Contextualization factors in texts written by a deaf student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Riolfi, Claudia Rosa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Trindade , Carla Samile Machado Trucolo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656544
Resumo: The aim of this work is to analyze the learning process of a deaf student from activities carried out in a writing workshop in Portuguese offered by a non-deaf teacher. Questions: 1) How does a deaf student manage, in his texts, contextualization factors, the elements that embed the text in a certain communicative situation? and 2) to what measure is the teacher´s intervention necessary to make the student understand the use of titles in texts? Comparisons of 29 complete texts were made, emphasizing the construction of titles. The main transformations were: 1) attention to spelling; 2) paragraph use; 3) title refinement; 4) calculation of the possible interpretation of the readers; 5) use of connectors; 6) verb conjugation and 7) syntax. Regarding the writing of titles, the pedagogic activity was seen to be fundamental to the deaf student’s achievement of this competency.
id UNICAMP-18_3f0b74238db797223d470ef9f8409e7a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656544
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Contextualization factors in texts written by a deaf studentFatores de contextualização em textos redigidos por um estudante surdoWritingDeafnessTeachingTextual coherenceTitlesEscritaSurdezEnsinoCoerência textualTítulosThe aim of this work is to analyze the learning process of a deaf student from activities carried out in a writing workshop in Portuguese offered by a non-deaf teacher. Questions: 1) How does a deaf student manage, in his texts, contextualization factors, the elements that embed the text in a certain communicative situation? and 2) to what measure is the teacher´s intervention necessary to make the student understand the use of titles in texts? Comparisons of 29 complete texts were made, emphasizing the construction of titles. The main transformations were: 1) attention to spelling; 2) paragraph use; 3) title refinement; 4) calculation of the possible interpretation of the readers; 5) use of connectors; 6) verb conjugation and 7) syntax. Regarding the writing of titles, the pedagogic activity was seen to be fundamental to the deaf student’s achievement of this competency.O trabalho tem como objetivo analisar o percurso de aprendizagem de escrita de um aluno surdo a partir de atividades realizadas em uma oficina de redação em Língua Portuguesa, ministrada por um professor ouvinte. Questões: 1) Como um estudante surdo administra, em seus escritos, os fatores de contextualização, elementos que ancoram o texto em uma situação comunicativa determinada? e 2) Em que medida a intervenção do professor é necessária para que o aluno surdo venha a compreender o uso de títulos de textos? Foi realizada comparação de 29 textos, com ênfase na construção dos títulos. Principais alterações: 1) atenção à grafia das palavras; 2) uso de parágrafos; 3) refinamento de título; 4) cálculo da interpretação do leitor; 5) uso de conectivos; 6) conjugação verbal e 7) sintaxe. Com relação à escrita de títulos, a ação docente mostrou-se fundamental para a conquista dessa competência por parte de um aluno surdo.Universidade Estadual de Campinas2019-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656544Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-261980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656544/21270Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRiolfi, Claudia RosaTrindade , Carla Samile Machado Trucolo2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656544Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contextualization factors in texts written by a deaf student
Fatores de contextualização em textos redigidos por um estudante surdo
title Contextualization factors in texts written by a deaf student
spellingShingle Contextualization factors in texts written by a deaf student
Riolfi, Claudia Rosa
Writing
Deafness
Teaching
Textual coherence
Titles
Escrita
Surdez
Ensino
Coerência textual
Títulos
title_short Contextualization factors in texts written by a deaf student
title_full Contextualization factors in texts written by a deaf student
title_fullStr Contextualization factors in texts written by a deaf student
title_full_unstemmed Contextualization factors in texts written by a deaf student
title_sort Contextualization factors in texts written by a deaf student
author Riolfi, Claudia Rosa
author_facet Riolfi, Claudia Rosa
Trindade , Carla Samile Machado Trucolo
author_role author
author2 Trindade , Carla Samile Machado Trucolo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Riolfi, Claudia Rosa
Trindade , Carla Samile Machado Trucolo
dc.subject.por.fl_str_mv Writing
Deafness
Teaching
Textual coherence
Titles
Escrita
Surdez
Ensino
Coerência textual
Títulos
topic Writing
Deafness
Teaching
Textual coherence
Titles
Escrita
Surdez
Ensino
Coerência textual
Títulos
description The aim of this work is to analyze the learning process of a deaf student from activities carried out in a writing workshop in Portuguese offered by a non-deaf teacher. Questions: 1) How does a deaf student manage, in his texts, contextualization factors, the elements that embed the text in a certain communicative situation? and 2) to what measure is the teacher´s intervention necessary to make the student understand the use of titles in texts? Comparisons of 29 complete texts were made, emphasizing the construction of titles. The main transformations were: 1) attention to spelling; 2) paragraph use; 3) title refinement; 4) calculation of the possible interpretation of the readers; 5) use of connectors; 6) verb conjugation and 7) syntax. Regarding the writing of titles, the pedagogic activity was seen to be fundamental to the deaf student’s achievement of this competency.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656544
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656544
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656544/21270
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26
Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188979703808