Cultural industry, biopolitics and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Amarildo Luiz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rosa, Geraldo Antônio da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429
Resumo: The article seeks to rethink the actuation impact of cultural industry on education in light of the concept of device, according to the precepts of biopolitics. To do so, it makes use of certain processes derived from cultural industry, looking for, in the conceptual pairing subjectivation/unsubjectivation, new forms for its understanding. The discourse immersed in the critical theory of society adds itself to the itinerary of the hermeneutic of devices, as a means for returning this apparatus to its real purposes. The departure towards a classic formation is tensioned in a plural perspective. However, the basic vector of concern with a future better humanity remains, since cultural industry’s tendency is to bind its program to the commodity-form. In this manner, it remains submissive to the precepts of the present state of affairs.
id UNICAMP-18_916ed2dff9ec465dcbd393bd841eb812
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656429
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Cultural industry, biopolitics and educationIndústria cultural, biopolítica e educaçãoCultural industryBiopoliticsEducationDeviceCultural educationIndústria culturalBiopolíticaEducaçãoDispositivoFormação culturalThe article seeks to rethink the actuation impact of cultural industry on education in light of the concept of device, according to the precepts of biopolitics. To do so, it makes use of certain processes derived from cultural industry, looking for, in the conceptual pairing subjectivation/unsubjectivation, new forms for its understanding. The discourse immersed in the critical theory of society adds itself to the itinerary of the hermeneutic of devices, as a means for returning this apparatus to its real purposes. The departure towards a classic formation is tensioned in a plural perspective. However, the basic vector of concern with a future better humanity remains, since cultural industry’s tendency is to bind its program to the commodity-form. In this manner, it remains submissive to the precepts of the present state of affairs.O artigo visa a repensar o impacto de atuação da indústria cultural na educação, à luz do conceito de dispositivo, de acordo com os preceitos da biopolítica. Para tanto, lança mão de determinados processos advindos do aparato da indústria cultural, procurando, no par de conceitos subjetivação/dessubjetivação, novas formas de sua compreensão. O discurso imerso na teoria crítica da sociedade se soma ao itinerário da hermenêutica dos dispositivos, como uma forma de devolução desse aparato aos seus reais propósitos. A saída em direção à formação clássica é tensionada em uma perspectiva plural. Porém, o vetor básico da preocupação com uma humanidade melhor no futuro permanece, posto que a tendência da indústria cultural é amarrar a sua programação à forma-mercadoria. Desse modo, mantém-se submissa aos ditames do presente estado de coisas.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 423-442Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 423-442Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 423-4421980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429/21225Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Amarildo LuizRosa, Geraldo Antônio da2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656429Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural industry, biopolitics and education
Indústria cultural, biopolítica e educação
title Cultural industry, biopolitics and education
spellingShingle Cultural industry, biopolitics and education
Trevisan, Amarildo Luiz
Cultural industry
Biopolitics
Education
Device
Cultural education
Indústria cultural
Biopolítica
Educação
Dispositivo
Formação cultural
title_short Cultural industry, biopolitics and education
title_full Cultural industry, biopolitics and education
title_fullStr Cultural industry, biopolitics and education
title_full_unstemmed Cultural industry, biopolitics and education
title_sort Cultural industry, biopolitics and education
author Trevisan, Amarildo Luiz
author_facet Trevisan, Amarildo Luiz
Rosa, Geraldo Antônio da
author_role author
author2 Rosa, Geraldo Antônio da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Amarildo Luiz
Rosa, Geraldo Antônio da
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural industry
Biopolitics
Education
Device
Cultural education
Indústria cultural
Biopolítica
Educação
Dispositivo
Formação cultural
topic Cultural industry
Biopolitics
Education
Device
Cultural education
Indústria cultural
Biopolítica
Educação
Dispositivo
Formação cultural
description The article seeks to rethink the actuation impact of cultural industry on education in light of the concept of device, according to the precepts of biopolitics. To do so, it makes use of certain processes derived from cultural industry, looking for, in the conceptual pairing subjectivation/unsubjectivation, new forms for its understanding. The discourse immersed in the critical theory of society adds itself to the itinerary of the hermeneutic of devices, as a means for returning this apparatus to its real purposes. The departure towards a classic formation is tensioned in a plural perspective. However, the basic vector of concern with a future better humanity remains, since cultural industry’s tendency is to bind its program to the commodity-form. In this manner, it remains submissive to the precepts of the present state of affairs.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429/21225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 423-442
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 423-442
Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 423-442
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188926226432