Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657 |
Resumo: | The Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education at school. |
id |
UNICAMP-19_113941aa98573c6ab50823ddddfbce55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665657 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical educationPor una enseñanza crítica, dialógica y solidaria en la educación física escolarPor uma docência crítica, dialógica e solidária na educação física escolarTeacher trainingConstituição docenteConstitución docenteThe Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education at school.La pandemia Covid-19 planteó numerosas preguntas sobre el desempeño docente en Educación Física en tiempos de enseñanza a distancia y remota. Un grupo de profesores/ investigadores interesados en impartir clases dialógicas y reflexivas, decidió reunirse para discutir colectivamente sus prácticas. A partir de las ideas del pensamiento de Paulo Freire, esta narrativa se configura como un ensayo reflexivo que plantea las situaciones límite que enfrentan los docentes, así como su esfuerzo conjunto y solidario para construir posibilidades de acción, en la búsqueda de inéditos viables. Al compartir las experiencias del grupo, buscamos contribuir con otras formas de sentir, pensar y hacer la Educación Física Escolar.A pandemia do Covid-19 explicitou inúmeras questões sobre a atuação docente na Educação Física em tempos de distanciamento e ensino remoto. Um grupo de professores/as-pesquisadores/as interessados/as em oportunizar aulas dialógicas e reflexivas decidiu se unir para discutir coletivamente sobre suas práticas. Com base nas ideias do pensamento de Paulo Freire, esta narrativa se configura como um ensaio-reflexivo que levanta as situações-limites enfrentadas pelos/as professores/as, assim como, seu esforço conjunto e solidário para construir possibilidades de ação, na busca por inéditos viáveis. Ao partilhar as experiências do grupo, buscamos contribuir com outros modos de sentir, pensar e fazer a Educação Física EscolaR.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866565710.20396/etd.v25i00.8665657ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023025ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023025ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230251676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657/32243Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSpolaor, Gabriel da Costa Bonfietti, Priscila ErreriasCibim, Julia PichiProdócimo, Elaine2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665657Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education Por una enseñanza crítica, dialógica y solidaria en la educación física escolar Por uma docência crítica, dialógica e solidária na educação física escolar |
title |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education |
spellingShingle |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education Spolaor, Gabriel da Costa Teacher training Constituição docente Constitución docente |
title_short |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education |
title_full |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education |
title_fullStr |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education |
title_full_unstemmed |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education |
title_sort |
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education |
author |
Spolaor, Gabriel da Costa |
author_facet |
Spolaor, Gabriel da Costa Bonfietti, Priscila Errerias Cibim, Julia Pichi Prodócimo, Elaine |
author_role |
author |
author2 |
Bonfietti, Priscila Errerias Cibim, Julia Pichi Prodócimo, Elaine |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spolaor, Gabriel da Costa Bonfietti, Priscila Errerias Cibim, Julia Pichi Prodócimo, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Constituição docente Constitución docente |
topic |
Teacher training Constituição docente Constitución docente |
description |
The Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education at school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657 10.20396/etd.v25i00.8665657 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8665657 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657/32243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023025 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023025 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023025 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649256665088 |