Learning by proustian signs in a philosophy of difference
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796 |
Resumo: | This article proposes to examine the phenomenon of learning through the externality of the serial relations, in order to stress the didactic field beyond the teaching phenomenon, intentional teaching, which takes place in very characteristic and delimited circumstances - which are called school education. Enveloped in this problem of the phenomenon to learn, we will search the book Proust and the signs, in the attempt to catch there as the proustian signs open us differently to the infinitesimal learning by the material and spiritual repetitions differing in the time. |
id |
UNICAMP-18_9b71342224ecd398e3d55fbf43619f70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666796 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning by proustian signs in a philosophy of differenceAprender mediante signos proustianos en una filosofía de la diferenciaAprender por signos proustianos numa filosofia da diferençaEducationLearnProustian signsDeleuzeEducaciónAprenderSignos proustianosDeleuzeEducaçãoAprenderSignos proustianosDeleuzeThis article proposes to examine the phenomenon of learning through the externality of the serial relations, in order to stress the didactic field beyond the teaching phenomenon, intentional teaching, which takes place in very characteristic and delimited circumstances - which are called school education. Enveloped in this problem of the phenomenon to learn, we will search the book Proust and the signs, in the attempt to catch there as the proustian signs open us differently to the infinitesimal learning by the material and spiritual repetitions differing in the time.Este artículo propone examinar el fenómeno del aprendizaje a través de la exterioridad de las relaciones seriales, en el sentido de tensar el campo didáctico más allá del fenómeno de la instrucción, la enseñanza intencional, que se desarrolla en circunstancias muy características y delimitadas, que se denominan enseñanza escolar. Involucrados en este problema del fenómeno del aprendizaje, revisaremos el libro Proust e os signos, en un intento de mostrar cómo los signos proustianos nos abren de manera diferente al aprendizaje infinitesimal a través de repeticiones materiales y espirituales, diferenciándose en el tiempo.Este artigo propõe perscrutar pela exterioridade das relações seriais o fenômeno aprender, no sentido de tensionar o campo didático para além do fenômeno instrução, ensino intencional, que se realiza em circunstâncias bem características e delimitadas – as quais são denominadas de ensino escolar. Envolto nesse problema do fenômeno aprender, revistaremos o livro Proust e os signos, no intento de aí flagrar como os signos proustianos nos abrem diferentemente à aprendizagem infinitesimal pelas repetições materiais e espirituais, diferindo no tempo.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180102Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180102Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201801021980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796/27195Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Artur José Renda Vitorino, Grace da Silva Felixhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Artur José Renda Felix, Grace da Silva2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666796Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference Aprender mediante signos proustianos en una filosofía de la diferencia Aprender por signos proustianos numa filosofia da diferença |
title |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference |
spellingShingle |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference Vitorino, Artur José Renda Education Learn Proustian signs Deleuze Educación Aprender Signos proustianos Deleuze Educação Aprender Signos proustianos Deleuze |
title_short |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference |
title_full |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference |
title_fullStr |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference |
title_full_unstemmed |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference |
title_sort |
Learning by proustian signs in a philosophy of difference |
author |
Vitorino, Artur José Renda |
author_facet |
Vitorino, Artur José Renda Felix, Grace da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Felix, Grace da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vitorino, Artur José Renda Felix, Grace da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Learn Proustian signs Deleuze Educación Aprender Signos proustianos Deleuze Educação Aprender Signos proustianos Deleuze |
topic |
Education Learn Proustian signs Deleuze Educación Aprender Signos proustianos Deleuze Educação Aprender Signos proustianos Deleuze |
description |
This article proposes to examine the phenomenon of learning through the externality of the serial relations, in order to stress the didactic field beyond the teaching phenomenon, intentional teaching, which takes place in very characteristic and delimited circumstances - which are called school education. Enveloped in this problem of the phenomenon to learn, we will search the book Proust and the signs, in the attempt to catch there as the proustian signs open us differently to the infinitesimal learning by the material and spiritual repetitions differing in the time. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666796/27195 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Artur José Renda Vitorino, Grace da Silva Felix https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Artur José Renda Vitorino, Grace da Silva Felix https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180102 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180102 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180102 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189555372032 |