From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357 |
Resumo: | During the textual profusion derived from Gutenberg’s press, Comenius and Montaigne elaborated pedagogical reflections that, more or less evidently, take the diversity of opinions and interpretations as an object and propose different ways to deal with it. The former tries to neutralize it by reinforcing the divine word as the only one and, hence, the reference to define what is important inside schools, whereas the latter proposes “experiencing the world” and the power of this variety to provide more modest and responsible outlines to what is known. This study aims to describe these viewpoints to reflect on how they may contribute to discuss contemporary classroom, which is also crossed by multiple discourses (whether true or not) originated from digital technologies. |
id |
UNICAMP-18_8fe4960c56a0ae3c6dfffc8738c4c626 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675357 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneityDo uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade Do uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade MontaigneComeniusDidáticaDiversidade de interpretaçõesMontaigneComeniusDidáticaDiversidade de interpretaçõesMontaigneComeniusDidáticaDiversity of interpretationsDuring the textual profusion derived from Gutenberg’s press, Comenius and Montaigne elaborated pedagogical reflections that, more or less evidently, take the diversity of opinions and interpretations as an object and propose different ways to deal with it. The former tries to neutralize it by reinforcing the divine word as the only one and, hence, the reference to define what is important inside schools, whereas the latter proposes “experiencing the world” and the power of this variety to provide more modest and responsible outlines to what is known. This study aims to describe these viewpoints to reflect on how they may contribute to discuss contemporary classroom, which is also crossed by multiple discourses (whether true or not) originated from digital technologies.Na profusão textual derivada da prensa de Gutenberg, Comenius e Montaigne elaboram reflexões pedagógicas que, de forma mais ou menos evidente, debruçam-se sobre a diversidade de opiniões e de interpretações e propõem como lidar com ela. O primeiro busca neutralizá-la afirmando a palavra divina como única e, portanto, critério para a definição do que é pertinente no interior das escolas; o segundo aposta na "frequentação do mundo" e na potência que essa variedade tem de dar contornos mais modestos e responsáveis àquilo que se sabe. Neste artigo, pretende-se apresentar esses dois encaminhamentos com vistas a refletir sobre como podem contribuir para pensar a sala de aula contemporânea também atravessada por múltiplos discursos, verdadeiros ou não, oriundos das tecnologias digitais.Na profusão textual derivada da prensa de Gutenberg, Comenius e Montaigne elaboram reflexões pedagógicas que, de forma mais ou menos evidente, debruçam-se sobre a diversidade de opiniões e de interpretações e propõem como lidar com ela. O primeiro busca neutralizá-la afirmando a palavra divina como única e, portanto, critério para a definição do que é pertinente no interior das escolas; o segundo aposta na "frequentação do mundo" e na potência que essa variedade tem de dar contornos mais modestos e responsáveis àquilo que se sabe. Neste artigo, pretende-se apresentar esses dois encaminhamentos com vistas a refletir sobre como podem contribuir para pensar a sala de aula contemporânea também atravessada por múltiplos discursos, verdadeiros ou não, oriundos das tecnologias digitais.Universidade Estadual de Campinas2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200571980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33262https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33263Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoppi, Luiz Antonio Callegari2023-12-21T17:59:42Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675357Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T17:59:42Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity Do uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade Do uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade |
title |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity |
spellingShingle |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity Coppi, Luiz Antonio Callegari Montaigne Comenius Didática Diversidade de interpretações Montaigne Comenius Didática Diversidade de interpretações Montaigne Comenius Didática Diversity of interpretations |
title_short |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity |
title_full |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity |
title_fullStr |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity |
title_full_unstemmed |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity |
title_sort |
From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity |
author |
Coppi, Luiz Antonio Callegari |
author_facet |
Coppi, Luiz Antonio Callegari |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coppi, Luiz Antonio Callegari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Montaigne Comenius Didática Diversidade de interpretações Montaigne Comenius Didática Diversidade de interpretações Montaigne Comenius Didática Diversity of interpretations |
topic |
Montaigne Comenius Didática Diversidade de interpretações Montaigne Comenius Didática Diversidade de interpretações Montaigne Comenius Didática Diversity of interpretations |
description |
During the textual profusion derived from Gutenberg’s press, Comenius and Montaigne elaborated pedagogical reflections that, more or less evidently, take the diversity of opinions and interpretations as an object and propose different ways to deal with it. The former tries to neutralize it by reinforcing the divine word as the only one and, hence, the reference to define what is important inside schools, whereas the latter proposes “experiencing the world” and the power of this variety to provide more modest and responsible outlines to what is known. This study aims to describe these viewpoints to reflect on how they may contribute to discuss contemporary classroom, which is also crossed by multiple discourses (whether true or not) originated from digital technologies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33262 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190537887744 |