Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187 |
Resumo: | The present work aims to discuss the paths taken during the process of constitution of a Doctoral Thesis in Education, which had ENEM as the focus of research. In order to do so, it presents the three principles that contributed to the process of theoretical-methodological construction, namely: the perspective, moment that are evidenced the theoretical-methodological positions to which the research is affiliated; the movement, step that are listed the procedures used for the generation of data; finally, the analysis, in which are defined the analytical tools that make it possible to look at the empirical material. The highlighted principles will be discussed in an articulated way the exemplification of a research carried out. Finally, it is understood that perspective, movements and analysis form a triad that can contribute to post-critical research in the field of Education |
id |
UNICAMP-19_151ff3e5a8c04033e2c1d3ddd398523d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654187 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis Elecciones teórico-metodológicas para investigaciones post-críticas en educación: perspectiva, movimientos y análisisEscolhas teórico-metodológicos para pesquisas em educação: perspectiva, movimentos e análiseEducationa policyCurriculumMethodologyEducational researchPolítica educacionalCurrículoMetodologiaPesquisa educacionalPolítica educativaPlan de estudiosMetodologíaInvestigación educativaThe present work aims to discuss the paths taken during the process of constitution of a Doctoral Thesis in Education, which had ENEM as the focus of research. In order to do so, it presents the three principles that contributed to the process of theoretical-methodological construction, namely: the perspective, moment that are evidenced the theoretical-methodological positions to which the research is affiliated; the movement, step that are listed the procedures used for the generation of data; finally, the analysis, in which are defined the analytical tools that make it possible to look at the empirical material. The highlighted principles will be discussed in an articulated way the exemplification of a research carried out. Finally, it is understood that perspective, movements and analysis form a triad that can contribute to post-critical research in the field of EducationEl presente trabajo pretende discutir los caminos recorridos durante el proceso de constitución de una Tesis de Doctorado en Educación, que tuvo el ENEM como foco de investigación. Para ello, se presentan los tres principios que contribuyeron al proceso de construcción teórico-metodológico, a saber: la perspectiva, momento que son evidenciados los posicionamientos teóricos-metodológicos a que la investigación se afilia; el movimiento, etapa que se enumeran los procedimientos utilizados para la generación de datos; por último, el análisis, en el cual se definen las herramientas analíticas que posibilitan mirar el material empírico. Los principios destacados serán discutidos de manera articulada a la ejemplificación de una investigación realizada. Por último, se entiende que perspectiva, movimientos y análisis forman una tríada que puede contribuir a las investigaciones post-críticas en el campo de la Educación.O presente trabalho visa discutir os caminhos percorridos durante o processo de constituição de uma Tese de Doutorado em Educação, que teve o ENEM como foco de investigação. Para tanto, apresenta-se os três princípios que contribuíram para o processo de construção teórico-metodológico, a saber: a perspectiva, momento que são evidenciados os posicionamentos teóricos-metodológicos a qual a pesquisa se filia; o movimento, etapa que são elencados os procedimentos utilizados para a geração de dados; por último, a análise, no qual são definidas as ferramentas analíticas que possibilitam olhar para o material empírico. Os princípios destacados serão discutidos de maneira articulada a exemplificação de uma pesquisa realizada. Por fim, entende-se que perspectiva, movimentos e análise formam uma tríade que pode contribuir para as pesquisas no campo da Educação.Universidade Estadual de Campinas2020-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865418710.20396/etd.v22i2.8654187ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 278-296ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 278-296ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 278-2961676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187/22398Brazil; ContempranyBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Simone Gonçalves2020-05-31T18:55:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654187Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-05-31T18:55:16ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis Elecciones teórico-metodológicas para investigaciones post-críticas en educación: perspectiva, movimientos y análisis Escolhas teórico-metodológicos para pesquisas em educação: perspectiva, movimentos e análise |
title |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis |
spellingShingle |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis Silva, Simone Gonçalves Educationa policy Curriculum Methodology Educational research Política educacional Currículo Metodologia Pesquisa educacional Política educativa Plan de estudios Metodología Investigación educativa |
title_short |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis |
title_full |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis |
title_fullStr |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis |
title_full_unstemmed |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis |
title_sort |
Theoretical-methodological choices for post-critical research in education: perspective, movements and analysis |
author |
Silva, Simone Gonçalves |
author_facet |
Silva, Simone Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Simone Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educationa policy Curriculum Methodology Educational research Política educacional Currículo Metodologia Pesquisa educacional Política educativa Plan de estudios Metodología Investigación educativa |
topic |
Educationa policy Curriculum Methodology Educational research Política educacional Currículo Metodologia Pesquisa educacional Política educativa Plan de estudios Metodología Investigación educativa |
description |
The present work aims to discuss the paths taken during the process of constitution of a Doctoral Thesis in Education, which had ENEM as the focus of research. In order to do so, it presents the three principles that contributed to the process of theoretical-methodological construction, namely: the perspective, moment that are evidenced the theoretical-methodological positions to which the research is affiliated; the movement, step that are listed the procedures used for the generation of data; finally, the analysis, in which are defined the analytical tools that make it possible to look at the empirical material. The highlighted principles will be discussed in an articulated way the exemplification of a research carried out. Finally, it is understood that perspective, movements and analysis form a triad that can contribute to post-critical research in the field of Education |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187 10.20396/etd.v22i2.8654187 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i2.8654187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654187/22398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemprany Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 278-296 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 278-296 ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 278-296 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1819873162094968832 |