Notions of civic engagement and leadership in adolescents
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530 |
Resumo: | This research aims to discuss civic engagement among teenagers based on their own conceptions about politics and leadership. The theoretical perspective is at the intersection of Education and Moral Psychology, bringing studies on the education of values, as well as concepts of political philosophy. We evaluate the responses of 219 teenage students from Baixada Santista-SP, of both genders, aged 10 to 13 years, from two questionnaires produced for the investigation. One questionnaire on the perceptions of the political scenario, and the other on anti-hero characters from cinema and TV, the answers to the questionnaires were inter-related. The results show that civic engagement emphasizes the important role that teenagers can and should play as participants and agents of change in the construction of qualities that promote the common good and citizenship. |
id |
UNICAMP-18_469ec33251e60971b241b65e68971698 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670530 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Notions of civic engagement and leadership in adolescentsNociones de compromiso cívico y liderazgo en adolescentesNoções de engajamento cívico e liderança em adolescentes civismo, liderança e adolescênciaEducationEducaciónEducaçãoThis research aims to discuss civic engagement among teenagers based on their own conceptions about politics and leadership. The theoretical perspective is at the intersection of Education and Moral Psychology, bringing studies on the education of values, as well as concepts of political philosophy. We evaluate the responses of 219 teenage students from Baixada Santista-SP, of both genders, aged 10 to 13 years, from two questionnaires produced for the investigation. One questionnaire on the perceptions of the political scenario, and the other on anti-hero characters from cinema and TV, the answers to the questionnaires were inter-related. The results show that civic engagement emphasizes the important role that teenagers can and should play as participants and agents of change in the construction of qualities that promote the common good and citizenship.Esta investigación tiene como objetivo discutir el compromiso cívico en los adolescentes con base en sus propias concepciones de política y liderazgo. La línea teórica se inserta en la intersección de la Educación y la Psicología Moral, trayendo investigación y estudios de educación en valores, así como conceptos de filosofía política. En la evaluación de las respuestas de 219 adolescentes de la Baixada Santista-SP, de ambos sexos, de 10 a 13 años, educados, a partir de dos cuestionarios organizados para la investigación, uno de ellos sobre las percepciones del escenario político, y otro sobre personajes antihéroes de películas de cine y televisión, que se relacionan con las respuestas. Los resultados muestran que el compromiso cívico enfatiza el importante papel que los adolescentes pueden y deben jugar como participantes y como agentes de cambio en la construcción de cualidades que promueven el bien común y la ciudadanía.Esta pesquisa tem como objetivo discutir o engajamento cívico em adolescentes a partir das concepções que eles próprios têm sobre política e liderança. A linha teórica se insere na intersecção entre Educação e Psicologia Moral, trazendo pesquisas e estudos da educação em valores, assim como conceitos da filosofia política. A avaliação das respostas de 219 adolescentes escolarizados de ambos os sexos, da faixa etária de 10 a 13 anos, da região da Baixada Santista, SP, se dá a partir de dois questionários organizados para a investigação– um deles sobre as percepções do cenário político e outro sobre personagens anti-heróis de filmes de cinema e TV –, que se relacionam a partir das respostas. Os resultados mostram que o engajamento cívico enfatiza o importante papel que os adolescentes podem e devem desempenhar como participantes e como agentes de mudança na construção de qualidades promotoras do bem comum e da cidadania.Universidade Estadual de Campinas2022-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100201980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29655https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29656Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessD’Auria-Tardeli, Denise Barros, Lucian da Silva 2022-12-07T13:44:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670530Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:37Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents Nociones de compromiso cívico y liderazgo en adolescentes Noções de engajamento cívico e liderança em adolescentes civismo, liderança e adolescência |
title |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents |
spellingShingle |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents D’Auria-Tardeli, Denise Education Educación Educação |
title_short |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents |
title_full |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents |
title_fullStr |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents |
title_full_unstemmed |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents |
title_sort |
Notions of civic engagement and leadership in adolescents |
author |
D’Auria-Tardeli, Denise |
author_facet |
D’Auria-Tardeli, Denise Barros, Lucian da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Lucian da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D’Auria-Tardeli, Denise Barros, Lucian da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Educación Educação |
topic |
Education Educación Educação |
description |
This research aims to discuss civic engagement among teenagers based on their own conceptions about politics and leadership. The theoretical perspective is at the intersection of Education and Moral Psychology, bringing studies on the education of values, as well as concepts of political philosophy. We evaluate the responses of 219 teenage students from Baixada Santista-SP, of both genders, aged 10 to 13 years, from two questionnaires produced for the investigation. One questionnaire on the perceptions of the political scenario, and the other on anti-hero characters from cinema and TV, the answers to the questionnaires were inter-related. The results show that civic engagement emphasizes the important role that teenagers can and should play as participants and agents of change in the construction of qualities that promote the common good and citizenship. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29655 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670530/29656 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210020 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190141526016 |