Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Simone Gonçalves
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187
Resumo: The present work aims to discuss the paths taken during the process of constitution of a Doctoral Thesis in Education, which had ENEM as the focus of research. In order to do so, it presents the three principles that contributed to the process of theoretical-methodological construction, namely: the perspective, moment that are evidenced the theoretical-methodological positions to which the research is affiliated; the movement, step that are listed the procedures used for the generation of data; finally, the analysis, in which are defined the analytical tools that make it possible to look at the empirical material. The highlighted principles will be discussed in an articulated way the exemplification of a research carried out. Finally, it is understood that perspective, movements and analysis form a triad that can contribute to post-critical research in the field of Education
id UNICAMP-19_151ff3e5a8c04033e2c1d3ddd398523d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654187
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis Elecciones teórico-metodológicas para investigaciones post-críticas en educación: perspectiva, movimientos y análisisEscolhas teórico-metodológicos para pesquisas em educação: perspectiva, movimentos e análiseEducationa policyCurriculumMethodologyEducational researchPolítica educacionalCurrículoMetodologiaPesquisa educacionalPolítica educativaPlan de estudiosMetodologíaInvestigación educativaThe present work aims to discuss the paths taken during the process of constitution of a Doctoral Thesis in Education, which had ENEM as the focus of research. In order to do so, it presents the three principles that contributed to the process of theoretical-methodological construction, namely: the perspective, moment that are evidenced the theoretical-methodological positions to which the research is affiliated; the movement, step that are listed the procedures used for the generation of data; finally, the analysis, in which are defined the analytical tools that make it possible to look at the empirical material. The highlighted principles will be discussed in an articulated way the exemplification of a research carried out. Finally, it is understood that perspective, movements and analysis form a triad that can contribute to post-critical research in the field of EducationEl presente trabajo pretende discutir los caminos recorridos durante el proceso de constitución de una Tesis de Doctorado en Educación, que tuvo el ENEM como foco de investigación. Para ello, se presentan los tres principios que contribuyeron al proceso de construcción teórico-metodológico, a saber: la perspectiva, momento que son evidenciados los posicionamientos teóricos-metodológicos a que la investigación se afilia; el movimiento, etapa que se enumeran los procedimientos utilizados para la generación de datos; por último, el análisis, en el cual se definen las herramientas analíticas que posibilitan mirar el material empírico. Los principios destacados serán discutidos de manera articulada a la ejemplificación de una investigación realizada. Por último, se entiende que perspectiva, movimientos y análisis forman una tríada que puede contribuir a las investigaciones post-críticas en el campo de la Educación.O presente trabalho visa discutir os caminhos percorridos durante o processo de constituição de uma Tese de Doutorado em Educação, que teve o ENEM como foco de investigação. Para tanto, apresenta-se os três princípios que contribuíram para o processo de construção teórico-metodológico, a saber: a perspectiva, momento que são evidenciados os posicionamentos teóricos-metodológicos a qual a pesquisa se filia; o movimento, etapa que são elencados os procedimentos utilizados para a geração de dados; por último, a análise, no qual são definidas as ferramentas analíticas que possibilitam olhar para o material empírico. Os princípios destacados serão discutidos de maneira articulada a exemplificação de uma pesquisa realizada. Por fim, entende-se que perspectiva, movimentos e análise formam uma tríade que pode contribuir para as pesquisas no campo da Educação.Universidade Estadual de Campinas2020-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865418710.20396/etd.v22i2.8654187ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 278-296ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 278-296ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 278-2961676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187/22398Brazil; ContempranyBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Simone Gonçalves2020-05-31T18:55:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654187Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-05-31T18:55:16ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
Elecciones teórico-metodológicas para investigaciones post-críticas en educación: perspectiva, movimientos y análisis
Escolhas teórico-metodológicos para pesquisas em educação: perspectiva, movimentos e análise
title Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
spellingShingle Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
Silva, Simone Gonçalves
Educationa policy
Curriculum
Methodology
Educational research
Política educacional
Currículo
Metodologia
Pesquisa educacional
Política educativa
Plan de estudios
Metodología
Investigación educativa
title_short Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
title_full Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
title_fullStr Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
title_full_unstemmed Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
title_sort Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
author Silva, Simone Gonçalves
author_facet Silva, Simone Gonçalves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Simone Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Educationa policy
Curriculum
Methodology
Educational research
Política educacional
Currículo
Metodologia
Pesquisa educacional
Política educativa
Plan de estudios
Metodología
Investigación educativa
topic Educationa policy
Curriculum
Methodology
Educational research
Política educacional
Currículo
Metodologia
Pesquisa educacional
Política educativa
Plan de estudios
Metodología
Investigación educativa
description The present work aims to discuss the paths taken during the process of constitution of a Doctoral Thesis in Education, which had ENEM as the focus of research. In order to do so, it presents the three principles that contributed to the process of theoretical-methodological construction, namely: the perspective, moment that are evidenced the theoretical-methodological positions to which the research is affiliated; the movement, step that are listed the procedures used for the generation of data; finally, the analysis, in which are defined the analytical tools that make it possible to look at the empirical material. The highlighted principles will be discussed in an articulated way the exemplification of a research carried out. Finally, it is understood that perspective, movements and analysis form a triad that can contribute to post-critical research in the field of Education
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187
10.20396/etd.v22i2.8654187
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i2.8654187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187/22398
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemprany
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 278-296
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 278-296
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 278-296
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1819873162094968832