Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abdian, Graziela Zambão
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Fernanda Hojas, Viviani, Oliveira, Maria Eliza Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1260
Resumo:  This work is by tension between the guidelines of educational policy and theoretical movement of the area, analyze historical and current issues relating to the formation, function and ways of filling the office of the school manager, mainly between the years 1970 and 2000. For this, we used semi-structured interviews conducted in public schools and state, as well as with members of the Faculty of Education at a public university in the State of São Paulo. The analysis, ending up with some pointers, including the possibility of rekindling the discussion, begun in the late 1960s, the need for robust training school manager so he can carry on teacher competence and gained political commitment won over those years and to interact critically and consciously with the guidelines of educational policy.
id UNICAMP-19_14a87050affc63dbead64a079860d40c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1260
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administrationLa formación, la función y las formas Provisión de oficina de la dirección del centro: Las directivas de la política educativa y el desarrollo teórico de la administración de la escuelaFormação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolarEducational policy. School administration. School manager.Administração escolarLa política educativa. Administración de la escuela. Director de la Escuela.Administração escolarPolítica educacional. Administração escolar. Gestor escolar.Administração escolar This work is by tension between the guidelines of educational policy and theoretical movement of the area, analyze historical and current issues relating to the formation, function and ways of filling the office of the school manager, mainly between the years 1970 and 2000. For this, we used semi-structured interviews conducted in public schools and state, as well as with members of the Faculty of Education at a public university in the State of São Paulo. The analysis, ending up with some pointers, including the possibility of rekindling the discussion, begun in the late 1960s, the need for robust training school manager so he can carry on teacher competence and gained political commitment won over those years and to interact critically and consciously with the guidelines of educational policy. O objetivo deste trabalho é, mediante o tensionamento entre as diretrizes da política educacional e o movimento teórico da área, analisar questões históricas e atuais referentes à formação, à função e às formas de provimento do cargo do gestor escolar, entre os anos 1970 e 2000.  Para isso, utilizamos entrevistas semiestruturadas realizadas em escolas públicas municipais e estaduais, assim como em uma universidade pública do interior do estado de São Paulo, com integrantes do curso de Pedagogia. Da análise realizada, finalizamos com alguns apontamentos; entre eles, a possibilidade de reacender a discussão, iniciada nos idos dos anos 1960, sobre a necessidade de formação inicial sólida do gestor escolar, para que ele possa exercer a competência pedagógica adquirida e o compromisso político conquistado ao longo desses anos; e interagir de forma crítica e consciente com as diretrizes da política educacional.Universidade Estadual de Campinas2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão de literatura; Pesquisa empírica;application/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/126010.20396/etd.v14i1.1260ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 399-419ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 399-419ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 399-4191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1260/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbdian, Graziela ZambãoFernanda Hojas, VivianiOliveira, Maria Eliza Nogueira2017-10-03T08:42:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1260Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:08.020904ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
La formación, la función y las formas Provisión de oficina de la dirección del centro: Las directivas de la política educativa y el desarrollo teórico de la administración de la escuela
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar
title Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
spellingShingle Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
Abdian, Graziela Zambão
Educational policy. School administration. School manager.
Administração escolar
La política educativa. Administración de la escuela. Director de la Escuela.
Administração escolar
Política educacional. Administração escolar. Gestor escolar.
Administração escolar
title_short Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
title_full Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
title_fullStr Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
title_full_unstemmed Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
title_sort Formation, function and design Of cargo manager provision school: Guidelines of the brazilian educational policy And theory of school administration
author Abdian, Graziela Zambão
author_facet Abdian, Graziela Zambão
Fernanda Hojas, Viviani
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
author_role author
author2 Fernanda Hojas, Viviani
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abdian, Graziela Zambão
Fernanda Hojas, Viviani
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Educational policy. School administration. School manager.
Administração escolar
La política educativa. Administración de la escuela. Director de la Escuela.
Administração escolar
Política educacional. Administração escolar. Gestor escolar.
Administração escolar
topic Educational policy. School administration. School manager.
Administração escolar
La política educativa. Administración de la escuela. Director de la Escuela.
Administração escolar
Política educacional. Administração escolar. Gestor escolar.
Administração escolar
description  This work is by tension between the guidelines of educational policy and theoretical movement of the area, analyze historical and current issues relating to the formation, function and ways of filling the office of the school manager, mainly between the years 1970 and 2000. For this, we used semi-structured interviews conducted in public schools and state, as well as with members of the Faculty of Education at a public university in the State of São Paulo. The analysis, ending up with some pointers, including the possibility of rekindling the discussion, begun in the late 1960s, the need for robust training school manager so he can carry on teacher competence and gained political commitment won over those years and to interact critically and consciously with the guidelines of educational policy.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Revisão de literatura; Pesquisa empírica;
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1260
10.20396/etd.v14i1.1260
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1260
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i1.1260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1260/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 399-419
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 399-419
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 399-419
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652778831872