Conscientization and Education: action and reflection that change the world
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409 |
Resumo: | This study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation. |
id |
UNICAMP-18_57f2071c1eb628826a1da11101d0d4cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656409 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conscientization and Education: action and reflection that change the worldConscientização e Educação: ação e reflexão que transformam o mundoConscientizationEducationLiteracyPraxisPaulo FreireConscientizaçãoEducaçãoAlfabetizaçãoPráxisPaulo FreireThis study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation.O presente estudo investiga a convergência entre conscientização e educação, desde as primeiras experiências que fizeram do ato de alfabetizar um processo conscientizador. As obras de Paulo Freire embasam esta pesquisa, aberta a outros aportes, através de um trabalho teórico. Nesta convergência, valoriza-se a práxis humana, como ação e reflexão sobre o mundo, na emergência de um agir consciente, comprometido com a transformação da realidade. Imerso em sua própria realidade, o ser humano emerge como sujeito da história, um ser da práxis, num processo humanizador e crítico, consciente da própria opressão. A conscientização constitui-se, portanto, no primeiro objetivo de toda educação, e a leitura do mundo precede a leitura da palavra, para transformar-se num ato de criação, alimentando o sonho, a profecia e a esperança que impulsionam a práxis, motor de libertação.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 187-206Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 187-206Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 187-2061980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409/21213Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess Agostini , Nilo2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656409Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world Conscientização e Educação: ação e reflexão que transformam o mundo |
title |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world |
spellingShingle |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world Agostini , Nilo Conscientization Education Literacy Praxis Paulo Freire Conscientização Educação Alfabetização Práxis Paulo Freire |
title_short |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world |
title_full |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world |
title_fullStr |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world |
title_full_unstemmed |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world |
title_sort |
Conscientization and Education: action and reflection that change the world |
author |
Agostini , Nilo |
author_facet |
Agostini , Nilo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agostini , Nilo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conscientization Education Literacy Praxis Paulo Freire Conscientização Educação Alfabetização Práxis Paulo Freire |
topic |
Conscientization Education Literacy Praxis Paulo Freire Conscientização Educação Alfabetização Práxis Paulo Freire |
description |
This study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656409/21213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 187-206 Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 187-206 Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 187-206 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217188904206336 |