Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boruchovitch, Evely
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga, Frison , Lourdes Maria Bragagnolo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704
Resumo: Self-regulated learning is an important multidimensional construct in contemporary Educational Psychology, since it encompasses several dimensions essential to strategic learning. It has received increased attention from researchers and educators. In this sense, this article aims to reflect upon the contributions, limitations, and challenges of this theoretical framework in educational contexts in Brazil, Portugal, and the United States. More precisely, it aims to identify its main authors, areas, variables, and most researched domains. It also intends to characterize the main types of research designs, the most used instruments, the impact of the theme on publications and on the organization of events, as well as to examine its current challenges and future paths. We hope to contribute to a better understanding of self-regulated learning in different cultures, as well as to make useful considerations that can guide pedagogical practices and formative actions in Education.
id UNICAMP-19_2042ed012f7cc680245dce3f71175d85
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664704
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational contextContribuciones, límites y retos del aprendizaje autorregulado en el contexto educativoContribuições, limites e desafios da aprendizagem autorregulada no contexto educacional LearningFormal educationKnowledgeAprendizagemEducação formalConhecimentoAprendizajeEscolarización formalConocimientoSelf-regulated learning is an important multidimensional construct in contemporary Educational Psychology, since it encompasses several dimensions essential to strategic learning. It has received increased attention from researchers and educators. In this sense, this article aims to reflect upon the contributions, limitations, and challenges of this theoretical framework in educational contexts in Brazil, Portugal, and the United States. More precisely, it aims to identify its main authors, areas, variables, and most researched domains. It also intends to characterize the main types of research designs, the most used instruments, the impact of the theme on publications and on the organization of events, as well as to examine its current challenges and future paths. We hope to contribute to a better understanding of self-regulated learning in different cultures, as well as to make useful considerations that can guide pedagogical practices and formative actions in Education.El aprendizaje autorregulado es un constructo multidimensional importante en la psicología educativa actual, ya que abarca varias dimensiones esenciales para el aprendizaje estratégico, que ha merecido la atención de educadores e investigadores. En esa dirección, el objetivo de este artículo es reflexionar sobre las contribuciones, los límites y los desafíos de esa perspectiva teórica en contextos educativos en Brasil, Portugal y Estados Unidos. Más precisamente, objetiva identificar, en líneas generales, sus principales autores, áreas, variables y dominios más investigados. También pretende caracterizar los principales tipos de diseños de investigación, los instrumentos más utilizados, el impacto del tema en las publicaciones y la organización de eventos, así como identificar sus desafíos actuales y caminos futuros. Se plantea contribuir a una mejor comprensión del aprendizaje autorregulado en diferentes culturas, así como hacer consideraciones que puedan guiar las prácticas pedagógicas y las acciones de formación en EducaciónA aprendizagem autorregulada é um construto multidimensional importante na Psicologia Educacional na contemporaneidade que engloba várias dimensões imprescindíveis à aprendizagem estratégica. Tem merecido atenção de educadores e de pesquisadores. Neste sentido, o objetivo do presente artigo é refletir sobre as contribuições, os limites e os desafios dessa perspectiva teórica em contextos educativos no Brasil, em Portugal e nos Estados Unidos. Almeja-se identificar, em linhas gerais, os seus principais autores, áreas, variáveis e domínios mais investigados e caracterizar os principais tipos de delineamentos de pesquisa, os instrumentos mais utilizados, o impacto da temática nas publicações e na organização de eventos, bem como examinar os atuais desafios e os caminhos futuros. Tem-se em vista contribuir para maior compreensão da aprendizagem autorregulada em diferentes culturas, bem como tecer considerações que possam orientar práticas pedagógicas e ações formativas em Educação.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866470410.20396/etd.v25i00.8664704ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023030 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023030 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023030 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704/32241Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporáneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoruchovitch, EvelySimão, Ana Margarida Vieira da VeigaFrison , Lourdes Maria Bragagnolo2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664704Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
Contribuciones, límites y retos del aprendizaje autorregulado en el contexto educativo
Contribuições, limites e desafios da aprendizagem autorregulada no contexto educacional
title Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
spellingShingle Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
Boruchovitch, Evely
Learning
Formal education
Knowledge
Aprendizagem
Educação formal
Conhecimento
Aprendizaje
Escolarización formal
Conocimiento
title_short Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
title_full Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
title_fullStr Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
title_full_unstemmed Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
title_sort Contributions, limitations, and challenges of self-regulated learning in the educational context
author Boruchovitch, Evely
author_facet Boruchovitch, Evely
Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga
Frison , Lourdes Maria Bragagnolo
author_role author
author2 Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga
Frison , Lourdes Maria Bragagnolo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boruchovitch, Evely
Simão, Ana Margarida Vieira da Veiga
Frison , Lourdes Maria Bragagnolo
dc.subject.por.fl_str_mv Learning
Formal education
Knowledge
Aprendizagem
Educação formal
Conhecimento
Aprendizaje
Escolarización formal
Conocimiento
topic Learning
Formal education
Knowledge
Aprendizagem
Educação formal
Conhecimento
Aprendizaje
Escolarización formal
Conocimiento
description Self-regulated learning is an important multidimensional construct in contemporary Educational Psychology, since it encompasses several dimensions essential to strategic learning. It has received increased attention from researchers and educators. In this sense, this article aims to reflect upon the contributions, limitations, and challenges of this theoretical framework in educational contexts in Brazil, Portugal, and the United States. More precisely, it aims to identify its main authors, areas, variables, and most researched domains. It also intends to characterize the main types of research designs, the most used instruments, the impact of the theme on publications and on the organization of events, as well as to examine its current challenges and future paths. We hope to contribute to a better understanding of self-regulated learning in different cultures, as well as to make useful considerations that can guide pedagogical practices and formative actions in Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704
10.20396/etd.v25i00.8664704
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8664704
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664704/32241
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporáneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023030
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023030
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023030
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649226256384