For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668502 |
Resumo: | This bibliographic essay sought to provide arguments for a critical reflection on the relationship teacher–student–knowledge in the context of digital culture. For that, it will focus on the works of Paulo Freire produced after his exile, especially the “Pedagogy of Hope” and the “Pedagogy of Autonomy.” The first work recovers the epistemological bases present in the “Pedagogy of the Oppressed,” while the second one synthesizes the act of teaching in direct dialogue with educators. These contributions allow the reconfiguration of the relationship established between teacher and students around knowledge in the era of digital culture. Beyond denunciation, it addresses the announcement: turning difficulties into possibilities. |
id |
UNICAMP-18_2a7ec95f24939e799f7f6ba365412759 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668502 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culturePor uma pedagogia da esperança e da autonomia na era da cultura digitalPor uma pedagogia da esperança e da autonomia na era da cultura digitalCultura digitalRelación profesor-alumnoPaulo FreirePedagogía de la esperanzaPedagogía de la autonomíaCultura digitalRelação professor-alunoPaulo FreirePedagogia da esperançaPedagogia da autonomiaDigital cultureTeacher-student relationshipPaulo FreirePedagogy of hopePedagogy of autonomyThis bibliographic essay sought to provide arguments for a critical reflection on the relationship teacher–student–knowledge in the context of digital culture. For that, it will focus on the works of Paulo Freire produced after his exile, especially the “Pedagogy of Hope” and the “Pedagogy of Autonomy.” The first work recovers the epistemological bases present in the “Pedagogy of the Oppressed,” while the second one synthesizes the act of teaching in direct dialogue with educators. These contributions allow the reconfiguration of the relationship established between teacher and students around knowledge in the era of digital culture. Beyond denunciation, it addresses the announcement: turning difficulties into possibilities.Os autores deste ensaio bibliográfico dedicam-se a oferecer argumentos para uma reflexão crítica sobre a relação professor (a)-estudante-conhecimento no contexto da cultura digital. Paulo Freire é nosso interlocutor, por meio de suas obras pós-exílio, sobretudo a “Pedagogia da Esperança” e a “Pedagogia da Autonomia”. A “Pedagogia da Esperança” retoma as bases epistemológicas presentes na “Pedagogia do Oprimido, enquanto a “Pedagogia da Autonomia” sintetiza o ato de ensinar em diálogo direto com educadoras e educadores. Concluímos que a relação entre professor (a) e estudantes, em torno do conhecimento, pode ser reconfigurada nos tempos da cultura digital a partir destas contribuições. Não se trata apenas de denúncia, mas também do anúncio: transformar dificuldades em possibilidades.Os autores deste ensaio bibliográfico dedicam-se a oferecer argumentos para uma reflexão crítica sobre a relação professor (a)-estudante-conhecimento no contexto da cultura digital. Paulo Freire é nosso interlocutor, por meio de suas obras pós-exílio, sobretudo a “Pedagogia da Esperança” e a “Pedagogia da Autonomia”. A “Pedagogia da Esperança” retoma as bases epistemológicas presentes na “Pedagogia do Oprimido, enquanto a “Pedagogia da Autonomia” sintetiza o ato de ensinar em diálogo direto com educadoras e educadores. Concluímos que a relação entre professor (a) e estudantes, em torno do conhecimento, pode ser reconfigurada nos tempos da cultura digital a partir destas contribuições. Não se trata apenas de denúncia, mas também do anúncio: transformar dificuldades em possibilidades.Universidade Estadual de Campinas2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668502Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210110Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210110Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e202101101980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668502/28068Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Antônio Álvaro Soares Zuin, Roseli Rodrigues de Mellohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessZuin, Antônio Álvaro Soares Mello, Roseli Rodrigues de2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668502Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture Por uma pedagogia da esperança e da autonomia na era da cultura digital Por uma pedagogia da esperança e da autonomia na era da cultura digital |
title |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture |
spellingShingle |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture Zuin, Antônio Álvaro Soares Cultura digital Relación profesor-alumno Paulo Freire Pedagogía de la esperanza Pedagogía de la autonomía Cultura digital Relação professor-aluno Paulo Freire Pedagogia da esperança Pedagogia da autonomia Digital culture Teacher-student relationship Paulo Freire Pedagogy of hope Pedagogy of autonomy |
title_short |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture |
title_full |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture |
title_fullStr |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture |
title_full_unstemmed |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture |
title_sort |
For a pedagogy of hope and autonomy in the era of digital culture |
author |
Zuin, Antônio Álvaro Soares |
author_facet |
Zuin, Antônio Álvaro Soares Mello, Roseli Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Roseli Rodrigues de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zuin, Antônio Álvaro Soares Mello, Roseli Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura digital Relación profesor-alumno Paulo Freire Pedagogía de la esperanza Pedagogía de la autonomía Cultura digital Relação professor-aluno Paulo Freire Pedagogia da esperança Pedagogia da autonomia Digital culture Teacher-student relationship Paulo Freire Pedagogy of hope Pedagogy of autonomy |
topic |
Cultura digital Relación profesor-alumno Paulo Freire Pedagogía de la esperanza Pedagogía de la autonomía Cultura digital Relação professor-aluno Paulo Freire Pedagogia da esperança Pedagogia da autonomia Digital culture Teacher-student relationship Paulo Freire Pedagogy of hope Pedagogy of autonomy |
description |
This bibliographic essay sought to provide arguments for a critical reflection on the relationship teacher–student–knowledge in the context of digital culture. For that, it will focus on the works of Paulo Freire produced after his exile, especially the “Pedagogy of Hope” and the “Pedagogy of Autonomy.” The first work recovers the epistemological bases present in the “Pedagogy of the Oppressed,” while the second one synthesizes the act of teaching in direct dialogue with educators. These contributions allow the reconfiguration of the relationship established between teacher and students around knowledge in the era of digital culture. Beyond denunciation, it addresses the announcement: turning difficulties into possibilities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668502 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668502 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668502/28068 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Antônio Álvaro Soares Zuin, Roseli Rodrigues de Mello https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Antônio Álvaro Soares Zuin, Roseli Rodrigues de Mello https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210110 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210110 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20210110 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190038765568 |