Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Góes, Natália Moraes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Boruchovitch, Evely
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993
Resumo: The objective of this study was to design and evaluate the effectiveness of a theoretical/self-reflective intervention to streng then teachers' learning strategies in a double perspective: as a student and as a teacher. The sample was composed of three high school teachers. Data were collected using four qualitative instruments. The results showed that the intervention had positive effects. As students, teachers began to reflect more on their own learning and the strategies they use to learn. As teachers, they felt more capable and motivated to teach learning strategies to their students. It is hoped that this intervention can be reapplied in a higher number of teachers so that more students can learn strategically.
id UNICAMP-18_14eaaacbc1ac0bd560cd025fc9310568
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668993
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers Efectos positivos de un programa de intervención para el fortalecimiento de las estrategias de aprendizaje de profesores del ensino médio brasileñoEfeitos positivos de um programa de intervenção para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores do ensino médio brasileiroTeacher educationCognitive and metacognitive strategiesSelf-reflectionHigh schoolFormación de profesoresEstrategias cognitivas y metacognitivasAutorreflexiónEnsino médioFormação de professoresEstratégias cognitivas e metacognitivasAutorreflexãoEnsino médioThe objective of this study was to design and evaluate the effectiveness of a theoretical/self-reflective intervention to streng then teachers' learning strategies in a double perspective: as a student and as a teacher. The sample was composed of three high school teachers. Data were collected using four qualitative instruments. The results showed that the intervention had positive effects. As students, teachers began to reflect more on their own learning and the strategies they use to learn. As teachers, they felt more capable and motivated to teach learning strategies to their students. It is hoped that this intervention can be reapplied in a higher number of teachers so that more students can learn strategically.El objetivo de este estudio fue construir y evaluar la eficacia de una intervención teórica y autorreflexiva para el fortalecimiento de las estrategias de aprendizaje de profesores por medio de un doble abordaje: el profesor como el estudiante y el profesor como el profesor. Participaron de la investigación tres profesores del Ensino Médio. Los datos fueron recolectados a través de cuatro instrumentos cualitativos. Los resultados mostraron que la intervención generó efectos positivos. Como estudiantes, los profesores empezaron a reflexionar más acerca del propio aprendizaje y de las estrategias que utilizan para aprender. Como profesores, se sintieron más capaces y motivados para enseñar las estrategias de aprendizaje a los alumnos. Se desea que la intervención sea utilizada con un número más grande de profesores para que más estudiantes puedan aprender de manera estratégica.O objetivo deste estudo foi construir e avaliar a eficácia de uma intervenção teórica/autorreflexiva para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores em dupla vertente: a de estudante e a de professor. Participaram da pesquisa três professores do Ensino Médio. Os dados foram coletados por quatro instrumentos qualitativos. Os resultados mostraram que a intervenção gerou efeitos positivos. Como estudantes, os professores passaram a refletir mais sobre a própria aprendizagem e as estratégias que utilizam para aprender. Como professores, sentiram-se mais capazes e motivados para ensinar as estratégias de aprendizagem aos alunos. Espera-se que a intervenção seja utilizada com um número maior de professores para que mais estudantes possam aprender de forma estratégica.Universidade Estadual de Campinas2022-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202001001980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28321https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28322Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGóes, Natália Moraes Boruchovitch, Evely 2022-11-22T12:08:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668993Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-11-22T12:08:33Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
Efectos positivos de un programa de intervención para el fortalecimiento de las estrategias de aprendizaje de profesores del ensino médio brasileño
Efeitos positivos de um programa de intervenção para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores do ensino médio brasileiro
title Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
spellingShingle Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
Góes, Natália Moraes
Teacher education
Cognitive and metacognitive strategies
Self-reflection
High school
Formación de profesores
Estrategias cognitivas y metacognitivas
Autorreflexión
Ensino médio
Formação de professores
Estratégias cognitivas e metacognitivas
Autorreflexão
Ensino médio
title_short Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
title_full Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
title_fullStr Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
title_full_unstemmed Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
title_sort Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
author Góes, Natália Moraes
author_facet Góes, Natália Moraes
Boruchovitch, Evely
author_role author
author2 Boruchovitch, Evely
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Góes, Natália Moraes
Boruchovitch, Evely
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education
Cognitive and metacognitive strategies
Self-reflection
High school
Formación de profesores
Estrategias cognitivas y metacognitivas
Autorreflexión
Ensino médio
Formação de professores
Estratégias cognitivas e metacognitivas
Autorreflexão
Ensino médio
topic Teacher education
Cognitive and metacognitive strategies
Self-reflection
High school
Formación de profesores
Estrategias cognitivas y metacognitivas
Autorreflexión
Ensino médio
Formação de professores
Estratégias cognitivas e metacognitivas
Autorreflexão
Ensino médio
description The objective of this study was to design and evaluate the effectiveness of a theoretical/self-reflective intervention to streng then teachers' learning strategies in a double perspective: as a student and as a teacher. The sample was composed of three high school teachers. Data were collected using four qualitative instruments. The results showed that the intervention had positive effects. As students, teachers began to reflect more on their own learning and the strategies they use to learn. As teachers, they felt more capable and motivated to teach learning strategies to their students. It is hoped that this intervention can be reapplied in a higher number of teachers so that more students can learn strategically.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28321
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190067077120