Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704 |
Resumo: | Self-regulated learning is an important multidimensional construct in contemporary Educational Psychology, since it encompasses several dimensions essential to strategic learning. It has received increased attention from researchers and educators. In this sense, this article aims to reflect upon the contributions, limitations, and challenges of this theoretical framework in educational contexts in Brazil, Portugal, and the United States. More precisely, it aims to identify its main authors, areas, variables, and most researched domains. It also intends to characterize the main types of research designs, the most used instruments, the impact of the theme on publications and on the organization of events, as well as to examine its current challenges and future paths. We hope to contribute to a better understanding of self-regulated learning in different cultures, as well as to make useful considerations that can guide pedagogical practices and formative actions in Education. |
id |
UNICAMP-19_2042ed012f7cc680245dce3f71175d85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664704 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational contextContribuciones, límites y retos del aprendizaje autorregulado en el contexto educativoContribuições, limites e desafios da aprendizagem autorregulada no contexto educacional LearningFormal educationKnowledgeAprendizagemEducação formalConhecimentoAprendizajeEscolarización formalConocimientoSelf-regulated learning is an important multidimensional construct in contemporary Educational Psychology, since it encompasses several dimensions essential to strategic learning. It has received increased attention from researchers and educators. In this sense, this article aims to reflect upon the contributions, limitations, and challenges of this theoretical framework in educational contexts in Brazil, Portugal, and the United States. More precisely, it aims to identify its main authors, areas, variables, and most researched domains. It also intends to characterize the main types of research designs, the most used instruments, the impact of the theme on publications and on the organization of events, as well as to examine its current challenges and future paths. We hope to contribute to a better understanding of self-regulated learning in different cultures, as well as to make useful considerations that can guide pedagogical practices and formative actions in Education.El aprendizaje autorregulado es un constructo multidimensional importante en la psicología educativa actual, ya que abarca varias dimensiones esenciales para el aprendizaje estratégico, que ha merecido la atención de educadores e investigadores. En esa dirección, el objetivo de este artículo es reflexionar sobre las contribuciones, los límites y los desafíos de esa perspectiva teórica en contextos educativos en Brasil, Portugal y Estados Unidos. Más precisamente, objetiva identificar, en líneas generales, sus principales autores, áreas, variables y dominios más investigados. También pretende caracterizar los principales tipos de diseños de investigación, los instrumentos más utilizados, el impacto del tema en las publicaciones y la organización de eventos, así como identificar sus desafíos actuales y caminos futuros. Se plantea contribuir a una mejor comprensión del aprendizaje autorregulado en diferentes culturas, así como hacer consideraciones que puedan guiar las prácticas pedagógicas y las acciones de formación en EducaciónA aprendizagem autorregulada é um construto multidimensional importante na Psicologia Educacional na contemporaneidade que engloba várias dimensões imprescindíveis à aprendizagem estratégica. Tem merecido atenção de educadores e de pesquisadores. Neste sentido, o objetivo do presente artigo é refletir sobre as contribuições, os limites e os desafios dessa perspectiva teórica em contextos educativos no Brasil, em Portugal e nos Estados Unidos. Almeja-se identificar, em linhas gerais, os seus principais autores, áreas, variáveis e domínios mais investigados e caracterizar os principais tipos de delineamentos de pesquisa, os instrumentos mais utilizados, o impacto da temática nas publicações e na organização de eventos, bem como examinar os atuais desafios e os caminhos futuros. Tem-se em vista contribuir para maior compreensão da aprendizagem autorregulada em diferentes culturas, bem como tecer considerações que possam orientar práticas pedagógicas e ações formativas em Educação.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866470410.20396/etd.v25i00.8664704ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023030 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023030 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023030 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704/32241Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporáneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoruchovitch, EvelySimão, Ana Margarida Vieira da VeigaFrison , Lourdes Maria Bragagnolo2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664704Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context Contribuciones, límites y retos del aprendizaje autorregulado en el contexto educativo Contribuições, limites e desafios da aprendizagem autorregulada no contexto educacional |
title |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context |
spellingShingle |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context Boruchovitch, Evely Learning Formal education Knowledge Aprendizagem Educação formal Conhecimento Aprendizaje Escolarización formal Conocimiento |
title_short |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context |
title_full |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context |
title_fullStr |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context |
title_full_unstemmed |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context |
title_sort |
Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context |
author |
Boruchovitch, Evely |
author_facet |
Boruchovitch, Evely Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga Frison , Lourdes Maria Bragagnolo |
author_role |
author |
author2 |
Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga Frison , Lourdes Maria Bragagnolo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boruchovitch, Evely Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga Frison , Lourdes Maria Bragagnolo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Formal education Knowledge Aprendizagem Educação formal Conhecimento Aprendizaje Escolarización formal Conocimiento |
topic |
Learning Formal education Knowledge Aprendizagem Educação formal Conhecimento Aprendizaje Escolarización formal Conocimiento |
description |
Self-regulated learning is an important multidimensional construct in contemporary Educational Psychology, since it encompasses several dimensions essential to strategic learning. It has received increased attention from researchers and educators. In this sense, this article aims to reflect upon the contributions, limitations, and challenges of this theoretical framework in educational contexts in Brazil, Portugal, and the United States. More precisely, it aims to identify its main authors, areas, variables, and most researched domains. It also intends to characterize the main types of research designs, the most used instruments, the impact of the theme on publications and on the organization of events, as well as to examine its current challenges and future paths. We hope to contribute to a better understanding of self-regulated learning in different cultures, as well as to make useful considerations that can guide pedagogical practices and formative actions in Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704 10.20396/etd.v25i00.8664704 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8664704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704/32241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporáneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023030 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023030 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023030 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649226256384 |