Digital literary reading experiences by young readers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787 |
Resumo: | The literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary. |
id |
UNICAMP-18_c82ddfc858133a6a13fe9ecba817b2e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666787 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital literary reading experiences by young readersExperiencias de lectura literaria digital por lectores jóvenesExperiências de leitura literária digital por leitores jovensLeitura literária digitalLeitores jovensFormação de leitoresLectura literaria digitalLectores jóvenesFormación de lectoresDigital literary readingYoung readersTraining of readersThe literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary.La lectura literaria ha cambiado con la cultura digital, a través de obras diferentes a las producidas por la cultura impresa. En este artículo presentamos un extracto de los resultados de una encuesta realizada a jóvenes brasileños de 15 a 17 años. Presentamos las experiencias de lectura literaria digital de lectores jóvenes, buscando identificar formas de búsqueda y acceso a obras literarias digitales y digitales leídas por ellos. La investigación adoptó una perspectiva cuantitativa, con aplicación de cuestionarios, y cualitativa, con seguimiento de las prácticas de lectura literaria digital de lectores jóvenes. Descubrimos que los entornos de búsqueda digital son diversos, pero no siempre es fácil que los lectores jóvenes los conozcan. Para cada tipo de lectura literaria digital, existen formas específicas de acceder a los entornos digitales que las brindan, y para cada entorno digital que brinda obras literarias, se requieren procedimientos específicos para la localización de las obras.A leitura literária se modificou com a cultura digital, por meio de obras diferentes daquelas produzidas pela cultura impressa. Neste artigo, apresentamos um recorte dos resultados de uma pesquisa realizada com jovens brasileiros de 15 a 17 anos. Apresentamos as experiências de leitura literária digital de jovens leitores, procurando identificar as formas de busca e de acesso às obras literárias digitais e digitalizadas lidas por eles. A investigação adotou uma perspectiva quantitativa, com aplicação de questionários, e qualitativa, com acompanhamento das práticas de leitura literária digital de leitores jovens. Verificamos que os ambientes digitais de busca são diversos, mas nem sempre fáceis de serem conhecidos pelos jovens leitores. Para cada tipo de leitura literária digital, existem formas específicas de aceso nos ambientes digitais que as disponibilizam, bem como para cada ambiente digital que disponibiliza obras literárias são necessários procedimentos específicos para localização das obrasUniversidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800271980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787/27190Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Fradehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Araújo, Mônica Daisy Vieira Frade, Isabel Cristina Alves da Silva2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666787Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital literary reading experiences by young readers Experiencias de lectura literaria digital por lectores jóvenes Experiências de leitura literária digital por leitores jovens |
title |
Digital literary reading experiences by young readers |
spellingShingle |
Digital literary reading experiences by young readers Araújo, Mônica Daisy Vieira Leitura literária digital Leitores jovens Formação de leitores Lectura literaria digital Lectores jóvenes Formación de lectores Digital literary reading Young readers Training of readers |
title_short |
Digital literary reading experiences by young readers |
title_full |
Digital literary reading experiences by young readers |
title_fullStr |
Digital literary reading experiences by young readers |
title_full_unstemmed |
Digital literary reading experiences by young readers |
title_sort |
Digital literary reading experiences by young readers |
author |
Araújo, Mônica Daisy Vieira |
author_facet |
Araújo, Mônica Daisy Vieira Frade, Isabel Cristina Alves da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Mônica Daisy Vieira Frade, Isabel Cristina Alves da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura literária digital Leitores jovens Formação de leitores Lectura literaria digital Lectores jóvenes Formación de lectores Digital literary reading Young readers Training of readers |
topic |
Leitura literária digital Leitores jovens Formação de leitores Lectura literaria digital Lectores jóvenes Formación de lectores Digital literary reading Young readers Training of readers |
description |
The literary reading has changed with the digital culture through digital works different from those produced by the printed culture. In this article we present a summary of the results from a survey conducted with young Brazilians aging from 15 to 17 years old. We present the experiences of digital literary reading of young readers seeking to identify the forms of search and access to digital and digital literary works read by them. The investigation adopted a quantitative perspective, with application of questionnaires, and qualitative, with follow-up of the practices of digital literary reading of young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways to access them in the digital environments that make them available, as well as for each digital environment that provides digital literary works, specific procedures of localization of works are necessary. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666787/27190 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Frade http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Frade http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180027 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189550129152 |