Digital literary reading experiences by young readers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Mônica Daisy Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787
Resumo: The literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary.
id UNICAMP-18_c82ddfc858133a6a13fe9ecba817b2e9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666787
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Digital literary reading experiences by young readersExperiencias de lectura literaria digital por lectores jóvenesExperiências de leitura literária digital por leitores jovensLeitura literária digitalLeitores jovensFormação de leitoresLectura literaria digitalLectores jóvenesFormación de lectoresDigital literary readingYoung readersTraining of readersThe literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary.La lectura literaria ha cambiado con la cultura digital, a través de obras diferentes a las producidas por la cultura impresa. En este artículo presentamos un extracto de los resultados de una encuesta realizada a jóvenes brasileños de 15 a 17 años. Presentamos las experiencias de lectura literaria digital de lectores jóvenes, buscando identificar formas de búsqueda y acceso a obras literarias digitales y digitales leídas por ellos. La investigación adoptó una perspectiva cuantitativa, con aplicación de cuestionarios, y cualitativa, con seguimiento de las prácticas de lectura literaria digital de lectores jóvenes. Descubrimos que los entornos de búsqueda digital son diversos, pero no siempre es fácil que los lectores jóvenes los conozcan. Para cada tipo de lectura literaria digital, existen formas específicas de acceder a los entornos digitales que las brindan, y para cada entorno digital que brinda obras literarias, se requieren procedimientos específicos para la localización de las obras.A leitura literária se modificou com a cultura digital, por meio de obras diferentes daquelas produzidas pela cultura impressa. Neste artigo, apresentamos um recorte dos resultados de uma pesquisa realizada com jovens brasileiros de 15 a 17 anos. Apresentamos as experiências de leitura literária digital de jovens leitores, procurando identificar as formas de busca e de acesso às obras literárias digitais e digitalizadas lidas por eles. A investigação adotou uma perspectiva quantitativa, com aplicação de questionários, e qualitativa, com acompanhamento das práticas de leitura literária digital de leitores jovens. Verificamos que os ambientes digitais de busca são diversos, mas nem sempre fáceis de serem conhecidos pelos jovens leitores. Para cada tipo de leitura literária digital, existem formas específicas de aceso nos ambientes digitais que as disponibilizam, bem como para cada ambiente digital que disponibiliza obras literárias são necessários procedimentos específicos para localização das obrasUniversidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800271980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787/27190Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Fradehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Araújo, Mônica Daisy Vieira Frade, Isabel Cristina Alves da Silva2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666787Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital literary reading experiences by young readers
Experiencias de lectura literaria digital por lectores jóvenes
Experiências de leitura literária digital por leitores jovens
title Digital literary reading experiences by young readers
spellingShingle Digital literary reading experiences by young readers
Araújo, Mônica Daisy Vieira
Leitura literária digital
Leitores jovens
Formação de leitores
Lectura literaria digital
Lectores jóvenes
Formación de lectores
Digital literary reading
Young readers
Training of readers
title_short Digital literary reading experiences by young readers
title_full Digital literary reading experiences by young readers
title_fullStr Digital literary reading experiences by young readers
title_full_unstemmed Digital literary reading experiences by young readers
title_sort Digital literary reading experiences by young readers
author Araújo, Mônica Daisy Vieira
author_facet Araújo, Mônica Daisy Vieira
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
author_role author
author2 Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Mônica Daisy Vieira
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura literária digital
Leitores jovens
Formação de leitores
Lectura literaria digital
Lectores jóvenes
Formación de lectores
Digital literary reading
Young readers
Training of readers
topic Leitura literária digital
Leitores jovens
Formação de leitores
Lectura literaria digital
Lectores jóvenes
Formación de lectores
Digital literary reading
Young readers
Training of readers
description The literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787/27190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Frade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Frade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189550129152