From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Flávia Brocchetto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Acosta, Carolina, Rela, Eliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276
Resumo: The children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. 
id UNICAMP-19_1b595fa5f8737b8870e8a707907a6a96
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653276
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process De la tapa a la contratapa: paratextos en el proceso constitutivoDa capa à contracapa: paratextos no processo constitutivoPNBEEducación infantilLibro infantilMediaciónPNBEEducação infantilLivro infantilMediaçãoPNBEChildhood educationChildren's bookMediationThe children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. La literatura infantil tiene un doble destinatario: el niño (lector) y el adulto (comprador), de modo que los paratextos externos tienden a dividirse entre ambos. De esa forma, el objetivo es, con base en los paratextos que aparecen de la tapa hasta la cuarta tapa de libros de narrativas por imágenes, discutir quién es el público destinatario de obras literarias integrantes de la Categoría 2 de la Educación Infantil del PNBE 2014. Los libros Ladrão de galinhas, de Béatrice Rodriguez, y Calma, camaleão!, de Laurent Cardon son analizados con base en los postulados de Genette (2009). Los resultados indican la importancia de los mensajes paratextuales para la interpretación. Se infiere, a partir del estudio, que tanto la producción del libro como la mediación docente deben considerar los paratextos en los procesos de formación del lector.A literatura infantil tem duplo destinatário: a criança (leitor) e o adulto (comprador), de modo que os paratextos externos tendem a se dividir entre ambos. Assim, visa-se, com base nos paratextos veiculados na primeira capa e na quarta capa de livros de narrativas por imagens, discutir quem é o público-alvo de obras literárias integrantes da Categoria 2 da Educação Infantil do PNBE 2014. Os livros Ladrão de galinhas, de Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, de Laurent Cardon são analisados com base em postulados de Genette (2009). Os resultados apontam a importância das mensagens paratextuais para a interpretação. Infere-se, a partir do estudo, que tanto a produção do livro como a mediação docente deve considerar os paratextos nos processos de formação do leitor.   Universidade Estadual de Campinas2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865327610.20396/etd.v22i1.8653276ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 145-163ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 145-163ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 145-1631676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276/22101Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Flávia BrocchettoAcosta, CarolinaRela, Eliana2020-05-28T21:53:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653276Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.388094ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
De la tapa a la contratapa: paratextos en el proceso constitutivo
Da capa à contracapa: paratextos no processo constitutivo
title From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
spellingShingle From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
Ramos, Flávia Brocchetto
PNBE
Educación infantil
Libro infantil
Mediación
PNBE
Educação infantil
Livro infantil
Mediação
PNBE
Childhood education
Children's book
Mediation
title_short From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
title_full From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
title_fullStr From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
title_full_unstemmed From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
title_sort From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
author Ramos, Flávia Brocchetto
author_facet Ramos, Flávia Brocchetto
Acosta, Carolina
Rela, Eliana
author_role author
author2 Acosta, Carolina
Rela, Eliana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Flávia Brocchetto
Acosta, Carolina
Rela, Eliana
dc.subject.por.fl_str_mv PNBE
Educación infantil
Libro infantil
Mediación
PNBE
Educação infantil
Livro infantil
Mediação
PNBE
Childhood education
Children's book
Mediation
topic PNBE
Educación infantil
Libro infantil
Mediación
PNBE
Educação infantil
Livro infantil
Mediação
PNBE
Childhood education
Children's book
Mediation
description The children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276
10.20396/etd.v22i1.8653276
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i1.8653276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276/22101
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 145-163
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 145-163
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 145-163
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654363230208