Notions of civic engagement and leadership in adolescents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D’Auria-Tardeli, Denise
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros, Lucian da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530
Resumo: This research aims to discuss civic engagement among teenagers based on their own conceptions about politics and leadership. The theoretical perspective is at the intersection of Education and Moral Psychology, bringing studies on the education of values, as well as concepts of political philosophy. We evaluate the responses of 219 teenage students from Baixada Santista-SP, of both genders, aged 10 to 13 years, from two questionnaires produced for the investigation. One questionnaire on the perceptions of the political scenario, and the other on anti-hero characters from cinema and TV, the answers to the questionnaires were inter-related. The results show that civic engagement emphasizes the important role that teenagers can and should play as participants and agents of change in the construction of qualities that promote the common good and citizenship.
id UNICAMP-18_469ec33251e60971b241b65e68971698
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670530
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Notions of civic engagement and leadership in adolescentsNociones de compromiso cívico y liderazgo en adolescentesNoções de engajamento cívico e liderança em adolescentes civismo, liderança e adolescênciaEducationEducaciónEducaçãoThis research aims to discuss civic engagement among teenagers based on their own conceptions about politics and leadership. The theoretical perspective is at the intersection of Education and Moral Psychology, bringing studies on the education of values, as well as concepts of political philosophy. We evaluate the responses of 219 teenage students from Baixada Santista-SP, of both genders, aged 10 to 13 years, from two questionnaires produced for the investigation. One questionnaire on the perceptions of the political scenario, and the other on anti-hero characters from cinema and TV, the answers to the questionnaires were inter-related. The results show that civic engagement emphasizes the important role that teenagers can and should play as participants and agents of change in the construction of qualities that promote the common good and citizenship.Esta investigación tiene como objetivo discutir el compromiso cívico en los adolescentes con base en sus propias concepciones de política y liderazgo. La línea teórica se inserta en la intersección de la Educación y la Psicología Moral, trayendo investigación y estudios de educación en valores, así como conceptos de filosofía política. En la evaluación de las respuestas de 219 adolescentes de la Baixada Santista-SP, de ambos sexos, de 10 a 13 años, educados, a partir de dos cuestionarios organizados para la investigación, uno de ellos sobre las percepciones del escenario político, y otro sobre personajes antihéroes de películas de cine y televisión, que se relacionan con las respuestas. Los resultados muestran que el compromiso cívico enfatiza el importante papel que los adolescentes pueden y deben jugar como participantes y como agentes de cambio en la construcción de cualidades que promueven el bien común y la ciudadanía.Esta pesquisa tem como objetivo discutir o engajamento cívico em adolescentes a partir das concepções que eles próprios têm sobre política e liderança. A linha teórica se insere na intersecção entre Educação e Psicologia Moral, trazendo pesquisas e estudos da educação em valores, assim como conceitos da filosofia política. A avaliação das respostas de 219 adolescentes escolarizados de ambos os sexos, da faixa etária de 10 a 13 anos, da região da Baixada Santista, SP, se dá a partir de dois questionários organizados para a investigação– um deles sobre as percepções do cenário político e outro sobre personagens anti-heróis de filmes de cinema e TV –, que se relacionam a partir das respostas. Os resultados mostram que o engajamento cívico enfatiza o importante papel que os adolescentes podem e devem desempenhar como participantes e como agentes de mudança na construção de qualidades promotoras do bem comum e da cidadania.Universidade Estadual de Campinas2022-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100201980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29655https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29656Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessD’Auria-Tardeli, Denise Barros, Lucian da Silva 2022-12-07T13:44:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670530Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:37Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Notions of civic engagement and leadership in adolescents
Nociones de compromiso cívico y liderazgo en adolescentes
Noções de engajamento cívico e liderança em adolescentes civismo, liderança e adolescência
title Notions of civic engagement and leadership in adolescents
spellingShingle Notions of civic engagement and leadership in adolescents
D’Auria-Tardeli, Denise
Education
Educación
Educação
title_short Notions of civic engagement and leadership in adolescents
title_full Notions of civic engagement and leadership in adolescents
title_fullStr Notions of civic engagement and leadership in adolescents
title_full_unstemmed Notions of civic engagement and leadership in adolescents
title_sort Notions of civic engagement and leadership in adolescents
author D’Auria-Tardeli, Denise
author_facet D’Auria-Tardeli, Denise
Barros, Lucian da Silva
author_role author
author2 Barros, Lucian da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv D’Auria-Tardeli, Denise
Barros, Lucian da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Educación
Educação
topic Education
Educación
Educação
description This research aims to discuss civic engagement among teenagers based on their own conceptions about politics and leadership. The theoretical perspective is at the intersection of Education and Moral Psychology, bringing studies on the education of values, as well as concepts of political philosophy. We evaluate the responses of 219 teenage students from Baixada Santista-SP, of both genders, aged 10 to 13 years, from two questionnaires produced for the investigation. One questionnaire on the perceptions of the political scenario, and the other on anti-hero characters from cinema and TV, the answers to the questionnaires were inter-related. The results show that civic engagement emphasizes the important role that teenagers can and should play as participants and agents of change in the construction of qualities that promote the common good and citizenship.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29655
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29656
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190141526016