the confessional characteristic proved to be the main motivating element for enrollment. We believe that the government should be the guardian of secular spaces and make efforts to make secularism effective, which is jeopardized in these establishments.
id UNICAMP-18_16442760c7626507b6e2879f951fd1b4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675304
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts A formação do habitus religioso e os estabelecimentos de ensino confessionais conveniados com o Estado: questões e conflitosA formação do habitus religioso e os estabelecimentos de ensino confessionais conveniados com o Estado: questões e conflitosEscolas públicasHabitus religiosoLaicidadeEscolas públicashabitus religiosoLaicidadePublic schoolsReligious habitusSecularismIn this article we present a discussion about public schools and the formation of religious habitus. The research was carried out in three confessional school establishments, which establish an agreement between the religious order and the State. It operated with the Bourdieusian theory. Interviews were conducted and questionnaires were applied to five mothers, one father and 542 students. The results indicated that the families mobilize strategies for the maintenance and formation of their children’s religious habitus. In the schools investigated, the confessional characteristic proved to be the main motivating element for enrollment. We believe that the government should be the guardian of secular spaces and make efforts to make secularism effective, which is jeopardized in these establishments.Apresentamos neste artigo uma discussão sobre escolas públicas e formação do habitus religioso. A pesquisa foi realizada em três estabelecimentos escolares confessionais, que estabelecem convênio entre ordem religiosa e Estado. Operou-se com a teoria bourdieusiana. Foram realizadas entrevistas e aplicados questionários com 5 mães, 1 pai e 542 estudantes. Os resultados sinalizaram que as famílias mobilizam estratégias para formar e manter o habitus religioso dos filhos. Nas escolas investigadas, a característica confessional se revelou como o principal elemento motivador para a realização das matrículas. Consideramos que o poder público deve ser guardião do espaço laico e envidar esforços na efetivação da laicidade, elemento que é colocado em risco nesses estabelecimentos.Apresentamos neste artigo uma discussão sobre escolas públicas e formação do habitus religioso. A pesquisa foi realizada em três estabelecimentos escolares confessionais, que estabelecem convênio entre ordem religiosa e Estado. Operou-se com a teoria bourdieusiana. Foram realizadas entrevistas e aplicados questionários com 5 mães, 1 pai e 542 estudantes. Os resultados sinalizaram que as famílias mobilizam estratégias para formar e manter o habitus religioso dos filhos. Nas escolas investigadas, a característica confessional se revelou como o principal elemento motivador para a realização das matrículas. Consideramos que o poder público deve ser guardião do espaço laico e envidar esforços na efetivação da laicidade, elemento que é colocado em risco nesses estabelecimentos.Universidade Estadual de Campinas2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100031980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304/33121https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304/33122Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Letícia CasagrandeAssis, Jacira Helena do Valle Pereira2023-12-18T12:59:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675304Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-18T12:59:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
A formação do habitus religioso e os estabelecimentos de ensino confessionais conveniados com o Estado: questões e conflitos
A formação do habitus religioso e os estabelecimentos de ensino confessionais conveniados com o Estado: questões e conflitos
title The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
spellingShingle The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
Oliveira, Letícia Casagrande
Escolas públicas
Habitus religioso
Laicidade
Escolas públicas
habitus religioso
Laicidade
Public schools
Religious habitus
Secularism
title_short The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
title_full The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
title_fullStr The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
title_full_unstemmed The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
title_sort The formation of religious habitus and confessional educational establishments in agreement with the State: issues and conflicts
author Oliveira, Letícia Casagrande
author_facet Oliveira, Letícia Casagrande
Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
author_role author
author2 Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Letícia Casagrande
Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas públicas
Habitus religioso
Laicidade
Escolas públicas
habitus religioso
Laicidade
Public schools
Religious habitus
Secularism
topic Escolas públicas
Habitus religioso
Laicidade
Escolas públicas
habitus religioso
Laicidade
Public schools
Religious habitus
Secularism
description In this article we present a discussion about public schools and the formation of religious habitus. The research was carried out in three confessional school establishments, which establish an agreement between the religious order and the State. It operated with the Bourdieusian theory. Interviews were conducted and questionnaires were applied to five mothers, one father and 542 students. The results indicated that the families mobilize strategies for the maintenance and formation of their children’s religious habitus. In the schools investigated, the confessional characteristic proved to be the main motivating element for enrollment. We believe that the government should be the guardian of secular spaces and make efforts to make secularism effective, which is jeopardized in these establishments.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304/33121
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675304/33122
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210003
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190489653248