Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Patrícia Dias
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Anselmo, Viviane Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099
Resumo: The article presents a link between gender and teaching in Early Childhood Education, through reflections on the masculinities and femininities present in these institutions, which are the result of a meticulous process that, throughout life, leaves marks on the bodies of girls and boys, female teachers and male teachers. Considering the playful dimension as the main requirement of this teaching profession, marked by female social patterns of behavior, a case study was made, in a university nursery/preschool, through the observation of the educational journey of a group of children and teacher; collective moments with the other children and professionals; semi-structured interviews with the teacher and with the only male teacher, revealing bodily availabilities and different ways as the marks of socialization distance and/or approach the playful dimension of both and questioning the passivity and the submission that may characterize the femininities in nurseries and pre-schools.
id UNICAMP-18_764bbb66c801c0da65c2dc1e6ab6c5fc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658099
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood educationMasculinidades, feminidades y dimensión lúdica: reflexiones sobre género y docencia en la educación infantilMasculinidades, feminilidades e dimensão brincalhona: reflexões sobre gênero e docência na educação infantilEarly childhood educationGenderPlay dimensionTeaching profession.EducaciónInfantilGéneroDimensión lúdicaProfesión docente.Educação infantilGêneroDimensão brincalhonaProfissão docente.The article presents a link between gender and teaching in Early Childhood Education, through reflections on the masculinities and femininities present in these institutions, which are the result of a meticulous process that, throughout life, leaves marks on the bodies of girls and boys, female teachers and male teachers. Considering the playful dimension as the main requirement of this teaching profession, marked by female social patterns of behavior, a case study was made, in a university nursery/preschool, through the observation of the educational journey of a group of children and teacher; collective moments with the other children and professionals; semi-structured interviews with the teacher and with the only male teacher, revealing bodily availabilities and different ways as the marks of socialization distance and/or approach the playful dimension of both and questioning the passivity and the submission that may characterize the femininities in nurseries and pre-schools.El artículo presenta una articulación entre género y docencia en la Educación Infantil a través de reflexiones sobre las masculinidades y las feminidades presentes en estas instituciones, que son el resultado de un proceso exhaustivo que, durante toda la vida, deja marcas en los cuerpos de los niños y niñas, profesoras y profesores. Teniendo en cuenta la dimensión lúdica como el requisito principal de esta profesión docente, marcada por patrones de comportamientos sociales femeninos, se realizó un estudio de caso, en una guardería/preescolar universitaria, con observación de la jornada educativa de un grupo de niños y profesora; momentos colectivos con otros niños y profesionales; entrevistas semiestructuradas con la profesora y con el único profesor, revelando disponibilidades corporales y formas distintas como las marcas de la socialización distancian y/o acercan la dimensión lúdica de ambos y cuestionando la pasividad y la sumisión que puedan caracterizar las feminidades en las guarderías y preescolares.O artigo apresenta uma articulação entre gênero e docência na educação infantil, por meio de reflexões acerca das masculinidades e feminilidades presentes nestas instituições, resultado de um minucioso processo que, ao longo da vida, deixa marcas nos corpos de meninas e meninos, professoras e professores. Ao considerar a dimensão brincalhona como principal requisito desta profissão docente, marcada por padrões de comportamento sociais femininos, foi realizado um estudo de caso, em uma creche/pré-escola universitária, com observação da jornada educativa de um grupo de crianças e professora; momentos coletivos com outras crianças e profissionais; entrevistas semiestruturadas com a professora e com o único professor, revelando disponibilidades corporais e formas distintas como as marcas da socialização distanciam e/ou aproximam a dimensão brincalhona de ambos e questionando a passividade e a submissão que possam caracterizar as feminilidades nas creches e pré-escolas.Universidade Estadual de Campinas2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-21Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-21Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-211980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099/21984https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099/21985Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Patrícia DiasAnselmo, Viviane Soares2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658099Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
Masculinidades, feminidades y dimensión lúdica: reflexiones sobre género y docencia en la educación infantil
Masculinidades, feminilidades e dimensão brincalhona: reflexões sobre gênero e docência na educação infantil
title Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
spellingShingle Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
Prado, Patrícia Dias
Early childhood education
Gender
Play dimension
Teaching profession.
Educación
Infantil
Género
Dimensión lúdica
Profesión docente.
Educação infantil
Gênero
Dimensão brincalhona
Profissão docente.
title_short Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
title_full Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
title_fullStr Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
title_full_unstemmed Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
title_sort Masculinities, femininities and playful dimension: reflections on gender and teaching in early childhood education
author Prado, Patrícia Dias
author_facet Prado, Patrícia Dias
Anselmo, Viviane Soares
author_role author
author2 Anselmo, Viviane Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Patrícia Dias
Anselmo, Viviane Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood education
Gender
Play dimension
Teaching profession.
Educación
Infantil
Género
Dimensión lúdica
Profesión docente.
Educação infantil
Gênero
Dimensão brincalhona
Profissão docente.
topic Early childhood education
Gender
Play dimension
Teaching profession.
Educación
Infantil
Género
Dimensión lúdica
Profesión docente.
Educação infantil
Gênero
Dimensão brincalhona
Profissão docente.
description The article presents a link between gender and teaching in Early Childhood Education, through reflections on the masculinities and femininities present in these institutions, which are the result of a meticulous process that, throughout life, leaves marks on the bodies of girls and boys, female teachers and male teachers. Considering the playful dimension as the main requirement of this teaching profession, marked by female social patterns of behavior, a case study was made, in a university nursery/preschool, through the observation of the educational journey of a group of children and teacher; collective moments with the other children and professionals; semi-structured interviews with the teacher and with the only male teacher, revealing bodily availabilities and different ways as the marks of socialization distance and/or approach the playful dimension of both and questioning the passivity and the submission that may characterize the femininities in nurseries and pre-schools.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099/21984
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658099/21985
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-21
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-21
Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-21
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189390745600