Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spolaor, Gabriel da Costa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bonfietti, Priscila Errerias, Cibim, Julia Pichi, Prodócimo, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657
Resumo: The Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education  at school.
id UNICAMP-19_113941aa98573c6ab50823ddddfbce55
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665657
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical educationPor una enseñanza crítica, dialógica y solidaria en la educación física escolarPor uma docência crítica, dialógica e solidária na educação física escolarTeacher trainingConstituição docenteConstitución docenteThe Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education  at school.La pandemia Covid-19 planteó numerosas preguntas sobre el desempeño docente en Educación Física en tiempos de enseñanza a distancia y remota. Un grupo de profesores/ investigadores interesados en impartir clases dialógicas y reflexivas, decidió reunirse para discutir colectivamente sus prácticas. A partir de las ideas del pensamiento de Paulo Freire, esta narrativa se configura como un ensayo reflexivo que plantea las situaciones límite que enfrentan los docentes, así como su esfuerzo conjunto y solidario para construir posibilidades de acción, en la búsqueda de inéditos viables. Al compartir las experiencias del grupo, buscamos contribuir con otras formas de sentir, pensar y hacer la Educación Física Escolar.A pandemia do Covid-19 explicitou inúmeras questões sobre a atuação docente na Educação Física em tempos de distanciamento e ensino remoto. Um grupo de professores/as-pesquisadores/as interessados/as em oportunizar aulas dialógicas e reflexivas decidiu se unir para discutir coletivamente sobre suas práticas. Com base nas ideias do pensamento de Paulo Freire, esta narrativa se configura como um ensaio-reflexivo que levanta as situações-limites enfrentadas pelos/as professores/as, assim como, seu esforço conjunto e solidário para construir possibilidades de ação, na busca por inéditos viáveis. Ao partilhar as experiências do grupo, buscamos contribuir com outros modos de sentir, pensar e fazer a Educação Física EscolaR.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866565710.20396/etd.v25i00.8665657ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023025ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023025ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230251676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657/32243Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSpolaor, Gabriel da Costa Bonfietti, Priscila ErreriasCibim, Julia PichiProdócimo, Elaine2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665657Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
Por una enseñanza crítica, dialógica y solidaria en la educación física escolar
Por uma docência crítica, dialógica e solidária na educação física escolar
title Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
spellingShingle Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
Spolaor, Gabriel da Costa
Teacher training
Constituição docente
Constitución docente
title_short Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
title_full Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
title_fullStr Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
title_full_unstemmed Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
title_sort Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
author Spolaor, Gabriel da Costa
author_facet Spolaor, Gabriel da Costa
Bonfietti, Priscila Errerias
Cibim, Julia Pichi
Prodócimo, Elaine
author_role author
author2 Bonfietti, Priscila Errerias
Cibim, Julia Pichi
Prodócimo, Elaine
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spolaor, Gabriel da Costa
Bonfietti, Priscila Errerias
Cibim, Julia Pichi
Prodócimo, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Constituição docente
Constitución docente
topic Teacher training
Constituição docente
Constitución docente
description The Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education  at school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657
10.20396/etd.v25i00.8665657
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8665657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657/32243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023025
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023025
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023025
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649256665088