Conscientization and Education: action and reflection that change the world

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agostini , Nilo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409
Resumo: This study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation.
id UNICAMP-18_57f2071c1eb628826a1da11101d0d4cb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656409
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Conscientization and Education: action and reflection that change the worldConscientização e Educação: ação e reflexão que transformam o mundoConscientizationEducationLiteracyPraxisPaulo FreireConscientizaçãoEducaçãoAlfabetizaçãoPráxisPaulo FreireThis study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation.O presente estudo investiga a convergência entre conscientização e educação, desde as primeiras experiências que fizeram do ato de alfabetizar um processo conscientizador. As obras de Paulo Freire embasam esta pesquisa, aberta a outros aportes, através de um trabalho teórico. Nesta convergência, valoriza-se a práxis humana, como ação e reflexão sobre o mundo, na emergência de um agir consciente, comprometido com a transformação da realidade. Imerso em sua própria realidade, o ser humano emerge como sujeito da história, um ser da práxis, num processo humanizador e crítico, consciente da própria opressão. A conscientização constitui-se, portanto, no primeiro objetivo de toda educação, e a leitura do mundo precede a leitura da palavra, para transformar-se num ato de criação, alimentando o sonho, a profecia e a esperança que impulsionam a práxis, motor de libertação.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 187-206Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 187-206Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 187-2061980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409/21213Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess Agostini , Nilo2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656409Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conscientization and Education: action and reflection that change the world
Conscientização e Educação: ação e reflexão que transformam o mundo
title Conscientization and Education: action and reflection that change the world
spellingShingle Conscientization and Education: action and reflection that change the world
Agostini , Nilo
Conscientization
Education
Literacy
Praxis
Paulo Freire
Conscientização
Educação
Alfabetização
Práxis
Paulo Freire
title_short Conscientization and Education: action and reflection that change the world
title_full Conscientization and Education: action and reflection that change the world
title_fullStr Conscientization and Education: action and reflection that change the world
title_full_unstemmed Conscientization and Education: action and reflection that change the world
title_sort Conscientization and Education: action and reflection that change the world
author Agostini , Nilo
author_facet Agostini , Nilo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Agostini , Nilo
dc.subject.por.fl_str_mv Conscientization
Education
Literacy
Praxis
Paulo Freire
Conscientização
Educação
Alfabetização
Práxis
Paulo Freire
topic Conscientization
Education
Literacy
Praxis
Paulo Freire
Conscientização
Educação
Alfabetização
Práxis
Paulo Freire
description This study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409/21213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 187-206
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 187-206
Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 187-206
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188904206336